Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Christian

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Christian »

-11 och sedan -8 är på tok för mycket för Haemonculus. Jag tycker definitivt det skall vara tvärt om, kanske -3 för första, -5 för andra och -7 för varje utöver detta.

Angående portalen och förflyttning, den behöver definitivt något sorts minus. Kanske något generellt för alla trupper (exklusive fordon) utan transport? Typ som fordonsminuset fast för units utan transport, exklusive HQ så klart.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Förstår inte problemet. Det handlar inte om att fuska till sig några extra tum utan att helt enkelt flytta ett fordon enligt reglerna.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Michael Carl skrev:Förstår inte problemet. Det handlar inte om att fuska till sig några extra tum utan att helt enkelt flytta ett fordon enligt reglerna.
Håller med Michael, jag tyckte annorlunda för typ ett år sedan... men nu är det mest naturligt att det funkar så.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Bengtsson den yngre skrev:I gamla spelet (4th ed.) fanns en regel som sa att ingen del av fordonet fick flytta sig längre än fordonets maximala move. Tyvärr tror jag att den regeln är borta för den var bra och lättspelad.
Den regeln var långt ifrån lättspelad om den skulle följas dock. Om du åkte fram med en rhino och svängde, så var det Extremt komplicerat att mäta alla hörn-hörn för exakt sträcka åkt om man dessutom har svängt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

paintner skrev:ställer jag en rhino på tvären så kan jag ju flytta den på tvären. och om den nu måste pivotta så lägg en tärning där sidan är och ställ nosen där istället ffs ... jag gainar ingen tum och alla är glada utom de som inte längre kan fuska sig till den där extra tummen.

så till vida man inte skriver in att alla saker mäts från fordonets mitt så ...
faktiskt inte alls så fordon rör sig. väldigt tydligt i reglerna, plus hur olika faq förtydligar.

fordon kör rakt fram eller rakt bak (utom vid tank shock/ram då det måste vara framåt) och man mäter helt enkelt avståndet de rör sig (se s12).

när ett fordon svänger (inklusive innan det börjar röra på sig) så roterar man fordonet kring dess centrum. alltså centrum av fodonet ska stå på exakt samma ställe som innan man roterar, men fordonet pekar nu i en annan riktning (se s57).

om ett fordon vill köra i en icke helt rak linje, så kör man rakt framåt så långt man vill, gör sen en rotation (pivot-on-the-spot), fortsätter köra rakt fram i den nya färdriktningen så långt man vill osv. man kan rotera hur många gånger som helst under en förflyttning (se s57).

enda gången detta kan "utnyttjas" är egentligen via deployment till runda ett, men det är inget felaktigt med det, och jag tycker inte ens att det är speciellt ostigt...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Imho så är ju det överlägset enklaste sättet att flytta en bil att mäta från mitten, för mittpunkten är den enda punkt som inte flyttas vid pivot.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Sant, så länge man inte måste köra runt enheter eller terräng och exempelvis ha koll på att man håller sig mer än en tum från fiender hela förflyttningen.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Christian

Inlägg av Christian »

Och om vi skulle kunna komma tillbaks till kompsnacket :D

Fightern och Bombaren har jag testat... De behöver en del minus, speciellt beroende på vad man ger Voidraven. Men det kan ju vara idé och vänta med kompmallen tills första FAQ kommit (vet ej hur lång tid det brukar ta) eftersom det kan ändra spelbarheten av olika enheter rejält.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Problemet med att vänta med en kompmall är att man omöjliggör att spela armén på turneringar som använder kompmall.
Och utan speltest blir det ingen bra mall.

Den första mallen kommer alltså inte fara perfekt, men det är det ingen som tror.

The Desman

Inlägg av The Desman »

angående reavers så tror jag att det borde vara samma minus för heat lance som för blaster, och att båda borde ligga på -2 i och med att det är så pass lätt för reavers att komma inom melta-range med dem.

Skriv svar