Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt

Re: Blood Angels

Inlägg av Mutt »

Är det någon mer än jag som sett hemskheten i battle-rapporten från senaste WD?

Jag får uttala mig vagt eftersom jag inte läst codexen och istället så får ni kunniga människor antingen bekräfta eller förneka!?

En namned character (Sanginius) kombinerat med någon banner ger +2 attacker.
Något ger dem feel no pain och furious charge.

Detta gör att en helt vanlig assault-marines enhet får 5 attacker (!!!) vardera med styrka och initiativ 5 på chargen.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Sanguinor ger alla figurer inom 6" en extra attack, Sanguinary priests ger alla figurer inom 6" FNP och FC, och Chapter banner ger alla figurer (antingen inom 6" eller i bara i samma enhet) en extra attack.
Så ja, det är bra. Kostar som satan också.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Varför är det så jättebra att träffa alla i btb? Om han har joinat en enhet lär han endast ha en till två mot sig varje runda. Går han ensam får han slå på fyra (om inte motståndaren är helt självmordsbenägen), men det finns vissa risker med att knata omkring ensam. Visst är det trevligt att ha alternativ, men jag tycker inte det är speciellt OP.

Falkman

Inlägg av Falkman »

För det mesta kommer han förhoppningsvis ha 3+ fiender i baskontakt, och med 4 attacker skulle iaf jag säga att det är bättre med 3 garanterade träffar jämfört med 4 som måste slå för att träffa. Som du säger så är det situationellt, men möjligheten att kunna göra autoträffar i ett gynnsamt läge är bra.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Det är en OK förmåga, men inte jättebra. Den kan vara bra mot fordon och om han råkar bli omringad.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Om han är ensam och chargar en enhet och bara ställer sig i baskontakt mot en modell så kommer Defenders Reaction, som tvingar så många modeller som möjligt att gå btb, att resultera i 6 modeller i btb med honom. Eftersom man inte får fulblocka utan måste anstränga sig för att få in så många som möjlig så blir det nästan alltid 6 modeller mot en ensam modell.
I och med att han träffar automatiskt så är hans rending lika bra som rending var i 4th ed, i det här fallet.

Det är ganska bra i mina ögon.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Falkman

Inlägg av Falkman »

Problemet är väl att om du skickar in honom ensam sådär så är han fortfarande bara en T4-modell utan Eternal Warrior, så power fists kommer fortfarande att ha en hygglig chans att smeta ut honom längs marken. Visst ger 4+ inv save ett visst skydd, men jag skulle iaf inte vilja offra en figur för 160 pts så lättvindigt.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Nu har jag äntligen fått tag i codexen, så tänkte lägga in lite om mina tankar kring det hela.
Jag kommer att jämföra främst med Space Marine-mallen då BA förutom vissa specialregler är väldigt lika SM.

Specialkaraktärer: Här känner jag inte att jag har något bra att komma med ännu, inte spelat med dessa filurer och kommer förmodligen inte att göra det heller (vår klubb tillåter inte SCs)

HQ
Captain: Borde ha samma komp som en SM captain, men med nåt mer straff på sin jump pack, typ -3 eller -4 istället för -2, pga Descent of Angels.

Librarian: Samma straff som SM libby, bortsett från powers då såklart. Extra minus på jump pack.

Reclusiarch: Borde ha ett grundstraff av nån form, då han är mycket stabilare än en SM chaplain. Borde dessutom ge extra minus om det finns DC i armén. Extra minus på jump pack.

Honour Guard: Samma straff som SM Command Squad, och utöver det även det minus som Sanguinary Priests kommer att ge, då Honour Guard innehåller en likvärdig modell. Extra minus på jump pack.

Elites
Chaplain: Samma som SM chaplain, ytterligare minus ifall DC finns i armén. Extra minus på jump pack.

Sanguinary guard: Borde ge plus, definitivt inga minus iaf, 40 pts modeller med en wound var och ingen inv save är inte bra.

Furioso dread: Samma som en Venerable dread, kanske ytterligare straff om han tar Blood talons. Förmodligen nåt straff för en Magna-grapple också.

Terminators: Samma som i SM-boken.

Techmarine: Kan gott ge mer plus än i SM-boken då han slåss mot ännu bättre elites här.

Sternguard: Samma straff som i SM-boken.

Sanguinary priest: Straff ska han ha, svårt att säga hur mycket dock. Jag lutar åt -15 eller så för första, har man fler så kan de extra ge -25 styck eller så.

Troops
Tactical squads: Samma straff som SM-boken.

Death company: Straff ska dom ha, men ha i åtanke att dom har Rage och inte kan scora när ni sätter kompen.

DC dread: Borde ge minst lika mycket straff som en Venerable dread, förmodligen 2-3 minus extra. Mer straff ifall han tar Blood talons och Magna-grapple.

Scout squad: Samma som SM.

Assault squad: Borde ha minus, definitivt inte plus om dom tar av sig jump packs.

Transporter: Förtjänar nåt litet extra, dock inte mycket eftersom dom trots allt betalar för sin förmåga att åka snabbt.

Fast Attack
Vanguard: Borde ge minus, de blir mycket bättre med Descent of Angels, plus att de blivit lite billigare poängmässigt också, vilket gör dem till ett mycket bättre val än i SM-boken.

Land speeders: Samma som SM.

Baal pred: En dakkapred på steroider som får scouta, borde ge gott om minus, iaf 8-10 minus.

Attack bikes: Samma som SM.

Bikes: Samma som SM.

Scout bikes: Samma som SM

Dreadnought: Samma som SM.

Stormraven: Svårt att säga, den skjuter ungefär lika bra som en Valkyrie/Vendetta, kan dock också transportera en massa gubbar. Borde ge ganska mycket minus, ungefär samma som en Land Raider.

Pred: Ytterligare 1 eller 2 minus utöver SM-boken.

Devastators: Samma som SM.

Vindicator: 2-3 extra minus utöver SM.

Whirlwind: Samma som SM, att den är fast påverkar inte så mycket med tanke på dess roll, vill man absolut straffa så ett extra -1, inte mer.

Edit: Sen vet jag inte riktigt hur ni avgör vilken komp arméer börjar på, men med mina kommentarer i åtanke så borde nog BA ligga 1 eller två steg lägre än SM från början, så dom får ett litet avdrag där för Red Thirst.
Senast redigerad av 3 Falkman, redigerad totalt 30 gång.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Tummen upp för Falkmans kommentarer, håller med om det mesta.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det enda jag inte håller med om är att techmarine ska få bättre comp för att han konkurerar med annat som är bättre. Att annat i listan är bättre gör väl inte honom sämre?

Skriv svar