Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
- speedfreek
Re: Grey Knights
Jag tycker man kan ta för givet att alla tar psybolts, så slipper man skriva lika många rader extra för "vanliga" kanoner.
Folk verkar ju ha gått helt banans över psyflemen dreads visst de är mkt bra men folk verkar ju vilja kompa bort dem, de ligger ganska bra nu kanske ytterligare -1 på första andra och 3:e och ytterligare -1 om de är venrable (gäller alla GK dreads), nummer 4-6 då kan vi börja snakcka om komp minus i 15+ per dread trakten men 1-3 bör inte kompa allt för dåligt. Psyflemen dreaden är unik i GK armén i metan som spela är den ett måste i många arméer (antingen det eller psycannonspam) Detta tycker jag mallskaparna måste ha i åtanke när de sätter kompen på dem.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Absolut inte. Det är en enorm skillnad på dessa vapen och jag skulle lätt kunna tänka mig att spela utan om man belönades för det i kompmallen.speedfreek skrev:Jag tycker man kan ta för givet att alla tar psybolts, så slipper man skriva lika många rader extra för "vanliga" kanoner.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Tycker den första psyfleman ligger rätt bra, men att det borde vara mer än bara -2 extra för den andra.
Och extra kompminus på dom om man har fuskbasat dom så att de kan skjuta över rhinos också!
Razorbacks borde nog betala mer än -0.5 för ignorera stunned och shaken, är mycket bättre på razorbacks än rhinos imo. Samtidigt så ser det också lite konstigt ut när en HB-razorback kompar bättre än en chimera. Chimeror borde ge mer än -3 i en armé med så pass bra skytte ur luckan som grey knights kan få. Vindicare borde förresten slippa minus för att sitta i en transport som inte har fortitude.
Det verkar väldigt vanligt att strike squads spelas som 9-manna, så se över combat squad minuset.
Och extra kompminus på dom om man har fuskbasat dom så att de kan skjuta över rhinos också!
Razorbacks borde nog betala mer än -0.5 för ignorera stunned och shaken, är mycket bättre på razorbacks än rhinos imo. Samtidigt så ser det också lite konstigt ut när en HB-razorback kompar bättre än en chimera. Chimeror borde ge mer än -3 i en armé med så pass bra skytte ur luckan som grey knights kan få. Vindicare borde förresten slippa minus för att sitta i en transport som inte har fortitude.
Det verkar väldigt vanligt att strike squads spelas som 9-manna, så se över combat squad minuset.
Men... Varför ska en hård armé få bättre komp bara för att det inte går att bygga hårda arméer på något annat sätt? Är det en hård armé så ska den få låg komp, det är själva grunden för komp-systemet.kombat skrev:Psyflemen dreaden är unik i GK armén i metan som spela är den ett måste i många arméer (antingen det eller psycannonspam) Detta tycker jag mallskaparna måste ha i åtanke när de sätter kompen på dem.
Finns fler tillfällen då folk ofta spelar 9 manna. BA är ett bra exempel. AM med JP är ofta 9 man.
Usch dumma mig jag som fick för mig att kompen var till för att alla armeer skulle kunna bli balanserade...
Vad menar du egentligen med "balanserad"?kombat skrev:Usch dumma mig jag som fick för mig att kompen var till för att alla armeer skulle kunna bli balanserade...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Alla chimeror ger i praktiken -4 i mallen då warbands får -1 extra om dom tar en transport.fjugin skrev:Tycker den första psyfleman ligger rätt bra, men att det borde vara mer än bara -2 extra för den andra.
Håller med om det där med combat squads. GKs tjänar mycket mindre på combat squads än vad SM gör då styrkan hos GK är koncentrerade enheter som är läskiga att charga och som kan singla ut modeller med sitt skytte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Nänmde det tidigare, så länge det inte är ngn fråga om att alla autocannon dreads skall ha psybolt kompar det för lite.
Men är detta så dålig antitank att det är otänkbart att inte ta psyammo på de 2 i heavy?
HS
AutoDread -4komp
AutoDread -4komp
Elite
Ven Psyfleman -7k
Ven Psyfleman -9k
Sjukt bra anti-tank för -24 i komp. Orkar inte rota igenom alla andras kodexar man kan ngn annan fixa 7 s7 träffar och ~8 s8 träffar per runda som dessutom inte går att stunna för 24 i komp?
Jag tycker detta är sjukt bra och fattar inte alla de som skriker att "gk:s anti-tank är bortkompad".
Mallen är till för att det inte skall vara en nobrainer att ta det bästa i alla lägen, i dreadarnas fall: Inte alltid på alla dreadar ha psy-ammo!
Men är detta så dålig antitank att det är otänkbart att inte ta psyammo på de 2 i heavy?
HS
AutoDread -4komp
AutoDread -4komp
Elite
Ven Psyfleman -7k
Ven Psyfleman -9k
Sjukt bra anti-tank för -24 i komp. Orkar inte rota igenom alla andras kodexar man kan ngn annan fixa 7 s7 träffar och ~8 s8 träffar per runda som dessutom inte går att stunna för 24 i komp?
Jag tycker detta är sjukt bra och fattar inte alla de som skriker att "gk:s anti-tank är bortkompad".
Mallen är till för att det inte skall vara en nobrainer att ta det bästa i alla lägen, i dreadarnas fall: Inte alltid på alla dreadar ha psy-ammo!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!