Lillen skrev:Tja kollade lite på kompen på bikernobs och tycker dom är lite i överkompade. Vist dom är bra och förtjänar att bli komp smiskade. Men med nya GK, DE och hur spelat har skiftat lite tycker jag man kan lätta lite på kompen på dom. Jag menar en tia med bikerboss kompar i runda svängar -85 i komp. Och det är bara 805pts sen ska man ta resten av armen plus model minuset som finns bland orks. Har ingen bra plan på vad de bör kompa men kan väl tycka det är lite i över kanten att kompa 85. Jag säger inte att man ska lätta så pass att men nu kommer kunna se tior med bikernobs på varje kompad turnering. Men att man kan så spela några stycken på turneringar med mindre komp trösklar och liknade.
Mvh
Lennart
Jag börjar faktiskt hålla med om detta; metat just nu ger ganska mycket S8-skytte och liknande och det känns som att Nob Bikers inte riktigt står sig mot listor som kompar lika lågt så vi kan nog kolla på att lätta upp deras komp lite.
Tänkte höra hur det går med detta? Jag tycker det som var bra när orkerna har inte alls samma hotbild idag med dagens meta. AV överallt, st8 och mängder med dakka. Dom är inte alls lika farliga som de ha varit. Jag menar även i okompat spelar ingen med dom. Iallafall vad jag sett och även där känns det som det inte funkar så bra med metat.
@Lillen: Det blev tyvärr inte prioriterat till senaste släppet. Jag satt och försökte få till en komp jag tyckte stämde men det är som sagt en sjukt svår enhet att kompa. Just nu lutar jag år att ha separata entrys för Nobs och Nob Bikers, det borde lösa en del av problematiken.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Katarsis skrev:@Lillen: Det blev tyvärr inte prioriterat till senaste släppet. Jag satt och försökte få till en komp jag tyckte stämde men det är som sagt en sjukt svår enhet att kompa. Just nu lutar jag år att ha separata entrys för Nobs och Nob Bikers, det borde lösa en del av problematiken.
Känns som ett mycket vettigare och tydligare sätt att göra det på. Skulle även kunna appliceras på seer council (som för övrigt också är sjukt hårt kompade, speciellt till fots, man aldrig ser dom i vare sig kompat eller okompat).
Låter som en bra ide att ha två olika grupper för dom. Men jag tycker att bikers eskelerande minus är lite för mycket som det är nu. Men kul att höra att någon jobbar på kompen på nobsen.
Sen tycker jag att mega nobs kan få en sänkning med. De är mest en sämre terminator. Dock två wound men fortfarnade inte lika bra som en TH/SS terminator. Så det vore bra och kolla på dom med.
Lillen skrev:Sen tycker jag att mega nobs kan få en sänkning med. De är mest en sämre terminator. Dock två wound men fortfarnade inte lika bra som en TH/SS terminator. Så det vore bra och kolla på dom med.
Håller med lite. Det konstigaste med deras komp är att de är så hårt straffade tillsammans med bosspole. Vad är motiveringen till att dom ska ha -3 för en bosspole medan alla andra enheter i orkboken bara bar -1? Om den nu ska ge -3, så kan jag tycka att man kan lätta lite på minusen utan bosspole.
Överlag tycker jag nog att orkerna har lite för dålig komp. Förstår inte riktigt varför dom har startkomp 100 när dom inte direkt är en topparmé längre. Flera av dom nya arméerna (SW, BA, GK) är riktigt svåra att slå med orker. Lite extra tungt blir det när man sedan lägger in horde-minuset som typ kan ses som en sänkning av deras startkomp med 5-10.
Varför de har hårdare straffad bosspole? De kan inte bli fearless? Myycket dyrare per modell så sjukt mycket mer värt när de inte springer av bordet...
LillePer skrev:Varför de har hårdare straffad bosspole? De kan inte bli fearless? Myycket dyrare per modell så sjukt mycket mer värt när de inte springer av bordet...
Men nob/nobbikers förtjänar bara -1 iaf....hmm...skumt.
Håller med om att bossploe är bättre på dom än på andra ställen, men -2 duger gott.