Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Gonka Koff
Re: Tyranids, nya codexet
Det är ju inte mallens fel att kodexet ser ut som det gör! Vi kan ju inte gärna ge mindre minus till hiveguards bara av den anledningen att det inte finns sämre val?
2x2 Hiveguards känns som en rätt bra och stabil AT-grund i en armé. De kompar -16. Ungefär samma som 2x2 Typhoons, eller 3xObliterators.
Jag har svårt att se problemet.
2x2 Hiveguards känns som en rätt bra och stabil AT-grund i en armé. De kompar -16. Ungefär samma som 2x2 Typhoons, eller 3xObliterators.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Nästa mall turnering skall jag testa att spela nids utan hive guards. Så får vi se. Men nej. Om något måste tas så skall det kompas ned till man överväger andra val.
Och nids har faktiskt bra närstridsenheter som kan nocka tanks. Igen lite tips:
Outflankande stealers och furious charge (typ 5 man) med/utan broodlord.
Raveners har funkat fint för mig ofta.
Wariors, både flygande och vanliga.
Trygonen igen. Använd dem smart så har den faktiskt chans. Alternativt ett par venomthropes för att ge den cover.
Hivetyranten. Ge henne vingar och en tyrant guard. Gå fram med cover och hoppa sedan in i en tank med furious charge.
Ymgral stealers. S5 på tanks är gött.
Zoanthropes. Dubbla enheter är rätt nice. Hjälper synaps också.
Lictors - dubbla skott med S 6. Ger nice med komp också.
Tyrannofex. Knäck rhinos rätt nice.
Och då har jag inte funderat på venom cannon.
Det är dem sakerna som har fungerat för mig. Så nej, jag kommer vara en nid spelare som det är svårt att övertyga om att man _måste_ ha hive guards. Däremot är de så bra att man absolut vill ha med dem, nästan oavsett komp. Och då skall kompen för dem vara hård.
Och nids har faktiskt bra närstridsenheter som kan nocka tanks. Igen lite tips:
Outflankande stealers och furious charge (typ 5 man) med/utan broodlord.
Raveners har funkat fint för mig ofta.
Wariors, både flygande och vanliga.
Trygonen igen. Använd dem smart så har den faktiskt chans. Alternativt ett par venomthropes för att ge den cover.
Hivetyranten. Ge henne vingar och en tyrant guard. Gå fram med cover och hoppa sedan in i en tank med furious charge.
Ymgral stealers. S5 på tanks är gött.
Zoanthropes. Dubbla enheter är rätt nice. Hjälper synaps också.
Lictors - dubbla skott med S 6. Ger nice med komp också.
Tyrannofex. Knäck rhinos rätt nice.
Och då har jag inte funderat på venom cannon.
Det är dem sakerna som har fungerat för mig. Så nej, jag kommer vara en nid spelare som det är svårt att övertyga om att man _måste_ ha hive guards. Däremot är de så bra att man absolut vill ha med dem, nästan oavsett komp. Och då skall kompen för dem vara hård.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag med!egge skrev:Nästa mall turnering skall jag testa att spela nids utan hive guards.
Detta funkar inte i och med att shildwall regelen är skriven av en treåring som inte kan reglerna.. Det finns två sätt att tolka den..egge skrev:Hivetyranten. Ge henne vingar och en tyrant guard.
1. Hivetyranten räknas som en independent caracter när och efter han joinat en enhet tyrant guards: Dvs man kan skjuta specifikt på honom i enheten..
2. Hivetyranten räknas bara som independet caracter i det ögonblicket han joinar och inte efter. Dvs man kan inte targeta honom men skytte eller i närstrid och han kan inte lämna enheten..
Va? Han är inte monstrous independent character. Alltså kan han inte bli targetad enskilt. Och han får bara joina som en independent character...ahhh, nu fattar jag...men jag undrar om det verkligen är så att folk faktiskt kommer ta det som att han inte får lämna enheten.
Sverige FAQ-fråga!
Sverige FAQ-fråga!
Regelboken s49: "Independent characters that are monstrous creatures can always be picked out as separate targets, unless they've joined a unit of monstrous creatures or a unit with special rules that offer them protection."
vi har tagit upp det i svefaq..
Och det kommer antaggligen att komma in i snästa svefaq att det är alternativ 2 som gäller om inte gw får tummen loss och släpper sin faq innan dess..
Och det kommer antaggligen att komma in i snästa svefaq att det är alternativ 2 som gäller om inte gw får tummen loss och släpper sin faq innan dess..
Problemet är att Hive guard bara har range 24", Typhoons och Oblits kan stå på 48" range och safea.Gonka Koff skrev:2x2 Hiveguards känns som en rätt bra och stabil AT-grund i en armé. De kompar -16. Ungefär samma som 2x2 Typhoons, eller 3xObliterators.
Hive guards är bra, no doubt, men jag anser inte att dom bör få mer kompminus än vad de redan har, iaf inte innan man ser över alla andra minus och sänker dem för enheter som i dagsläget har för höga straff.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Alla är överens om att HG är skitbra mot fordon.
Det är rätt att kompa något hårt om det tillför mkt till en armé.
Hur mkt skulle HG:s tillföra om det hamnade mindre fordon på spelplanen?
Enligt mig väldigt lite. De tar upp elitechoise, det finns mkt annat godis att stoppa in här. 2 s8 skott ap4 är inte bra mot footslogging (visst nobs får på skallen...).
Sedan ang. MC:s eskalerande komp, detta är inte 4:e editionen längre! Alla moster kosta hur mkt poäng som helst, jag har svårt att se att nidzilla kommer tillbaka. För mig känns den hårda kompen på moster som en kvarleva från gamla codexen. Lek lite med tanken att minska på den, testa sedan att skriva lite listor. Tror inte många monster kommer platsa. De är redan våldtagna poängmässigt.
Att jämnföra de eskalerande minusen för fordon och monster håller inte. Monster blir sjukt mkt dyrare i längden. Och nej, så mkt bättre än fordon är de inte. De är fr dyra poängmässigt i förhållande till vad an åstakomma.
En lösning som slog mig var att minska på kostnaden för HG:s kompmässigt och inkludera dem i monster minuset. å får man välja vad man vill ha för anti-tank. Monster eller skytte.
Ni som skriver kompmallen kan till stor del styra vad som spelas på svenska turneringar. Vad jag har sett sett så är det inflation på mech. Vill ni fortsätta att ha det så så straffa antitank, annars kan det kanske vara en idé att kompa dem lite hårdare?
Mechade listor kompar bra mot varandra, det e när man lägger till en ras som inte kan ha mech som det skiter sig.
Det är rätt att kompa något hårt om det tillför mkt till en armé.
Hur mkt skulle HG:s tillföra om det hamnade mindre fordon på spelplanen?
Enligt mig väldigt lite. De tar upp elitechoise, det finns mkt annat godis att stoppa in här. 2 s8 skott ap4 är inte bra mot footslogging (visst nobs får på skallen...).
Sedan ang. MC:s eskalerande komp, detta är inte 4:e editionen längre! Alla moster kosta hur mkt poäng som helst, jag har svårt att se att nidzilla kommer tillbaka. För mig känns den hårda kompen på moster som en kvarleva från gamla codexen. Lek lite med tanken att minska på den, testa sedan att skriva lite listor. Tror inte många monster kommer platsa. De är redan våldtagna poängmässigt.
Att jämnföra de eskalerande minusen för fordon och monster håller inte. Monster blir sjukt mkt dyrare i längden. Och nej, så mkt bättre än fordon är de inte. De är fr dyra poängmässigt i förhållande till vad an åstakomma.
En lösning som slog mig var att minska på kostnaden för HG:s kompmässigt och inkludera dem i monster minuset. å får man välja vad man vill ha för anti-tank. Monster eller skytte.
Ni som skriver kompmallen kan till stor del styra vad som spelas på svenska turneringar. Vad jag har sett sett så är det inflation på mech. Vill ni fortsätta att ha det så så straffa antitank, annars kan det kanske vara en idé att kompa dem lite hårdare?
Mechade listor kompar bra mot varandra, det e när man lägger till en ras som inte kan ha mech som det skiter sig.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Bra sagt! 
Gonka: Diskutionen från min sida var att HG's inte ska få hårdare komp... den dem har nu är överkomlig.
Nu blev det lite jobb innan ja måste hem och poooowerpainta mina dryga hormagaunts.
Lincon for the run!
Gonka: Diskutionen från min sida var att HG's inte ska få hårdare komp... den dem har nu är överkomlig.
Nu blev det lite jobb innan ja måste hem och poooowerpainta mina dryga hormagaunts.
Lincon for the run!
Sjukt mycket mer. För då kommer mindre antal HG vara mycket hårdare för motståndaren. "Åh! Du har ett par rhino?" Smack "...och nu har du ingen mobilitet längre. Dö". Åtminstone är det vad jag tror.Hur mkt skulle HG:s tillföra om det hamnade mindre fordon på spelplanen?
Självklart är den överkomlig! Dem är ju för lätt kompade! Så länge folk inte ens funderar på att inte ta dem är de för högt kompade.Diskutionen från min sida var att HG's inte ska få hårdare komp... den dem har nu är överkomlig.
Och det gäller mech också. När folk inte ens betänker att inte ta en transport så så skall de kompas ned. Jag börjar nästan anse att Jeppas eskalerande minus på fler enheter (fast han vill ha det på allt, det vill inte jag, och jag har alltid rätt) är bättre.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 12 gånger.