Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Grey Knights

Inlägg av HeadWar »

Jag vill inte att den här tråden degenererar till en generell komp vs anti-komp-diskussion. Håll er till att diskutera specifika minus på GK-enheter.

//Moderator-HeadWar

Glapojke

Inlägg av Glapojke »

Jag tycker personligen att grand strategy kompar för hårt, en "vanlig lista" lär väl ha minst två transporter, och t.ex. två dreads, vilket blir 12 minus bara där, för något som skulle kunna ge så lite som att en till enhet scorar som en troopenhet.

Enligt mig finns det för stor potential att det blir swing and miss, och med så få enheter, är det inte alls värt i närheten av kompen. Gubben kostar trots allt 175 i grund och konkurrerar med mycket smaskiga val om HQ-slotsen, med den här kompen, blir jag förvånad om man kommer se honom överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

kan inte alla som inte inser att, GKs är spelets utan tvekan överlägset bästa anti-mech arme, sluta posta i denna tråden?

och för att komma tillbaka till topic.. Grand starategy är bara bruten om man har med personal teleporter enheter som man ger scout.. Den bör ge sjukt mycket minus då och nästan inget minus annars..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Som det är nu kan man inte ta en grand master. Håller med jeppa om att den inte borde ge mycket minus alls utan teleportkillar.

Sen håller jag inte med om att dom är bäst mot mech. Allt kostar mycket i codexen och tål lite tillbaka för vad det kostar. Detta gör att man alltid torskar mot många tanks då motståndaren har mer staying power än vad man själv har anti-mech power. Psycannons på icke-termosar är bara bra om motståndaren kommer mot en/inte går ifrån en.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Glapojke

Inlägg av Glapojke »

Personligen tycker jag att det mesta är rätt hårt kompat, och skulle gärna se lite mjukare ingångsvärden. Att deamonhammers kompar tre på första, men inget för tvåan, är enligt mig inte helt optimalt. Samma sak gäller enligt mig för psybolt, som kompar 3 oavsett hur stor gruppen är.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Nefrums skrev:kan inte alla som inte inser att, GKs är spelets utan tvekan överlägset bästa anti-mech arme, sluta posta i denna tråden?

och för att komma tillbaka till topic.. Grand starategy är bara bruten om man har med personal teleporter enheter som man ger scout.. Den bör ge sjukt mycket minus då och nästan inget minus annars..
nja vill nog ändå påstå att IG är grymt mycket bättre anti-mech än vad GK någonsin kan bli, Hydror, vendettor melta-vets, melta command är mycket bättre än nästan vad som helst som GK kan fielda. Angående Grand Strategy vet jag inte ens om Grand Strategy på Teleport killar är så hemskt finns många andra 1-turns charge saker som är minst lika farligt och kompar hälften typ och kostar mindre.

Angående kompmallen så anser jag att den är totalt misslyckad överlag. De mesta som kompar hårt kompar på tok för hårt och sen finns det så mycket hål och Brain-farts när den blev skriven så man kan bli gråhårig... (varför kompar en Grandmaster -4 medans en brother-captain ingenting och det enda som skiljer är ett steg i BS inte inräknat Grand strategy som har ett eget minus, sen att Grandmaster i sig själv knappt är bättre en en SM kapten som i grunden kompar +1) överlag sen kompmallen inte särkilt genomtänkt och jag tycker man bör ta ett steg tillbaka och fundera över varje val i codexen igen och verkligen fundera över vad som är bra och vad som är mindre bra och hur bra det är jämnför med vad liknande val i liknande codexar kompar. Codex GK är nog inte lätt att kompa det finns många tricks och hela codexen är proppfylld med synergier.

Efter att ha tittat igenom GK listorna på lincon så måste jag erkänna att jag tyckte de flesta listorna där inte var särklit bra och defenetivt inte med hur kompmallen är skriven så jag är inte förvånad över att det inte gick så bra för GK-listorna. Dock känns det fortfarande som att GK listorna kompar c:a 10 steg för hårt.

Jeppas inlägg har jag svårt att ta särkilt seriöst då han verkar mest ha nån sorts nerd-rage över GK-codexen, kan vara för att de är ganska bra mot hans älskade orker och hans Nids. Dock är GKs mycket svaga mot IG och andra mycket shooty arméer.

Glapojke

Inlägg av Glapojke »

En sak att tänka på om man ska utvärdera den nuvarande mallen är nog att purifiers är så populära dels på grund av att de är bra allroundenheter, men nog även för att mycket annat kompar för hårt, och därför blir ännu mer ovärt att använda sig utav, än om de skulle kompat bättre jämfört med sin förmåga.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

kombat skrev:Jeppas inlägg har jag svårt att ta särkilt seriöst då han verkar mest ha nån sorts nerd-rage över GK-codexen, kan vara för att de är ganska bra mot hans älskade orker och hans Nids. Dock är GKs mycket svaga mot IG och andra mycket shooty arméer.
ffs.. lär dig spela spelet innan du postar. GK är grymma mot ig, man skulle till och med kunna använda GKs som anti IG arme på nån större lagturnering..

Och jag säger inte att GKs har för bra komp, tvärtom de har för dålig och skall upp ganska mycket, men deras brutna saker skall kompas ner mer än vad de gör idag, i alla fall dreadsen och fortitude.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jag tycker att scouts på rhinos fyllda med gubbar med s5 powerweapons är ganska starkt. Om jag fick ha det till mina vanliga marines så skulle jag köpa det jämt.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Tänkt lite på grand strategi. De två ända som är värda minus i komp är scoring och scout. I genomsnitt borde man oftast få två och tittar man på hur en lista ser ut så vill man antingen scouta med två rhinos eller göra två enheter scoring. Det är de två mest optimala användningsområdena så varför inte bara kompa efter det. Tycker att det borde kompa runt -5 möjligen lite strängare men inte mycket.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Låst