Kompmall v6.1
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Kompmall v6.1
Är folk så dåliga. Kan man göra en armélista borde man kunna räkna ut sin komp. Det är ju bara att man kollar på dom enheterna man har och sen lägger man på fordons/MC/boyz minuset i slutet på listan. 12 av 33 får mej att tvivla på den mentala förmågan hos sveriges 40K spelare lite grann 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
För att gå lite OT.
Jag har inte lirat warhammer så länge och ständigt ser jag kommentarer om KOMP. Har även sett denna tråd flera gånger.
Nu måste jag fråga.
Vad ÄR komp?!
//Dennis
Jag har inte lirat warhammer så länge och ständigt ser jag kommentarer om KOMP. Har även sett denna tråd flera gånger.
Nu måste jag fråga.
Vad ÄR komp?!
//Dennis
Blood Angels - Angels Encarmine 1750p
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag rekommenderar att du läser några trådar på komp-forum delen så kommer det att klarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Det efterfrågades en mer detaljerad/komplicerad mall så det gjorde vi. Vill man ha en mindre komplicerad mall kan man ju använda en gammal version...
Att så många missade att räkna rätt får mig att tvivla på pedagogiken i mallen. Den torde gå att göra mer användar vänlig på nått sätt. Jag tycker att den är onödigt komplicerad att räkna efter, man måste trippelkolla allt, för att inte missa nått. Det gör det, enligt mig, rätt tråkigt. Att spendera mer tid med att räkna mallen än att göra listan känns si så där.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
var det inte mallskaparna som också hade räknat fel? =pDHettNeck skrev:Är folk så dåliga.
säger väl en del om man inte klarar av att använda det man själv skapat.
å andra sidan. kompmallen blir ju lite problematisk på det viset att man räknar fram och tillbaka.
man lägger till enheter, räknar kompen, är inte nöjd och tar bort och lägger till nya osv.
beroende på vad för system man har när man räknar så kan man råka glömma kvar en siffra osv. och sen har man ett par fel =)
tror nog mer på uträkningsfärdigheterna hos personerna än mallens fel i det läget.
sedan finns det ju vissa saker som är oklara ibland.
- black templars @ time of ending -
- speedfreek
Håller med.
Det är inte svårt att räkna komp på en färdig lista på det sätt den kontrollräknande arrangören gör,
men det är svårt att räkna fram och tillbaka på en lista där man byter ut enheter hela tiden.
Då kan man ju även missa att räkna poängen rätt, eller glömma bort att ta med enheter som måste vara med pga andra enheter osv...
Det är inte svårt att räkna komp på en färdig lista på det sätt den kontrollräknande arrangören gör,
men det är svårt att räkna fram och tillbaka på en lista där man byter ut enheter hela tiden.
Då kan man ju även missa att räkna poängen rätt, eller glömma bort att ta med enheter som måste vara med pga andra enheter osv...
jo precis, man blir lite poängblind efter ett tag.speedfreek skrev:Håller med.
- black templars @ time of ending -
Håller med här, speciellt om man som jag memorerat de vitalaste delarna av både codex och mall så blir det lätt att jag glömmer något poäng när jag sitter med mobilen på tåget och räknar. Som tur är brukar jag kontrollräkna när jag kommer hem och skriver ner listan.speedfreek skrev:Håller med.
Ett tips är att alltid skriva med kompminus på alla enheter när man skriver och bollar fram och tillbaka med listor, då ser man enkelt om någon enhet är felräknad.
Alexander Merinen
tycker det lättaste är att ge listan till en annan person och kolla vad han får ihop för slutsumma. precis som en gammal rättstavning när man gick i högstadiet (känns konstigt att jag fortfarande kommer ihåg den tiden trots alla avsnitt avdays of our lives som spelats in sedan dess).Zurken skrev:Ett tips är att alltid skriva med kompminus på alla enheter när man skriver och bollar fram och tillbaka med listor, då ser man enkelt om någon enhet är felräknad.
Ja' än't bittä'!