Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Kerrai »

Med tanke på att dom har +2 i komp redan har dom väll räknat ut att det blir bra? en missil är ju fortfarande en missil och de andra vapnen så som en heavy bolter har väll samma stats hos chaos som loyalisterna?
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

De borde ha samma minus som andra "devastators", +2 i grund för att alla vapen är dyrare och för att de är lite sämre iom att de inte har någon signum eller ATSKNF. Autocannons som är deras unika vapen är bra, kanske inte 20p bra men typ lika bra som en missile launcher (tom bättre mot AV 10-11). Så Autocannons och Missile Launchers borde få -1 och alla andra heavy weapons -0,5, eftersom alla andra arméer har sådana minus.

Sen tycker jag personligen att Heavy Bolters borde kompa -0 överlag, hur ofta spelar folk med imobila heavy bolters?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

Zurken skrev:De borde ha samma minus som andra "devastators", +2 i grund för att alla vapen är dyrare och för att de är lite sämre iom att de inte har någon signum eller ATSKNF. Autocannons som är deras unika vapen är bra, kanske inte 20p bra men typ lika bra som en missile launcher (tom bättre mot AV 10-11). Så Autocannons och Missile Launchers borde få -1 och alla andra heavy weapons -0,5, eftersom alla andra arméer har sådana minus.

Sen tycker jag personligen att Heavy Bolters borde kompa -0 överlag, hur ofta spelar folk med imobila heavy bolters?
+1
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

kelaino skrev:
Zurken skrev:De borde ha samma minus som andra "devastators", +2 i grund för att alla vapen är dyrare och för att de är lite sämre iom att de inte har någon signum eller ATSKNF. Autocannons som är deras unika vapen är bra, kanske inte 20p bra men typ lika bra som en missile launcher (tom bättre mot AV 10-11). Så Autocannons och Missile Launchers borde få -1 och alla andra heavy weapons -0,5, eftersom alla andra arméer har sådana minus.

Sen tycker jag personligen att Heavy Bolters borde kompa -0 överlag, hur ofta spelar folk med imobila heavy bolters?
+1
+2
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Katarsis »

Jag kan hålla med om Heavy Bolters, dock tycker jag att Havocs ligger ganska bra i komp just nu förutom det. Tveksamt om man skall sänka t.ex. Lascannon; jag är lite rädd för för många kompneutrala enheter.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

Men varför Laser som kostar 35=-1 när de flesta andra har <25p och -0.5.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

Jag håller med Katarsis i att de ligger rätt bra i komp, men det blir lite skevt när man jämför de med nästan identiska enheter. Bättre att sänka deras plus till +1 och sen ge dem samma vapen minus som alla andra.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

Fast då får de ju sämre komp än nu med alla konfigurationer utom med laserkanoner... Vilket knappast var tanken?

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av daskad »

En fundering kring lash bara, nog för att Lash har varit -15 länge, men är det inte liiite väl mycket för vad den gör, särskilt om man bara har 1, det borde vara ett eskalerande minus så typ -10 för första, och -15 för andra eller något liknande? då man kan göra så väldigt mycker mer med 2.

Just my two cents..
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

-15 är nog ett bra värde. Lash är sjukt användbart i nästan alla arméer, flytta modeller ut ur t.ex. synapse, flytta modeller bort från objektiv, flytta modeller så du kan skjuta plattor på dem, flytta modeller in i difficult/dangerous terrain osv. Inte bara flytta fienden närmare för att snabbare få en charge.
Alexander Merinen

Skriv svar