Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Orks

Inlägg av Lillen »

Väl talat! :)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Orks

Inlägg av LillePer »

Ram på truckar gör väl dem till tanks. Dvs så att de kan tank shocka.

Morph
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 aug 2010, 17:39

Re: Orks

Inlägg av Morph »

LillePer skrev:Ram på truckar gör väl dem till tanks. Dvs så att de kan tank shocka.
De kan tank shocka men de blir inte "tanks", dvs de kan inte ramma som tanks kan. Läs s.93.

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Orks

Inlägg av guildmaster »

+1

Jag tycker man kan stryka kompen helt på Biurna boyz, Tank bustas och Grots. De första två kostar mycket och är väldigt sköra (de får redan hord-minus) grotsen kan inte göra något förutom hålla objektiv och dör av allt.

Antar att Reinforced ram ger minus för att orkerna vill köra igenom vad som helst för att komma fram till närstrid. Och att man kan gömma dem bakom och i terräng för att få coversave. Det enda som brukar skydda mina trukks är om man kan gömma dem helt så de inte syns. På BW tycker jag det är OK att ge minus, men på trukks tyckar jag den bör försvinna.

Alla motståndare kan panga ner 3-4 trukks per runda och en trukk gör ingen sommar. Trukks blir bra först när man har 6-7 st, har tur med tärningarna (och inte spelar mot SW eller BA). Och då är man uppe i över -50 komp.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks

Inlägg av fjugin »

Ah, tänkte inte på tank shock delen, då ska det kanske vara kvar minus på reinfoced ram.

En fullkittat trukk boyz enhet med trukk borde hur som helst kompa runt -6 kanske, och vill man behålla minus på ram så skulle man som redan diskuterats kunna exkludera dom från horde-minusen.

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Orks

Inlägg av Silvertejp »

Problemet med Ork-mallen är att den är gjord under början av 5ed när orkerna var slagkraftiga i metat, nu har dom tappat sin position och flera arméer har fått starkare codex och metat har ändrats. Orkerna har gått från att vara ett toppcodex till ett mellancodex ganska fort, det har inte kompen. Bara en sån grej att BA, GK och IG alla har högre startkomp och de enda två codexerna som börjar på 100 är Orkerna och Space Wolfs. Jag skulle vilja sen en höjning av startkompen och sen finns det ett stort problem med Hordeminuset, speciellt det faktum att det inte påverkas av poängsumman, 120 Orker på 1500p och på 2000p är två väldigt olika saker. Sen tycker jag man borde sänka boyz minuset något, kanske bara ett steg, men ändå sänka det. Annars tycker jag att det är vissa saker som kompar skevt, en bikeboss med klo är inte värd -14, en Warphead är inte värd -4 (en runpräst med living ightning -5..), sen att grotz kompar -2 är också väldigt skevt, väldigt många arméer kan få in scoring som förvisso kostar 60-80p som defensiv scoring för mindre kompminus fast med betydligt mer staying power. Orkmallan behöver snällas till lite, som Chaosmallen blev för ett tag sen.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Orks

Inlägg av Halvar »

guildmaster skrev:Antar att Reinforced ram ger minus för att orkerna vill köra igenom vad som helst för att komma fram till närstrid. Och att man kan gömma dem bakom och i terräng för att få coversave. Det enda som brukar skydda mina trukks är om man kan gömma dem helt så de inte syns. På BW tycker jag det är OK att ge minus, men på trukks tyckar jag den bör försvinna.

Alla motståndare kan panga ner 3-4 trukks per runda och en trukk gör ingen sommar. Trukks blir bra först när man har 6-7 st, har tur med tärningarna (och inte spelar mot SW eller BA). Och då är man uppe i över -50 komp.
det där sista ljög du alldeles upp i väggarna med. jag kan panga ut absolut max två truckar per runda, detta om du inte springer in i närstrid med min anti-tank.
sen är det väl ganska bra att det finns ett minus på ram eftersom man kan göra allt sånt där som gör dem mer stryktåliga, istället för att lägga minuset på själva trucken? eller tänker jag fel nu? för nog låter det på dig som att man väldigt gärna tagit ram om den vore kompneutral och alltså ganska poängvärd.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag uttryckte mig lite överilat. Det finns arméer som inte kan skjuta bort flera trukkar per runda. Men de är inte så vanliga. När jag spelade trukkboyz blev jag bortskjuten i hälften av matcherna. Får man inte börja är det inte säkert man kommer fram med någon trukk. Sen har man några små ork enheter som ska vandra över hela spelplanen. Särskilt i det nuvarande metat är det en grym nackdel som är helt slumpmässig.

Och visst är Ram bra och billig, ett automatiskt val i okompat. Men sänk då trukkminuset till -1.

Da bomma
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 feb 2010, 19:38

Re: Orks

Inlägg av Da bomma »

Vad händer med Orks kompen?
Inga sänkningar på G?

Jag hatar gnälla men , fan jag får inte ihop en komp 52-54 spelbar lista till Halmstad.

Grottanks! Kompar de under fordonsminuset också??
Megatanken e den på gång?

Warphead är på tok för dålig för -4


Hade varit ball o lira mer med sina orker på turneringar framöver. Alla behöver ju inte lira 3+ armeer.
Mera hud och Waagh till svenska folket :=)

Må väl o må rymden förevigt vara grön.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Warphead kompar bättre, men jag har inte pillat på något IA.
Alexander Merinen

Skriv svar