Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Nefrums »

eftar att ha räknat på en tervigon så får den i snitt ur sig 23.625 termagaunts.. om den inte dör innan..

Problemet med tyanid mallen är som jag sagt innan inte att de stenhårda enheterna ger för mycket minus, utan att de dåliga sakerna ger för mycket minus..

Poet

Inlägg av Poet »

Jag håller med dig! Nids kan ej ta ut fordon utan hive guards, och dem kompar apa.

Och nej, de går inte att göra en spelbar lista på över 45-50kp, till skillnad från typ alla andra armeer.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

å andra sidan kan tyranider göra mycket hårdare listor än måna andra armeer med komp 30-40

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att hive guards har för bra komp tom. Iaf om man tar många, dom skulle behöva ett eskalerande minus.

Dock tycker jag att nidsen överlag ligger rätt så bra. Vissa av de dåliga sakerna ger dock lite onödigt mycket minus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke

Inlägg av Jacke »

Poet skrev:Jag håller med dig! Nids kan ej ta ut fordon utan hive guards, och dem kompar apa.

Och nej, de går inte att göra en spelbar lista på över 45-50kp, till skillnad från typ alla andra armeer.

Det är ju tyvärr så att man inte kan plocka tanks utan Hive guards. Tyrannofexen i all ära men 270p för en skaplig chans att smälla en rhino är inte särskillt effektivt. Visst kan man gå fram och slå på dem men sen då? Genestealers dör som flugor när det som satt i ramlar ut. Även tyranten går ned rätt lätt av exempelvis fire warriors eller marines/guards med plasma.

Om någon kommit på något annat sätt att kontra mech så kan ni ju dela med er. Det är ju inga problem att bygga t.ex en marine lista med skaplig komp som krossar en mechad lista.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

5 zonathrops och 2 trygons..

Halvar

Inlägg av Halvar »

tyvärr är det väl hive guards som gäller, speciellt i kompat klimat. eftersom det eskalerande MC woundminuset går igång från första saken (vilket jag fortfarande tycker är helknas. de flesta listor som kan ta fordon får sitt eskalernade minus från tredje, fjärde eller femte fordonet, inte första.) och småttingar inte kan röra fordon med någorlunda säkerhet. zoanthroper är skitbra mot landraiders, men där slutar deras övertag. oftast ska man ta sig igenom sidpansar 11 vilket hive guards är bättre på.

det går väl att få en lista med massa adrenal glands hormagaunts och gargoyles som kan försöka med självmordsbombningar på fordon som kompar ganska högt, men då får man nog inte spela mer än tre-fyra rundor per slag heller. men den är knappast bra nog för en topp-tio-plats.
Ja' än't bittä'!

Malleus

Inlägg av Malleus »

Tycker det är tråkigt att Hiveguards kompar så hårt, Nids borde väl få ha NÅT billigt skytte dom oxå? Kan man inte köra något eskalerande minus istället?

Jag tycker dock att MC wound minuset är bra som det är, det ska ju simulera vehicle minuset i andra codex:ar...

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Malleus skrev:Tycker det är tråkigt att Hiveguards kompar så hårt, Nids borde väl få ha NÅT billigt skytte dom oxå? Kan man inte köra något eskalerande minus istället?
Dom flestar verkar vilja att Hiveguards kompar ännu hårdare, så jag ser inte riktigt vart detta kommer ifrån.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

egge

Inlägg av egge »

Som Jeppa skriver så bör rätt saker kosta.

Jag tycker att man kan ta mer minus för de hårdare sakerna och mindre för de sämre.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar