Malltänk i en liten ask.Mutt skrev:Ett problem med prästen är att det är så svårt att veta hur spelaren tänker använda den.
Ger man till exempel 10 terminators feel no pain är det många gånger bättre än om man ger en assaultmarines-grupp på fem man samma förmåga. Så när man komp-sätter den bör man alltid förutsätta att man använder den på bästa möjliga sätt.
Blood Angels
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Blood Angels
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Fem myror är fler än fyra elefanter!!!Gonka Koff skrev:Det är väl klart att 7 termosar är bättre än 5? Det känns ganska poänglöst att diskutera det.
Vidare blir vilken jäkla enhet som helst minst dubbelt så bra om BadAss Lysander hänger på. Men Lysander ger ju i sig -15 i komp och bör inte alls blandas ihop med kompen för termosarna. Detsamma borde även gälla teleporter homers - sådana kostar ju poäng, samt kompstraff i sig själva.
(Jag utgår från att vi menar enbart TH/SS-gubbar i denna diskussion)
Jag kan respektera påståendet att de måste vara minst 7 för att vara prisvärda, men jag håller inte med. Det beror ju såklart på vilken strategi man har och vad man möter osv osv.
7 SM termosar kostar 280 poäng och kompar -14
5 BA termosar kostar *typ* 170 poäng och kompar -10
Min åsikt är att både kompen och poängkostnaden är tillräckligt för att balansera ut det hela.
Möjligheten finns ju alltid att lägga minuset på enheten, t.ex. som med Fortune och Avatar, om man tycker att vissa enheter tjänar extra mycket på något.Mutt skrev:Ett problem med prästen är att det är så svårt att veta hur spelaren tänker använda den.
Ger man till exempel 10 terminators feel no pain är det många gånger bättre än om man ger en assaultmarines-grupp på fem man samma förmåga. Så när man komp-sätter den bör man alltid förutsätta att man använder den på bästa möjliga sätt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det är ju dock en tråkig lösning då det straffar även de som spelar utan präst.
Vad är tankarna kring Honour Guard förresten? Dom innehåller ju en Sanguinary aspirant som ger samma bonusar som prästen (om jag förstått alla rykten rätt), och som dessutom inte är IC och därmed inte går att lägga attacker på hur man vill.
Vad är tankarna kring Honour Guard förresten? Dom innehåller ju en Sanguinary aspirant som ger samma bonusar som prästen (om jag förstått alla rykten rätt), och som dessutom inte är IC och därmed inte går att lägga attacker på hur man vill.
Givetvis får de enheterna bara extraminusen om det faktiskt finns en präst i listan.
1. Självklart kommer de endast få extra minus om det faktiskt finns en präst med i listan; inte bara om det finns möjlighet till det.Falkman skrev:Det är ju dock en tråkig lösning då det straffar även de som spelar utan präst.
2. Väntar med att uttala mig tills jag håller codexet i min hand.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
fan vad oprisvärlda death compny var då... som en khorne berserker med feel no pain, reroll to hit och to wound och lite billigare...
Kolla igenom codex idag och måste säga att det var riktigt ballt! Dock kommer det förmodligen vara en lågkompare då allt är bättre och billigare eller samma pris som motsvarigheter. Ser fram emot att få testa den =)
Bara om du ger dom en chaplain...Nefrums skrev:fan vad oprisvärlda death compny var då... som en khorne berserker med feel no pain, reroll to hit och to wound och lite billigare...
Sen har dom även Rage och kan inte scora, kan vara bra att kolla på svagheter också.
Det enda som blev billigare var väl Vanguards, och dom är ju alldeles för dyra i C:SM så det är väl förståeligt.Joey_Boy skrev:Dock kommer det förmodligen vara en lågkompare då allt är bättre och billigare eller samma pris som motsvarigheter. Ser fram emot att få testa den =)
Tanksen betalar ju faktiskt för sin Fast-förmåga också.
enheter som ska kompas hårt:
Karaktärer, men ingen som jag känner är en nobrainer, den enda som är riktigt prisvärd är seth men bara för han ger mer red thirst
honorguard
präster
furioso med bloodtalons i pod
Bra stuff
baal med flamestormcannon
assaultmarines
Razorbacks
rhinos
dc dread
vindicator
annars inte så kåt
Det bästa i kompat är assaultmarines, ingen anledning alls att spela tacticals
Karaktärer, men ingen som jag känner är en nobrainer, den enda som är riktigt prisvärd är seth men bara för han ger mer red thirst
honorguard
präster
furioso med bloodtalons i pod
Bra stuff
baal med flamestormcannon
assaultmarines
Razorbacks
rhinos
dc dread
vindicator
annars inte så kåt
Det bästa i kompat är assaultmarines, ingen anledning alls att spela tacticals
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY