Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av cadelin »

ta bort lite minus på dreadar med bara ccw dom kab juh faktiskt göra nåt

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Jag ska skriva ett halvtrolligt inlägg om lash nu. Viewer discretion is advised.

Jag förstår inte riktigt hur man tänker när man menar att Lashen skrämmer bort infanteri arméer. Det är klart den är bra men man kan få de saker man inte vill ska bli lashade blockade genom att sätta enheter framför (eller bakåt om man spelar med en jeppiansk tyraniddödstjärna). Samma sak när man vill ha ett coversave på en viss enhet kan man göra det genom att sätta saker framför. Sen är det är klart att om kaosspelaren rullar fem sex på flytten så fuckar sig planerna. Det är lite av tjusningen med spellen. Man behöver lite koll på ungefär vad chaosspelaren vill lasha och var obbarna står när man flyttar. Man får tänka lite i sin movement och ha koll på avstånd.

Lashens riktiga styrka ligger i endgejmet där det i runda fem kan säga rull rull så är ens scoring inte vid objektivet där den borde stå, kaosspelaren har slingshotar på ett klurigt sätt och en 15-5 gick till en 5-15 istället. Det blir ungefär som att ha Zlatan på brädet fast rosa. I endgejmet blir även meckade arméer påverkade eftersom kaosspelaren har försökt öppna transporter i fem rundor. Ifall man råkar ut för detta, ja då måste man utvärdera sin target priority och om ens armé kan klara av en T4 W3 Sv3+/5+ gubbe. En Lashprins borde kompa lättare tex. för den är lättare att skjuta ut på ett par rundor än en sorceror med vingar. En sorceror med vingar är i mitt tycke den tåligaste och bästa lashplattformen eftersom han kan lättast få igång den flest gånger.

Jag tycker en liten höjning av lashen borde inte vara helt orimlig. I just nuläget kompar den med tex 4 obbar på -50. Kanske fem mindre eller något så litet bara.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Mortarion »

Skulliz skrev:
Mortarion skrev:Fast lösningen på att codexen överlag är dålig kan inte vara att lätta kompen för de saker som folk faktiskt redan spelar med och som faktiskt är bra. Resultatet av det kommer ju bara bli att ingen spelar med något annat än de bra enheterna. Lösningen borde väl snarare vara att lätta kompen för de dåliga enheterna som folk inte spelar med eller höja grundkompen.
Lättar man kompen på de dåliga sakerna som ingen spelar med nu anyways kommer listorna som spelas nu fortfarande suga lika mycket som förut...

Känns som att kompen bör lättas både på de dåliga och bra enheterna.

Den stora grejen med att ha en kompmall är väll att alla arméer ska kunna ha samma chans att bygga lika starka arméer till samma komp? Då är det ju jävligt uppenbart att att något är fel med CSM kompen om de inte har en chans att placera sig på kompade turneringar...
Kompens syfte är både att rätta till mellan olika arméer men även att rätta till inom armén. Startkompen är det som fixar mellan arméer och kompen på enheter det som fixar mellan de olika enheterna i listan. Att göra de saker som är bäst i listan relativt sett ännu bättre genom att bättra på deras komp innebär att man får vissa enheter som man måste spela med om man skall spela Chaos eftersom de är bäst både vad gäller prestanda och komp.

Sen är det väl inte direkt så att det inte går att placera sig med Chaos. 40K-Sverige är såpass litet att placeringar för en viss armé baseras väldigt mycket på vilka arméer som toppspelarna råkar spela för tillfället. Skulle Jeppa, anders eller någon annan av namnen högt upp på rankingen åka runt och vinna lite turneringar med Chaos-listor skulle det inte pratas om hur ospelbara de är.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Snot »

@Mortarion, försöker du allvarligt hävda att chaos kan mäta sig med valfritt (icke-DA/BT) marinechapter?
Chaos är ju nästan lika illa ute som DA.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Mortarion »

Snot skrev:@Mortarion, försöker du allvarligt hävda att chaos kan mäta sig med valfritt (icke-DA/BT) marinechapter?
Chaos är ju nästan lika illa ute som DA.
Chaos är inte lika bra som de senaste listorna, men att det skulle vara omöjligt att placera sig bra på en turnering med dem tror jag inte det minsta på.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Mutt »

Tror att Chaos inte placerar sig och inte spelas av den enkla anledningen att de är tråkiga. Har försökt pilla ihop en chaos-lista, och även om man inte tar hänsyn till komp så finns det inte mycket kul att använda.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

Det enda som är riktigt intressant i Chaos Codexet är enligt mig några special karaktärer och det faktum att de kan ta Marine-enheter på upp till 20-man, vilket är rätt häftigt. Det är knappast bra, men anorlunda och något jag vill testa ut.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Mutt skrev:Tror att Chaos inte placerar sig och inte spelas av den enkla anledningen att de är tråkiga. Har försökt pilla ihop en chaos-lista, och även om man inte tar hänsyn till komp så finns det inte mycket kul att använda.
Vaddå tråkiga? Chaos är skitballa. Man kan bygga en armé som är aktiva i alla tre faser i spelet och det finns inbyggd randomness i listan som gör att varje match blir olik. IG däremot där man bara spelar i deployment och skyttefas, där har du tråk. Fast IG har inte lika många överprisade enheter som chaos.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Bruce
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2009, 12:13

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Bruce »

Jag tycker Chaos är kul, men tyvärr sönderkompat.

Toastern
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 aug 2010, 14:35

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Toastern »

Som Chaosspelare håller jag nog med om att de flesta listors känns hårt kompade över lag, men vet inte om lösningen är en höjning av startkompen, lättnad av vissa enheters minus eller en kombination därav.

En tanke jag har efter DefCon där jag spelade dubbla prinsar med MoN, Wings och Warptime är att -10 plus inräkning i fordonsminuset kändes lite dyrt för något som blir så lätt ner-dakkat av S6+ med deras 3+/5+ save och nästan o-gömbara storlek. Men bra är de ju fortfarande, så jag vet inte riktigt...

Skriv svar