Dark Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
- speedfreek
Re: Nya Dark Eldar - Kompmall
Jag läser det som att summera ihop allting, dvs lite större minus.
Oki, var lite oklart. Jag vet inte om det blir bättre om man skriver "and/or" kanske?
Sen vet jag inte om Duke Sliscus förtjänar minuset för Wracks/Grotesques då han måste börja i en Warrior eller Trueborn enhet. Dvs han måste börja med den enheten, gå till närmaste Wracks enhet för att nästa rund kunna plocka med sig Pain Token... Så han ska inte ha lika mycket minus som de andra IC för det om något alls.
Sen vet jag inte om Duke Sliscus förtjänar minuset för Wracks/Grotesques då han måste börja i en Warrior eller Trueborn enhet. Dvs han måste börja med den enheten, gå till närmaste Wracks enhet för att nästa rund kunna plocka med sig Pain Token... Så han ska inte ha lika mycket minus som de andra IC för det om något alls.
-
Michael Carl
Har lite kommentarer på DE-kompen efter vad jag har märkt av under mina matcher.
Haemonuli
-7/-5 känns alldeles för högt. Visserligen ger man FNP där man behöver den, men det gör inte så mycket när man har dålig toughness och Save.
-4/-2 känns vettigare.
Bloodbrides
Bör kanske ligga på -0,5 / 3 modeller eftersom det är där man kan köpa uppgraderingar till dem, men iofs så är det redan minus på den bra uppgraderingen.
Raiders/Venoms
Om man vill ha ett eskalerande minus på dessa, vilket kanske kan vara motiverat, så bör grundminuset ligga lägre och fordonminuset börja senare. Skulle föreslå:
Raider
-2 each Raider
..... övriga +/- som tidigare
Venom
-1 each Venom
Vehicles / MC
-1 each of vehicle/MC 5-6
-2 each of vehicle/MC 7-8
-3 each of vehicle/MC 9-10
-4 each additional
Haemonuli
-7/-5 känns alldeles för högt. Visserligen ger man FNP där man behöver den, men det gör inte så mycket när man har dålig toughness och Save.
-4/-2 känns vettigare.
Bloodbrides
Bör kanske ligga på -0,5 / 3 modeller eftersom det är där man kan köpa uppgraderingar till dem, men iofs så är det redan minus på den bra uppgraderingen.
Raiders/Venoms
Om man vill ha ett eskalerande minus på dessa, vilket kanske kan vara motiverat, så bör grundminuset ligga lägre och fordonminuset börja senare. Skulle föreslå:
Raider
-2 each Raider
Venom
-1 each Venom
Vehicles / MC
-1 each of vehicle/MC 5-6
-2 each of vehicle/MC 7-8
-3 each of vehicle/MC 9-10
-4 each additional
- speedfreek
Jag tror det Michael säger är vettigt, men vad vet jag, hans Dark Eldar spöar ju skiten ur mina.
Mja, raidern gör ungefär samma jobb för DE som en trukk för orks. Med den skillnaden att den går
fortare, har mycket bättre beväpning och är en skimmer.
Sen har den väl i min mening rätt ok wargear att köpa (fält etc).
Den borde kompas hårdare än en trukk!
Venom'en har samma fördelar men bär ju färre modeller varav den skulle kunna tänkas kompa lika med en trukk.
fortare, har mycket bättre beväpning och är en skimmer.
Sen har den väl i min mening rätt ok wargear att köpa (fält etc).
Den borde kompas hårdare än en trukk!
Venom'en har samma fördelar men bär ju färre modeller varav den skulle kunna tänkas kompa lika med en trukk.
Mork, the articulate ork!
Jag har funderat lite på hur man kan göra en fordons komp som är lika hård mmot DE som mot alla andra armeer.
Jag tycker att den kan se ut såhär:
Raider -2 each Raider
+1 each Disintegrator cannon
-0,5 each Night shields / Shock prow / Torment grenade launchers / Grisly trophies
Venom -1 each Venom
-0,5 each Night shields / Grisly trophies
-1 each extra Splinter cannon
Vehicles and Monsterous creatures (MC) (raiders without Flickerfield does not count)
-1 each of vehicle/MC 2-3
-2 each of vehicle/MC 4-5
-3 each of vehicle/MC 6-8
-4 each additional vehicle/MC
Jag tycker att den kan se ut såhär:
Raider -2 each Raider
+1 each Disintegrator cannon
-0,5 each Night shields / Shock prow / Torment grenade launchers / Grisly trophies
Venom -1 each Venom
-0,5 each Night shields / Grisly trophies
-1 each extra Splinter cannon
Vehicles and Monsterous creatures (MC) (raiders without Flickerfield does not count)
-1 each of vehicle/MC 2-3
-2 each of vehicle/MC 4-5
-3 each of vehicle/MC 6-8
-4 each additional vehicle/MC
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- theWatchman
Jag tycker det ser mycket bra ut Jeppa. Jag är defenitivt för att ha något åt det hållet.
- speedfreek
Tror fordonsminuset kanske börjar lite tidigt, men jag tycker det är bättre att fälla än att fria.
Ang Trukks så är det snarare för hårt minus på dem, än för lite på Raider/Venom.
Ang Trukks så är det snarare för hårt minus på dem, än för lite på Raider/Venom.
trucks och buggies skall nog bort från fordons minuset,
men en DE båt med 5+ save tål ganska mycket mer.
men en DE båt med 5+ save tål ganska mycket mer.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Jag är nog inne på att Jeppa har rätt men att man kan skippa minuset på första raidern och första venom. Om jag möter en motståndare med endast en raider så kommer den vara död runda 1. Eller direkt när den senare kommer in. Men två är mer än dubbelt så bra så -2 för andra raidern och framåt samt -1 för andra venom och framåt tycker jag är helt ok.
-4 från 8:e fordonet borde också vara ok i så fall istället från 9:e.
-4 från 8:e fordonet borde också vara ok i så fall istället från 9:e.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/