Dessa är likt trukks AV10, open-topped. Räknas de in i antalet fordon eller fungerar de som trukks?
(alltså, genererar de fordonsminus?)
Känner på mig vad svaret blir, men det skadar ju aldrig att fråga...
De räknas som fordon. Warcoptan fungerar och spelas nästan som trukks. Men har några fördelar eftersom den är en skimmer.
- Flat out 24" med coversave
- Ignorerar terräng och modeller den flyger över
När jag först läste reglerna för den så fick ag för mig att den hade Scout. Men det var bara en Freudiansk felläsning.
En felläsning som man gärna hade sett som sann...
Nåväl, var ganska säker på att de skulle räknas som vanliga fordon. Men man vet ju aldrig, de kan ju ha blivit förbisedda när trukkarna
fick lättad komp. Orks in raiders...fast med sämre BS, sämre regler, sämre vapen... Ändå hyffsade för orks.
Såg att kannorna räknas som separata fordon nu igen. Känns hårt mot kanzingarna som ju lider lite av att vara i squad om de beskjuts med mängder av antitank från samma fiendeenhet. Kan man inte ge dem eskalerande minus så att andra och tredje squaden ger extra minus istället?
Fast Olof har en poäng där ändå. En mob med 3 kannor är inte speciellt jobbigt.
Ganska lätta att ta ut eller hålla sig ifrån.
Två enheter börjar bli lite jobbigt. Tre...ja, man hinner inte om man inte har väldigt mycket
medium anti-tank att kasta på just dessa enheter.
Mork skrev:Fast Olof har en poäng där ändå. En mob med 3 kannor är inte speciellt jobbigt.
Ganska lätta att ta ut eller hålla sig ifrån.
Två enheter börjar bli lite jobbigt. Tre...ja, man hinner inte om man inte har väldigt mycket
medium anti-tank att kasta på just dessa enheter.
3 Kannor får inte speciellt mycket minus av fordonskompen heller, så jag ser inte problemet. Kannorna fick ju komplättnad i samband med den ändringen, så om man "bara" har 3 kannor så är det ju billigare i komp nu än innan.
Var inte menat som ett klagomål på aktuell nivå. Ville bara hålla med om att Olof hade en poäng med
sitt resonemang.
Faktum är att det resonemanget hör hemma på de flesta enheter. Eskalerande minus känns bra.
Sen hur man ska trimma nivåerna, det överlåter jag åt de som finner det intressant.