Den är ganska harmlös.. den är mest med för att tilverka scoring units och lägga FnP på saker. sen kan den ju skjuta lite.. S5 large blast eller nåt..Halvar skrev:2.1 enheter i snitt? huh? det är juh ungefär 44% chans att första bajsandet tar slut på det.
och hon ger -5 om han är troop. eftersom hon inte har någon form av offensiv förmåga (nej, låtsas inte som att 3 attacker med WS 3 på I1 är något offensivt) så är det bara scoring och bajsandet som betyder något med henne.
Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
Det vet väl ingen? har inte släppts någon modell än så man kan ha rövhål/byxor/fitta på den eller vad man nu själv föredrar.Nefrums skrev:Nej. och den har dessutom ingen röv..Norrland skrev:Har modellen byxor?Katarsis skrev:Är det inte exakt 50% sannolikhet att han skiter på sig varje gång han bajsar? 1/6 + 2/6?
En annan grej är även att gantsen som bor i mamman föds ju aldrig ifall mamman dör.
Och mamman är ju inte värdelös efter att den skitit färdigt, iaf inte om man gett den lite uppgraderingar.
3 attacker (4 på assault) har helt okej chans att träffa en bil, och med FC (vilket jag iaf föredrar att ha på den) så är det
2 t6 + 6 för att penna.
Även 1-2 nästan garanterade wounds mot de flesta enheter om man behöver support i någon närstrid. Finns det inget vettigt att assaulta kan man kasta en str5blast, eller kasta psychic powers om man behöver.
Mamman är en supporthora och inget mer, den kan inte uträtta mycket själv men är den med vid rätt tillfällen kan den avgöra strider.
en ouppgraderad ger -3 + MC wounds, och om man vill ha de extra supportgrejerna (fnp) så betalar man för dem separat.
Det som gör att man vill ha många tervigoner är att man kan ha dem som Troops, dels för objektiven och dels för att de inte tar upp nån viktig slot.
En troop tervigon med reg och catalyst ger ju ändå -13 och ytterligare -2 till -6 i komp, om man har 2 monster i listan kan man räkna den som -17 i komp.
Jag tycker det känns rimligt men är öppen för diskussion.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
WS 3, I 1.. fordon som åkt träffar man på 4+, åkt fort - 6or, så ingen direkt chans att pajja saker. Tervigonen i sig är sjukt rutten. str5 ap- platta.. oj va farligt.
Dem spottar gaunts (Som i killpoint missions är heeeelt värdelöst) som läggs på din total poäng, så sure, man kan få 1900p i armen på en 1750 lista, men dem sista 150p är ju ganska gratis poäng för motståndaren eftersom dem dör så fort man tittar på dem.
Bra till 2 saker. Spotta ut för att ge cover åt sina hårda troops, och spotta ut i runda 4-5 för att kanske kunna ta ett objectiv, men då utgår man ju ifrån att den faktiskt lever så länge.
Och för att ha 1 tervigon som troop måste man dessutom köpa 10+ termagaunts som ger -2?!?! i komp.
Catalyst är det som gör tervigonen BRA.. och den kompar ju redan -4.
Frågan är om catalyst gör den -11 komp bra. Vad som helst annat som ger -11kp för 175p dödar både tervigonen och de småttingar den spottat ut. Och dessutom.. om tervigonen dör (räcker ju me 2 orc claws på charge fick ja erfara igår) så tar alla squads me småttingar i närheten av tervin 3d6 S3 wounds.
Ta bort tervin från MC wounds så kompar den typ hyffsat.
Dem spottar gaunts (Som i killpoint missions är heeeelt värdelöst) som läggs på din total poäng, så sure, man kan få 1900p i armen på en 1750 lista, men dem sista 150p är ju ganska gratis poäng för motståndaren eftersom dem dör så fort man tittar på dem.
Bra till 2 saker. Spotta ut för att ge cover åt sina hårda troops, och spotta ut i runda 4-5 för att kanske kunna ta ett objectiv, men då utgår man ju ifrån att den faktiskt lever så länge.
Och för att ha 1 tervigon som troop måste man dessutom köpa 10+ termagaunts som ger -2?!?! i komp.
Frågan är om catalyst gör den -11 komp bra. Vad som helst annat som ger -11kp för 175p dödar både tervigonen och de småttingar den spottat ut. Och dessutom.. om tervigonen dör (räcker ju me 2 orc claws på charge fick ja erfara igår) så tar alla squads me småttingar i närheten av tervin 3d6 S3 wounds.
nej man ska inte minska tervigorens komp.. den tillför mycket till armeen.
men att warriors får minus för FnP tycker jag inte är helt rätt. Jag har spelat en del med warriors utan FnP och jag upplever att det är bara ca 20% av woundsen man tar som man skulle fått FnP mot.
men att warriors får minus för FnP tycker jag inte är helt rätt. Jag har spelat en del med warriors utan FnP och jag upplever att det är bara ca 20% av woundsen man tar som man skulle fått FnP mot.
ungefär som marines då 
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Tycker inte heller FnP och Warriors ska ge minus. Det är ju instant death som är det farliga mot warriors nu och då kan man inte använda sig av alla minus i komp man tagit. Plus att warriors är dyra och (visst, lyckas man gå in i närstrid med sword och lash så dör det mesta) de är långsamma som satan. Fleet hade suttit fint, eller move through cover.
i smell bias.Poet skrev:WS 3, I 1.. fordon som åkt träffar man på 4+, åkt fort - 6or, så ingen direkt chans att pajja saker. Tervigonen i sig är sjukt rutten. str5 ap- platta.. oj va farligt.
spotta små-gnuttar kan vara helt avgörande, även till din fördel. som vi pratade om nere på RT, så ser jag inte hur du kan förlora lincon-mission 1 till exempel.
Ws 3, I 1 på tervin? so? mot bilar som åkt under 6 = 1.5 träffar 2d6+6 snittar på att penna allt utom raiders och monoliter.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
Jag tänker fortfarande spela med tervigons, om du väljer att inte göra det är det väl ett ganska bra tecken på att dess komp blivit bättre balanserad.Poet skrev:WS 3, I 1.. fordon som åkt träffar man på 4+, åkt fort - 6or, så ingen direkt chans att pajja saker. Tervigonen i sig är sjukt rutten. str5 ap- platta.. oj va farligt.
Om tervigonen slår med 4 attacker(assault) och träffar på 6or har den 66.7% chans att träffa en attack.
Med Adrenal Glands har den sedan 6 + 2t6 för att penna, vilket innebär 83,3% chans för pen och 8,3% chans för glance (räknar med AV10 vilket det mesta har i röven).
En tervigon som slår på bil har alltså 55,6% chans att få in en Pen, och 5,54% chans att få en glance, vilket innebär ca 61% chans att göra skada på bilen.
Resultaten 2,4,5,6 innebär att bilen pajar eller att man autoträffar den i nästa CC, så om tervigonen lever klart motståndarens nästa runda kommer bilen paja ändå.
Träffar man på 4+ kommer man uppenbarligen ha ännu bättre odds.
om du räknar 61% chans som "inte direkt chans att paja saker" så har vi väl olika syn på vad som är god och dålig chans, jag tycker det är helt okej odds med tanke på att tervigonens primära mål inte ens är att slåss.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
Var tvungen att rätta din matte lite..
Du har 17.2% att döda den och 33.2% att döda den om man räknar med att man kan stunna/imobilisea den och döda den i nästa runda.. 25.2% om den har EA (mot AV10)
nej, den har 51,7%Klus skrev:Om tervigonen slår med 4 attacker(assault) och träffar på 6or har den 66.7% chans att träffa en attack.
Nej den har 45,0%Klus skrev:En tervigon som slår på bil har alltså 55,6% chans att få in en Pen,
Du har 17.2% att döda den och 33.2% att döda den om man räknar med att man kan stunna/imobilisea den och döda den i nästa runda.. 25.2% om den har EA (mot AV10)
Tervigonen är bra. Ingen tvekan. Men jag har fortfarande inte blivit övertygad om att den är sådär sjukt bra. Kan tänka mig eskalerande minus dock.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/