Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

tyckte att det såg fel ut... Och jag kan inte ens skylla på dyslexi jag skriver bara som en kratta :P
Alexander Merinen

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av the godfather »

ser mer jet(motor)pung.. det är fan coolt
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

ErikJohannesson
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 feb 2010, 13:11
Ort: Göteborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av ErikJohannesson »

Jag var nära att skriva något om att en jetpung är det bra drag i... men jobbet kom imellan.

Till ämnet: Jag anser att Fabius Bile ligger i bottenskiktet av poängvärda figurer i CSM-codexen.
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

ErikJohannesson skrev:Jag var nära att skriva något om att en jetpung är det bra drag i... men jobbet kom imellan.

Till ämnet: Jag anser att Fabius Bile ligger i bottenskiktet av poängvärda figurer i CSM-codexen.
Det ansågs länge att Lucius låg i sammma träsk. Men sedan jag använde honom i en match mot Jocke Rapp så fick han mystiskt nog sämre komp...

Jag tror att Fabius kan vara frän om man använder honom rätt. Hans experiment är mycket bättre än man tror. Enheter med MoK och experiment är grymt bra. Karaktären i sig är ju rätt kass, men mot nids är han rätt elak :twisted:

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Jacke skrev:
ErikJohannesson skrev:Jag var nära att skriva något om att en jetpung är det bra drag i... men jobbet kom imellan.

Till ämnet: Jag anser att Fabius Bile ligger i bottenskiktet av poängvärda figurer i CSM-codexen.
Det ansågs länge att Lucius låg i sammma träsk. Men sedan jag använde honom i en match mot Jocke Rapp så fick han mystiskt nog sämre komp...
Lucius var ju världens mest brutna karaktär, slog ihjäl en hel enhet assault marines på chargen. Han borde få mer minus...

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Här är lite idéer hur kompen kan vara för HQ choices. Som chaosspelare/whiner och forumtroll tycker jag att flygande demonprinsar, bevingade lashsorcerors är det bästa man kan spela med.

Daemon Prince
-1 each Daemon Prince
-3 Wings
12 Lash of Submission (-17 if model has wings)
-15 Second Lash of Submission (-23 if model has wings)
-2 Wind of Chaos if the model has wings
-1 Warptime (-3 if model has wings)
-1 Mark of Nurgle (-2 if model has wings)
-0.5 Bolt of Change

Prins med vingar och Mark of Nurgle är det mest prisvärda man kan ta i listan i mitt tycke. En lash prins som går, borde vara spelbar i kompat eftersom han har inte asbra räckvidd med lashen samt har svårast att överleva matchen jamfört med de andra lashgubbarna. Mark of Khorne vill man oftast inte ha på prinsen eftersom de flesta spellsen är ganska killy. Warptime är ett mycket bättre alternativ an MoK och de kompar ganska lika. Wind of chaos är templat och är mest prisvärt med wings eftersom han kan positionera sig lättare för eventuell charge sen eller för att få in flest gubbar i templaten. Bolt of change är inte prisvärt alls.

Sorcerer
-2 Warptime
-0.5 Bolt of Change / Wind of Chaos
(-1 if the model has wings)
-14 Lash of Submission (-19 if the model has bike, wings, jump pack or if the sorceror can embark in a rhino)
-0.5 Jump Pack / Bike
-2 Wings

Prinsen är det bästa HQ:t så man får kompa sorcen efter det. Det är warptime och wings som jag tycker är mest prisvärt och bäst. Bolten är väldigt dyr i poäng och man får in meltor som har samma effekt på andra ställen i listan. Sänkte lashen lite och ändrade så att terminator sorcen inte får minus då det finns rhinos i listan. Sänkte också bike/jumppack minuset eftersom bikes och raptors är så oprisvärda enheter och är för att bike/jumppack är mycket mindre prisvärda än vingar.

Chaos Lord
-1 Pair of Lightning Claws
-1 Daemon Weapon (Slaanesh, Khorne or Tzeentch) / Power Fist / Chainfist
-2 Daemon Weapon (Undivided or Nurgle)
-1.5 Wings
-0.5 Mark of Khorne

Jag utgick här från att Sorcerorn är i regel bättre och därför ska lorden kompa bättre. Tog bort landraider minuset eftersom det inte i mitt tycke är en het kombo. Vingar med Rhinospam är effektivare. Termoslorden är tex. ganska dålig i raidern eftersom han gör att särkarna inte kan göra sweeping advance. Samma sak gäller lordens mounts som är mindre bra än vingar + rhino kombon. Mark of Khorne på lorden är bra men det är slaanesh och tzeentch också. Sänkte därför MoK.

Jag tror att med de här minusen kan lorden bli attraktiv.


-4 Typhus
-3 at least one Land Raider in the army*

Får han slå och göra sina magier så är han hård och tål småknatter gör han med 2+ och Fnp. Han kan bara slåss i närstrid och utan LR går han att undivika. Han kan inte gå solo som Abbaddon eller en flygande prins pga T4 5++ så därav sänkning.

-1 Ahriman

Inte prisvärd nånstans. En sorceror som kan lägga tre olika chaos magier i rundan. Och kostar 250 poäng. Iochmed att vanliga sorcerors kan ha vingar och fortfarande vara 100 poäng billigare måste Ahrimans komp toksänkas om han ska ha en plats i listan.

Fabius Bile
+0.5

+0.5 Each enchanted unit.

Han saknar powerweapons och han slår samtidigt som space marines, så han dödar i snitt en marine på chargen. Det ser bättre ut mot gaunts och guardsmen men de är också mycket billigare. Fabius ska i grund ha pluskomp. Enchanted marines är för dyra och enheterna kan innan varje match ta wounds. Mer sannolikt ju fler enheter man gör det på därav pluskomp. Eftersom man kan få så pass stabila choices ur HQ:n behöver Bile kompas upp.

-3 each Greater Daemon

Ligger bra

-10 Abaddon the Despoiler
-7 at least one Land Raider in the army*

Abbaddon är vansinnig på chargen och tål en del. Han får ligga kvar sålänge.

-3 Huron Blackheart
-1 at least one Land Raider in the army*

Han är lite som Typhus fast billigare och tål mindre. Jag tycker han ligger bra.

-5 Khârn
-1 at least one Land Raider in the army*

Väldigt bra på chargen men han får kompa bättre än flygande prinsar som kan köra solo för att ha plats i listan. Tål som en vanlig lord så det drar ner också.

-0.5 Lucius the Eternal

Sänkte Lucius för att göra han attraktiv jämfört med vanliga lords och sorcerors.

Detta är vad jag tror iaf. Vi kan ju diskutera lite fram och tillbaka om idéerna är gnäll/troll eller om något är vettigt.
Senast redigerad av 1 n00bn, redigerad totalt 13 gånger.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

Fan jag håller med om allt, Chaos är helt enkelt dåliga...

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

LillePer skrev:Fan jag håller med om allt, Chaos är helt enkelt dåliga...
Ja faktiskt. Undantaget Abaddon, Lash, Obbar(och Lucius) så finns det nästan inget i codexen som är bra.

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Jag vet inte om det var helt rätt av mig att modifiera den ursprungliga mallen. Kanske ska man göra en helt ny från scratch. Vad tror folk?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av fjugin »

Nä, nuvarande mall är det inga större fel på.
Sånär som på lite höga kompstraff på många HQ och skum komp på terminators funkar väl nuvarande mall bra.

Skriv svar