Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
-
PeterWelzien
Re: Imperial Guard
Personligen tycker jag nästan tvärt om. Jag tror att den listan kommer att ha problem mot de flesta motståndare. Den har inte särskilt mycket skytte, en ensam hellhound och vendetta dör väldigt snabbt, tre ratlings lär inte åstakomma mycket, stormtrupperna saknar specialvapen, och primaris psykern gör inte mycket nytta i den här listan. Nu är iofs. han tagen enbart för att han är det HQ valet som ger minst minus i kompen. Russarna och veteranerna i chimeror är det enda som jag anser vara ok.
/Peter Welzien
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att hela listan ser helt ok ut, så när som på HQ valet.
Som jag ser det har den rätt mycket fordon och skytte:
3 Chimeror
1 Hellhound
1 Vendetta
2*Battle Tanks
1*Colossus
3*BS 4 lascannons
8 Fordon gör väl att det finns en hel del att prioritera. På komp 42 tycker jag den känns som en rätt stabil lista. Man ska ju också tänka på att komp 40 är som gamla komp 50 verkar det som.
Som jag ser det har den rätt mycket fordon och skytte:
3 Chimeror
1 Hellhound
1 Vendetta
2*Battle Tanks
1*Colossus
3*BS 4 lascannons
8 Fordon gör väl att det finns en hel del att prioritera. På komp 42 tycker jag den känns som en rätt stabil lista. Man ska ju också tänka på att komp 40 är som gamla komp 50 verkar det som.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Tanken med listan var att få bra komp och samtidigt ha mycket troops. Som jag skrev hade jag 88 poäng som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med men jag tror det får bli 5 rough riders och 2 extra stormtroopers.
Tanken med listan är att ha 3 homesbase enheter som dessutom ska kunna ge understöd med sina lascannons med bs4. De tre troopsen i chimeror ska utgöra mobila scoringenheter som dessutom kan ta ut stora troopenheter eller skjuta på något hårt med sina meltor. Russarna är främst avsedda som anti-infanteri. Hellhounden genom att den är fast kan förhoppningsvis utgöra ett bra stöd till de framryckande chimerorna. Genom att dra med roughriders tillsammans med chimerorna får de som sas tidigare cover men de ger också bra skydd för chimerorna då man kan "offra" riders mot någon som kommer lite för nära. Vendettan kan antingen användas ensam som en anti-tank eller dra med sig stormtroopers för att göra en insertion. Att jag inte tagit med något specialvapen med stormtroopes är för att jag vill utnyttja deras ap3 rapid fire i största möjligaste mån. Psykers är förvisso billig men med 2t6 styrka 6 skott är den i alla fall i mina ögon en rätt bra karaktär mot lätta fordon eller mot units med få modeller. Jag tyckte att listan kändes rätt balanserad men det är spännande att se vad ni tycker.
Tanken med listan är att ha 3 homesbase enheter som dessutom ska kunna ge understöd med sina lascannons med bs4. De tre troopsen i chimeror ska utgöra mobila scoringenheter som dessutom kan ta ut stora troopenheter eller skjuta på något hårt med sina meltor. Russarna är främst avsedda som anti-infanteri. Hellhounden genom att den är fast kan förhoppningsvis utgöra ett bra stöd till de framryckande chimerorna. Genom att dra med roughriders tillsammans med chimerorna får de som sas tidigare cover men de ger också bra skydd för chimerorna då man kan "offra" riders mot någon som kommer lite för nära. Vendettan kan antingen användas ensam som en anti-tank eller dra med sig stormtroopers för att göra en insertion. Att jag inte tagit med något specialvapen med stormtroopes är för att jag vill utnyttja deras ap3 rapid fire i största möjligaste mån. Psykers är förvisso billig men med 2t6 styrka 6 skott är den i alla fall i mina ögon en rätt bra karaktär mot lätta fordon eller mot units med få modeller. Jag tyckte att listan kändes rätt balanserad men det är spännande att se vad ni tycker.
Vet inte, men tycker att komplistan är alldeles för hård. Exempel:
HQ
Command squad 60p
Vox
Mortar
Troop 465p
Plt command squad 45p
Vox
Mortar
4 * Infantry squad 75p
Missile launcher
Grenade launcher
Vox
2 Mortar teams
Troop 345p
Plt command squad 45p
Vox
Mortar
Infantry squad 75p
Missile launcher
Grenade launcher
Vox
3 * Infantry squad 75p
Lascannon
Vox
Listan är inte ens 100p, men ligger redan på 67 i komppoäng och har ändå ingenting som är riktigt OP. Den har lite småjobbiga mortars, och utan dom ligger den på 74 komppoäng. Det är i stort sett omöjligt att göra en lista som ligger på 70 komp och som består av 1500p ens om man nu inte vill ha en primaris psyker till HQ och carapaced veterans utan nånting som troops. Ett försök är här:
HQ
2*Primaris psyker 140p
Troops
6*Veteran squads med Carapace 600p
Heavy support
3*Demolisher med plasma cannons, lascannon, heavy stubber, extra armor, dozer blade, hunter killer missile, camo netting 855p
Listan är 1600p och har 80 i komp. Jag har kastat in så få enheter som möjligt som ger minus och gjort dom så dyra som möjligt. Vet inte... Känns dumt att det här är ett av få sätten att få en rätt okej komp, håller ni inte med? Okej, för att demolisherna dödar allt de skjuter på, men det är en enhet/runda och dom förstörs lättare än vanligt. Primaris psykerna kan skjuta lite grann sen, men resten kan inte göra ett piss.
HQ
Command squad 60p
Vox
Mortar
Troop 465p
Plt command squad 45p
Vox
Mortar
4 * Infantry squad 75p
Missile launcher
Grenade launcher
Vox
2 Mortar teams
Troop 345p
Plt command squad 45p
Vox
Mortar
Infantry squad 75p
Missile launcher
Grenade launcher
Vox
3 * Infantry squad 75p
Lascannon
Vox
Listan är inte ens 100p, men ligger redan på 67 i komppoäng och har ändå ingenting som är riktigt OP. Den har lite småjobbiga mortars, och utan dom ligger den på 74 komppoäng. Det är i stort sett omöjligt att göra en lista som ligger på 70 komp och som består av 1500p ens om man nu inte vill ha en primaris psyker till HQ och carapaced veterans utan nånting som troops. Ett försök är här:
HQ
2*Primaris psyker 140p
Troops
6*Veteran squads med Carapace 600p
Heavy support
3*Demolisher med plasma cannons, lascannon, heavy stubber, extra armor, dozer blade, hunter killer missile, camo netting 855p
Listan är 1600p och har 80 i komp. Jag har kastat in så få enheter som möjligt som ger minus och gjort dom så dyra som möjligt. Vet inte... Känns dumt att det här är ett av få sätten att få en rätt okej komp, håller ni inte med? Okej, för att demolisherna dödar allt de skjuter på, men det är en enhet/runda och dom förstörs lättare än vanligt. Primaris psykerna kan skjuta lite grann sen, men resten kan inte göra ett piss.
Varför höja minuset för Ogryns? (det var väl tre förut?) Är de poäng för poäng bättre än någon annan enhet? Jag tycker inte de fyller någon större funktion i armén heller, finns billigare och stabilare countercharge som ger mindre komp minus. 200p enhet med dålig save kombinerat med kasst leadership känns inte så hett.
-
PeterWelzien
Jag tror att jag har hittat en vettig lista med hyffsad komp:
CCS, 4x melta gun (-3)
CCS, autocannon (-4)
Infantry platoon
PCS, 4x melta gun (-2)
Infantry squad, autocannon, (-2)
Infantry platoon
PCS, 4x flamers (-2)
Chimera (-4)
Infantry platoon
PCS, 4x flamers (-2)
Chimera (-4)
Valkyrie, MRP (-6)
Valkyrie, MRP (-6)
2x Devil dog (-7)
2x Leman russ executioner, plasma cannons (-12)
1750p, komp 36
Om man byter ut ena command squaden mot en primaris psyker, några autocannons mot flamers och sätter valkyriorna i samma squadron, så kan man nog få upp kompen över 40.
Men är det verkligen meningen att specialvapen inte ska ge någon minuskomp i command squads?
CCS, 4x melta gun (-3)
CCS, autocannon (-4)
Infantry platoon
PCS, 4x melta gun (-2)
Infantry platoon
PCS, 4x flamers (-2)
Chimera (-4)
Infantry platoon
PCS, 4x flamers (-2)
Chimera (-4)
Valkyrie, MRP (-6)
Valkyrie, MRP (-6)
2x Devil dog (-7)
2x Leman russ executioner, plasma cannons (-12)
1750p, komp 36
Om man byter ut ena command squaden mot en primaris psyker, några autocannons mot flamers och sätter valkyriorna i samma squadron, så kan man nog få upp kompen över 40.
Men är det verkligen meningen att specialvapen inte ska ge någon minuskomp i command squads?
/Peter Welzien
En bättre fråga är:
Är det verkligen meningen att de flesta listor, som ändå är rätt snälla, ska hamna omkring 30-40 komp?
Är det verkligen meningen att de flesta listor, som ändå är rätt snälla, ska hamna omkring 30-40 komp?
Rhino et al har också gått ned i poäng, så att chimeran gjorde det var rätt väntat. Den har kvar sina nackdelar, huvudsakligen 10 i sidpansar. Kommer nåt upp i flankläge på den så är den död, det räcker med en bolter. Sen vet jag inte om 12 i front är sådär överdrivet über, men det är helt OK för de poäng den kostar. Men att den skulle vara galet bra håller jag inte med om, isåfall är Rhino, Razoback et al också galet bra. Ta objectives med chimeror brukar inte funka så bra pga sidpansar 10. Har ni sprängt Chimeror med Whirlwhinds nån gång? Testa, det går hyfsat.Mortarion skrev: Chimeran är galet bra för sina poäng. Du får två vettiga tunga vapen, en tank som tål OK, kan vara ivägen, tankshocka och hjälpa till att ta objektiv i slutet för väldigt lite poäng. Plus att du kan langa in IG squads som skjuter ut genom takluckan.
Vad ska den ha för komp då? Jag vet faktiskt inte riktigt, men -4 är ganska mycket. -3 är nog mer i linje.
Inte dåliga, men dyra. 10 poäng styck, utan stealth hade de varit helt ointressanta. Nu kan de sitta i cover och förhoppningsvis uträtta något. Dock gör ju ett Whirlwhind-skott slut på dem pronto. T2 och Ld6 är inte så upphetsande. Inte värda sina poäng egentligen, man tar hellre nåt annat.Mortarion skrev: Och ratlings är inte dåliga de heller. Sniper rifles med BS4 och 3+ cover.
-3 i komp? Tja, jag vet inte riktigt. Eldar pathfinders får också -3, jag tycker nog inte riktigt ratlings spelar i samma liga där. 2+ cover och vapen som på 5+ blir AP1 är inte riktigt samma sak som ratlings. Dyrare javisst, men abbans så mycket bättre också.
Fantasiskt mycket bättre? Det håller jag inte med om. Man kan inte köpa bara en Inf-squad, man måste köpa minst två + en Platoon Command Squad. Det är 130 poäng i grund, ska man ha 2xML o 2xFL blir det 170 poäng, precis som en full Tactical Squad. Jag tycker nog att en IG-platoon är bättre än en SM tactical, men fantastiskt mycket bättre? Guard är T3 och BS3 med en Ld på 8 i normalfallet, deras standardvapen är Lasgun, inte Boltgun+Boltpistol. SM kan välja en multimelta som heavy, det kan inte IG. Sitter inte IG i cover så dör de hastigt. Du får tre guard-enheter för vad en SM-squad kostar, det är bättre ja, men fantastiskt? SM kan göra combat squad, vilket minskar IG:s fördel. Platoon Command Squad kan ge en order per turn, det är trevligt. Men fantastiskt mycket bättre? Nej, det håller jag inte med om.mawno skrev:En IG squad med mlauncher+flamer är fantastiskt mycket bättre än SM motsvarigheten.
Du får dubbelt så många vapen för färre poäng.
Men att jämföra enheter tvärs över codex ger ofta inte så mycket. Nåå en standard Platoon är 130 poäng, dvs En PC-squad och två Inf-squads. Då har de ingen extra utrustning, 22 lasguns + 3 laspistols. Detta är -4 i comp för ett basic troop pick. Lägger man till de vapen man brukar ha blir det typiskt -10 i comp. Exemplet ovan där SM-squaden är -2 medans IG-platoon:en är -8. Det är förstås helt okej att IG-platoon:en får mer komp-minus, men fyra ggr så mycket? Då tar man ju alla gånger -2 till och får nåt i PC-squad:en med. "Nakna" squads är det sällan man har ändå, de är inte särskilt användbara till nåt.
Två Troop-pick:s + ett HQ standard IG blir -4 per troop och -3 för HQ:t. Alltså -11 i grund. Med den beväpning man brukar ha blir det drygt dubbelt, -25 (mer om man tar LC). Då är man bara uppe i ca 450 poäng. Tar jag ett SM HQ och två Troops får jag kit:a ut dem lite för att kommaupp i -20. Dubbla lightning claw o jumpack på kaptenen, Plasma Cannons o drop pods till tac-squad:sen får det bli. Blir mer poäng än IG förstås , och SM kommer naturligtvis sparka ändan av IG på alla sätt så det haltar lite i jämförelse.
Förslag: För en IG Infantry Platoon så ger inte de två första Inf-squad:sen något minus i grund, utan squads utöver de två första gör det. En platoon blir också "bättre" på nån skala om man har fler Inf-squads i den. Combined squad, commissar:s o sånt. Jag tycker att två squads ska ge mindre minus än de gör nu, samt att de ska eskalera lite med fler. Vad tycks?
Fler blandande tankar...
-3 för en medipack känns lite högt. Feel No Pain i en T3-enhet är inte värt särskilt mycket egentligen. Vilket betyder att jag aldrig tar medipack:s, men men. För SM är FNP mycket mer värt, och de får inga minus alls för en apotekare. Att då ge IG -3 för en rätt dyr och i praktiken ganska dålig FNP känns aningen överdrivet. Man får två bodyguards för vad en medic kostar, de tar jag hellre varje gång. De ger inga kompminus heller ser jag.
Och ja, Heavy Weapon Squads är inte speciellt bra. Ld7 är ett rätt stort problem om man försöker ge dem order. Och som sagt så är de historia efter några stryrka-6 skott. -2 är väl rätt lagom rakt av, även om jag tycker att det kanske borde vara mindre minus på tex HB och mer på tex LC.
Och varför är det samma minus på en Scout Sentinel som på en Spearhed dito? Borde det inte skilja lite?
Sen är jag tveksam till -1 på conscripts. Självklart om man har Chenkov så man kan köpa Send in the next wave!, men annars så är det inte så användbara.
Och varför får Storm Troopers minus i grund men inte Veterans? De senare är bättre, visst de får inte Deep Strike osv, men de kostar bråkdelen också. Dessutom är de scoring, kan ta order osv. Underligt.
Min IG-arme på 1000 poäng verkar hamna på ca 50 vilket är rätt ok ändå. På 1500-poäng ramlar de ned till en ca 30. Och bättre än så blir det nog inte på 1500 poäng, om maninte helt ska bygga armen för komp, vilket ju vore stendumt. En hoper veterans utan utrustning? Que? Du med mig skämta aprillo? Vad skulle de kunna åstadkomma, särskilt utan nåt HQ som kan ge order....
Vad gäller Psyker Battle Squad vet jag inte vad jag ska säga. Jag tror jag måste skaffa en sån enhet. Uppenbarligen räcker det att ställa upp den på bordet så ger motspelaren upp och går hem. Fåsenu, vad är jag mer bekymmrad över att möta, nio psykers i en chimera eller 20 terminators + ett par landraiders. Ungefär samma komp. Mycket mer poäng ja, men väldigt mycket bättre också. Öht så är det ganska lätt att göra en SM-lista som både är bra och får bra komp, medans det är svårt/omöjligt att göra en bra IG-lista med bra komp. IG-lista med 50 i komp på 1500 poäng? Klart det går, men inte 17 vill jag spela med en sån underlig lista. Ingen kommer göra det heller, de flesta kommer ligga på 30 eller under.
Och då antar jag att 30 komp betyder att det är en helt OK lista också.
Det är ganska meningslöst att gämföra inf platoons och tacktikals.. det är helt olika enheter.. det ända de har gemensamt är att de är scoring..
PBS är brutna... Att det kan vara så svårt att förstå.. Alla har ju axepterat att lash är bruten och förtjäner mycket minus.. PBS är minst lika bruten..
Sentinerller däremot.. Jag håller med om att det är kanske lite hårt att en trea sentineller ska ge -5... Se tål lika mycket som en bit begagnat dasspapper..
PBS är brutna... Att det kan vara så svårt att förstå.. Alla har ju axepterat att lash är bruten och förtjäner mycket minus.. PBS är minst lika bruten..
Sentinerller däremot.. Jag håller med om att det är kanske lite hårt att en trea sentineller ska ge -5... Se tål lika mycket som en bit begagnat dasspapper..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Jämförde du just 165 poäng med 1300, och konstaterade att de 1300 är bättre? Kompen handlar inte bara om hur bra saker är, utan hur bra de är i förhållande till vad de kostar.Pholostan skrev:Vad gäller Psyker Battle Squad vet jag inte vad jag ska säga. Jag tror jag måste skaffa en sån enhet. Uppenbarligen räcker det att ställa upp den på bordet så ger motspelaren upp och går hem. Fåsenu, vad är jag mer bekymmrad över att möta, nio psykers i en chimera eller 20 terminators + ett par landraiders. Ungefär samma komp. Mycket mer poäng ja, men väldigt mycket bättre också.
Samtliga IG-listor på ETC i år har minst en PBS, många har två. Det är egentligen allt man behöver veta om dem tror jag.