Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av cadelin »

Special charcters: Lite mer minus på all utom njal, dom är dyra men ruktigt riktigt bra. Om poängkostnad vore en issue så skulel abbadon och marneus kompa mindre minus.

Wolf lord: Minus 5 på saga of the bear. sjukt asbra förmåga, nu kan jag spela med lord på bike med dunderhammare igen :D

JOTWW: minus 15 vore nog mer lagom så bra är den inte imo. Om det är nån som ska ha mer minus så är det den som sätter alla jumpinf och skimmer is dangerous. Dessutom borde han ha minus 5 i grund pga av sin 4+ dispell utan physictest inom 24.

Wolfguard: minst minus 2 i grund se sternguard. Jag ser 3 WG i droppod med 3 combimelta som en av de mest spelade enheterna i spelet. Klart bättre chans att mörda av en LR runda ett än 5 tacticals i pod med melta combimelta och SJUKT poängeffektiv. 104 poäng med pod, tacticals drygt 150 (om man bara släpper en combatsquad och då tappar men chansen att få en powerfist som överlever längre än en snöboll i helvetet.)
Cyclone -2 (klart bättre än asscannon)
Minus 2 extra om man detachar till scouter imo (extra combimelta powerfist med 2 attacker)

ironpriest: -1 i grund är sjukt poängvärd till skillnad från techmarine. Dessutom blir enheten som han bildar riktigt giftig. Köp en renå till longfangs å åk med dom i (1 ironpriest 3 servitors 3 cyberwolves) billlliga powerfistattacker imo.

Scouts: skit i minus för meltabombs, då kostar dom 20p styck och är inte prisvärda.

Grey hunters: -3 i grund. klart starkaste CC enheten i spelet för sin komp om dom bara har -1. kanske bara -2 om dom är 10 (dvs ingen WG om dom ska åka rhino) kan inte splitta i combatsquads men å andra sidan så kan inte orkboys spöa dom i närstrid, knappt inget med I4 eller mindre ska jag nog säga. PF borde ge -2 eftersom de har countercharge.
Flaggan är 10p one use och jag vet inte, möjligen -1

Bloodclaws
Slåss sämre än greyhunters ( dvs tar mer förluster då folk träffar dom på 3+ och dom får aldrig 3+ mot ws3 som GH får) kostar lika mycket, har kassa specialregler, skjuter sämre osv osv max -1. Ser inte att folk kommer spela med dessa alls då GH finns.

Fenrissian wolves: -2 som troops dom e sjukt billiga (40pts för en scoring som smyger omkring) - se sternguard

Longfangs:
-2 1st
-4 2nd
-6 3rd
Samt att dom ska få ett minus extra om man blandar vapen i squaden då de kan splittra elden.
Anledning till detta : SJUKT BILLIGA!!!!

Jag skriver detta med tungt hjärta då GW har passat mig en lista som passar mig som handen i hansken. Jag kommer antagligen att spela SW men å andra sidan så ser jag dock problemen med att inte rapportera det jag ser, vill juh bygga lite på min trovärdighet inom kompen ;)
mina 23 cent

Edit: Wall of text crits you for 2000 physical damage.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av fjugin »

Håller mer eller mindre med om det mesta, några undantag dock:
cadelin skrev:Wolf lord: Minus 5 på saga of the bear. sjukt asbra förmåga, nu kan jag spela med lord på bike med dunderhammare igen :D
Black templar har -3 för sin adimantium mantle med samma regler för samma poäng. SW borde inte ha mer minus för sin.
cadelin skrev:Dessutom borde han ha minus 5 i grund pga av sin 4+ dispell utan physictest inom 24.
space SM SM psycic hood: -2 för ungefär 50-50 på dispell, lite sämre mot Ld10, lite bättre mot Ld9.
SW runic weapon: -5 för alltid 50-50 på dispell.
Känns inte helt rätt om den ena skulle ge mer än dubbla minus från den ändra när de är ungefär lika bra.
Visst är SW lite bättre, men å andra sidan ger alla deras användbara powers minus, en SM-librarian kan ta powers utan minus som går att använda.
cadelin skrev:Fenrissian wolves: -2 som troops dom e sjukt billiga (40pts för en scoring som smyger omkring) - se sternguard
Fenrisan wolves är aldrig scoring, se sidan 91.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av DHettNeck »

Värt att notera kan vara att Fenrisian wolves aldrig är scoring.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av cadelin »

minns jag så fel, vad ger canis wolfborn för specialgrejj då?

ang black templars borde deras höjas till mius 5 istället. EW är skillnaden i en strid mellan karaktäer och (walkers powerfitar osv osv) prova att gå in med kantor mot en dredd jämfört med lysander

för att få använda psychic hood måste man slå ett phsyic test dvs mot eldars fortune så är det kass då dom kör 3d6 runorna. den har viss chans att negga lash men annars så njaaa den är kass.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Katarsis »

cadelin skrev:minns jag så fel, vad ger canis wolfborn för specialgrejj då?

ang black templars borde deras höjas till mius 5 istället. EW är skillnaden i en strid mellan karaktäer och (walkers powerfitar osv osv) prova att gå in med kantor mot en dredd jämfört med lysander

för att få använda psychic hood måste man slå ett phsyic test dvs mot eldars fortune så är det kass då dom kör 3d6 runorna. den har viss chans att negga lash men annars så njaaa den är kass.
1. Canis gör att Wolves får använda hans LD (8) om de är inom 12". Samt blir Troops, men eftersom Vargarna har en specialregel som säger att de aldrig kan claima objektiv så kan de heller inte det.

2. Sant, men är det verkligen så bra, hur ofta får man utnyttja det egentligen?

3. Va? Var har du fått det ifrån? Psychic Hood är ingen Psychic Power och kan användas automatiskt om en Psycher vill kasta en Power inom 24" och klarar ett Psychic test. (S 56 C:SM)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Ps saken »

Skillnaden är att char med eternal war jagar dreads och likande medan char utan blir jagad av dom.

Angående LF så tycker jag inte att dom borde ha minus för olika vapen (splitregeln funkar för bra på rena ML squader oxå) utan ett grundminus för förmågan och att dom är som sagt var asbilliga.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av DHettNeck »

Canis gör vargar till troops, men vargar är aldrig scoring.

Fattar inte häller vad det där med test för psychic hood kommer ifrån. Har det nånsin funnits.

Eternal warrior är bra, men -3 känns lagom. Det kostar mycket och karaktären behöver typ storm shield och bra vapen för att det ska vara värt det. Vilket ger mycket kompminus det också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Mortarion »

Jaws ligger bra på -25. Den är verkligen sjukt obalanserad. Det enda den inte är absurt bra mot är helmeckade arméer.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av pära »

jag anar det klassiska "ny codex, den verkar helt sjukt galet överbra så nu kompstraffar vi allt jättemycket så ingen vill spela det!" :roll:

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Katarsis »

pära skrev:jag anar det klassiska "ny codex, den verkar helt sjukt galet överbra så nu kompstraffar vi allt jättemycket så ingen vill spela det!" :roll:
Yes, precis som vi sade att vi skulle göra när folk ville spela med ett codex på BSK som vi har lite drygt en vecka på oss att få färdigt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar