PostSydCon

Moderator: Kompmallsansvariga

Mortarion

Re: PostSydCon

Inlägg av Mortarion »

Håller nog med om att Land raiders gott kan få lite minus till. Det fanns väl en hel del land raiders på Sydcon?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Mortarion skrev:Håller nog med om att Land raiders gott kan få lite minus till. Det fanns väl en hel del land raiders på Sydcon?
Detta kommer absolut att rättas till.

Över till min första fråga: Vad tycker folk om de eskalerande minusarna? Bra eller dåligt? Är den fjärde Rhinon så mycket bättre än den tredje? Vi var inne på att i stort sett ta bort alla eskalerande minus och lägga in ett allmänt minus för många vehicles istället.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Katarsis skrev:
Mortarion skrev:Håller nog med om att Land raiders gott kan få lite minus till. Det fanns väl en hel del land raiders på Sydcon?
Detta kommer absolut att rättas till.

Över till min första fråga: Vad tycker folk om de eskalerande minusarna? Bra eller dåligt? Är den fjärde Rhinon så mycket bättre än den tredje? Vi var inne på att i stort sett ta bort alla eskalerande minus och lägga in ett allmänt minus för många vehicles istället.
Bästa stället att gömma en nål, är i en hög av av nålar.

Samma sak gäller för fordon. Antal och hårdhet avgör hur jobbigt lista är.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

tue

Inlägg av tue »

är helt klart för eskalerande minus i fordonsväg, desto fler desto värre att ta ut .
1 fordon burkar aldrig vara problem med men 8st är näst intil omöjligt.

Argos

Inlägg av Argos »

tue skrev:är helt klart för eskalerande minus i fordonsväg, desto fler desto värre att ta ut .
1 fordon burkar aldrig vara problem med men 8st är näst intil omöjligt.
Så sant, så sant.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Vissa saker anser jag skall ha eskalerande minus. Men för Rhinos kan det säkert ersättas med ett allmänt minus för många fordon. Dock bör det på något sätt anpassas efter hur hårda fordonen är och möjligen även deras roll. En lista med fyra rhinos är otroligt mycket hårdare än en lista med en rhino och tre landspeeders.

Och just land raiders kan nog vara bra att ha i en klass för sig själv, eftersom den är rejält mycket hårdare än något annat marinefordon.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Bort med eskalerande minus på specifika fordon men in med ett allmänt -1 för tredje fordonet/enhet av fordon, -2 för fjärde osv?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

LordTengil skrev:En fjärdedel av spelarna Vanilla marines. Är det vanligt i turneringar?
Samma som på GothCon iaf. Finns massa godis om du vill leka kalenderbitare här.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mortarion skrev:Men visst, ingen kommer någonsin att spela med 30 Ardboyz ändå, så man kan skippa att särskilja dem i sammanräkningen.
Jag spelade med 30 'Ard Boyz på BSK. :P

30+25+23+21+19+17 = 135 boyz, -24 i komp. Jag tycker det verkar vara för lätt att krypa under de där gränserna för storlekar och antal enheter. Stora mobz får ju straff rakt av, den andra "gruppen" med minus tycker jag borde räkna totala antalet boyz i armén, oavsett hur de är fördelade, eller tänker jag fel någonstans? Det kräver givetvis att gränserna och minusen ändras för enhetsstorlekarna.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jocke Rapp skrev:Bort med eskalerande minus på specifika fordon men in med ett allmänt -1 för tredje fordonet/enhet av fordon, -2 för fjärde osv?
Jag tycker fortfarande att man delvis måste skilja på olika fordon här. Säg att en armé har tre rhinos. Om man lägger till en extra rhino, en Land raider, en land speeder eller en whirlwind har väldigt olika effekt. Och tre predator-hull är värre än tre rhinos. Man kanske skulle kunna räkna på deras armour på något sätt? Alltså att tunga fordon räknades som flera och lätta som färre. Armour 10-fordon kan ju de flesta arméer skjuta ut med sina basic-vapen, och de som inte kan det har rätt bra tillgång till tyngre vapen.
30+25+23+21+19+17 = 135 boyz, -24 i komp. Jag tycker det verkar vara för lätt att krypa under de där gränserna för storlekar och antal enheter. Stora mobz får ju straff rakt av, den andra "gruppen" med minus tycker jag borde räkna totala antalet boyz i armén, oavsett hur de är fördelade, eller tänker jag fel någonstans? Det kräver givetvis att gränserna och minusen ändras för enhetsstorlekarna.
135 boyz utan bosspoles eller powerklaws. Problemet med att räkna det totala antalet boyz är, som jag nämnde innan, att två enheter på 15 man är jättemycket sämre än en enhet på 30. De två enheterna på 15 kommer antagligen att fly när de får lite skytte på sig och de som kommer fram lär studsa mot marines. 30 manna-moben kommer fortfarande att vara fearless och ha slagkraft efter en hel del förluster. Ett system där man räknar det totala antalet boyz uppmanar till att slänga ihop dem i stora 30 manna-mobs. Skall man ändå få kompminus för det kan man lika gärna få fördelarna också.

Låst