Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Zurken »

Okej, massor med feedback, extra tack till Johannesson med riktigt bra och konstruktiva inlägg, men även alla andra som gett kritik.

Jag har antecknat lite lätt medan jag läste tråden och kommit fram till det här:

Stavning:
Second!

Högre startkomp

mer minus:
corteaz
Land Raider (minus för psy-uppgraderingar)
Librarian (Quicksilver, Dark Excommunication)
Dreadknight (eskalerande minus)

mindre minus:
Alla (Daemon hammers, rad-grenades)
paladins (mindre minus för apothecary, sätt in minus för unika modeller, mindre Strategy minus för troop Paladins)
Purifiers
Dread (Skytte dreads)
Librarian (start komp, Sanctuary, Warp Rift och Shrouding)
Dreadknight (skyttevapen)
Razorback (psybolt ammunition)
Grand Masters

Se över:
Terminators
Warbands
Vindicare

Lite förklarningar angående vissa minus:

Mordrak har ett väldigt litet minus själv då han utan sina spökriddare är en one-model unit (inte IC) som inte har EW, minuset borde ligga på ghostknights då det är i kombo med dem han blir hård.

Brother-Captains/Grand Masters grund minus på -2 ligger mycket i att de har 3++ i närstrid (alltså som en Storm Shield) och det är i närstrid ICs behöver sitt invo-save som mest. Grand Masters bör ge mer minus i grund än Brother-Captains, Grand Strategy är användbar även om man bygger runt så man slipper Grand Strategy minus (en lista med bara troops och fordon).

Kommer uppdatera med faktiska värden någon imorn när jag låtit förslagen sjunka in lite.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Tycker inte att vanliga GK är så himla bra i närstrid, det blir ju inga attacker. Visst är de bra mot saker som har mycket save, men de gör ju inget mot t.ex. orker i närstrid.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Funderar lite på Brotherhood Champion och Crowe. Undrar om inte Heroic Sacrifice + Titan's Herald är värt lite mer minus än vad de har just nu. Om man bara håller Crowe screenad så han får chargen removar han ju vad som helst nästan (8/9 mot det mesta i spelet) om det lyckas döda honom. Ännu mycket bättre med en Champion som kan gömma sig i en unit. Den blir liksom aldrig dålig så länge den ser till att stå i bas mot något bra. Till och med mot Bloodthirsters, Abaddon och annat som vet hur man slåss tar de dem med sig i döden 3/4 gånger om de just chargat dem och 1/2 gånger annars... På vägen fram dit så failar en Champion bara 1/9 saves i cc om den väljer det stancet. Kan driva den mest blodtörstiga daemon till vansinne...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

imp skrev:Tycker inte att vanliga GK är så himla bra i närstrid, det blir ju inga attacker. Visst är de bra mot saker som har mycket save, men de gör ju inget mot t.ex. orker i närstrid.
Deras specialitet är att döda andra eliter i närstrid. Orker skjuter de ihjäl med sina stormbolters, särskilt de som har psybolt ammo... Extra kul för orkerna också när en närstrid börjar med Cleansing Flame som dödar 41.67% av deras enhet (iaf de som har t-shirt armour) innan striden ens börjat...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Inkvisitorna ser bra ut, så det mesta är bara lite mer komprimerat skrivet:

Inquisitor
+1 each Inquisitor (kanske lite mycket, de är trots allt bara 25p för 3W modell som låser upp henchmen)
-0,5 each Combi-Flamer / Combi-Plasma / Needle Pistol (wounda 2+ med AP2 är inte så dåligt)
-1 each Combi-Melta / Incinerator / Power fist / Daemon hammer / Thunder Hammer
-2 Daemonblade / Null Rod (dyrt pw och effekten lär inte användas varje match, så max -2, för null rod alltså)
-3 Conversion beamer
-2 Termintor armour (-4 if combined with Psycannon) (inkvisitors får psycannon oväntat billigt..)
-1 Brain Mines / Psyoccolum
-1 Psyker (svår att beräkna, Hammerhand till vissa henchmen låter ganska bra..)
-3 Rad Grenades (och ett ytterligare minus till henchmen är fortfarande vad jag förespråkar)
-8 psychotroke grenades (ingen aning om -8 är rätt för dessa, men de tycks ganska spelförstörande..)
-1 if at least one Landraider or Storm Raven in the army

mawno

Inlägg av mawno »

Draigo kompar för snällt, han är sjukt mycket bättre än en vanlig GM.

Coteaz för -3 är väldigt snällt, han har väll sanctuary i grund (som kompar -7 på en libbe).

Är Psychostroke granater så bra att dom förtjänar -8? Dom är iofs rätt spelförstörande...

-2 för blind grenades känns som overkill, -1 på sin höjd.

Orbital strike verkar rätt jävla kass, men jag kanske har missat något.

Purifier kompen ser knasig ut, 9 purifiers kompar 3,5 bättre än 10. Överlag kompar dom nog för dåligt -12 för 10 st utan upgrades känns inte rätt.

Librarian kompar lite för kasst, -2 tror jag räcker. Warp rift borde kompa -15 alltid, spelar ingen större roll om man sitter i en Rhino eller LR/SR för den powern. Sanctuary/Shrouding kompar för dåligt tror jag.

Eskalerande dreadnight komp och inget minus för skjutvapen verkar rimligt.

Psybolt rifleman dreads kompar alldeles för dåligt.

Deamonhammers kompar för dåligt. Forceweapon har man ju redan betalat för i komp.

Känns överlag som om det mesta är för dyrt kompmässigt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Dreadknights vill inte ha ett eget eskalerande minus utan helt enkelt räknas in i fordonsminuset.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge

Inlägg av egge »

DHettNeck skrev:Dreadknights vill inte ha ett eget eskalerande minus utan helt enkelt räknas in i fordonsminuset.
Jag spelade mot tre. Kunde inte döda en. Ledsen, håller verkligen inte med. Just dessa bör verkligen ha ett eget escalerande minus som är hårdare än fordonsminuset (som Grey knights inte har så mycket utav om de inte kör ett mer henchmen tema). Nu skall man egentligen inte göra jämförelser men en 130 poängs dreadknight är bättre, och mer tålig än en hive tyrant (undantaget är om tyranten har 2 boneswords och motståndaren inga skyttevapen), särskilt i närstrid. Skall vi jämföra med carnifexar så blir det än värre, +1Sv, 5++ sv, +Ws, +I, pcychic power, +Ld, +S, psychic powers och möjlighet att flyga. För 30 poäng mindre. Nu ger inte heller fexen mycket minus (men ingen använder dem ändå) men 130 poäng för 4 monster-wounds med 2+/5++ sv och instant kill bör klart ha ett escalerande minus som passar just den.

Jag är dock mer inne på att just den blir mycket bättre om de finns flera utav just den och kan därmed skippas från fordon/monster minus för att ha eget escalerande minus. (Eller räknas som två modeller när det gäller fordonsminuset, det är ju en lösning också).

Edit: Ju mer jag tänker på det så två modeller för fordonsminuset går nog rätt långt för att ge den rätt komp...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Räknas den som två fordon på fordonsminuset ska den ju inte ha nåt minus alls i grund. Har man en sån och några bilar kommer den ju gå på -14.

När jag spelade mot DK så dog en av en enhet veteraner med plasma och en av vendettor. De var inte mycket svårare att få ner än Daemon princes.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

imp skrev:Räknas den som två fordon på fordonsminuset ska den ju inte ha nåt minus alls i grund. Har man en sån och några bilar kommer den ju gå på -14.

När jag spelade mot DK så dog en av en enhet veteraner med plasma och en av vendettor. De var inte mycket svårare att få ner än Daemon princes.
Jag kan förstå att egge tycker den är sjukt dryg med nids. Men mot vissa arméer är den inte hård alls. Jag tror att det blir lagom för den att räknas som ett fordon.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Låst