Frågor kring kompen

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av Halvar »

Jag ska inte vara med men är verkligen en tervigon med regelboksmagi så stenhårt kompad att den hamnar på samma komp som nidslista 2? G
Ja' än't bittä'!

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av Joakim »

Skall försöka se hur vi ser på listorna, detta är dock en av codexarna som vi är lite oense om.

Lista 1 - Komp 12

Denna listan känns relativt snäll, men har inte en massa saker som drar upp den. Ymgral i mina ögon är posetivt, Venotropes är okej, samt att Sky-Slasher känns snällt. Sedan är det skaplig Scoring och ganska bra närstrid.
Det som drar ner den är Tervigonen. Dvs det är en relativt snällt kompad lista.

Tyranid Prime Scything talons, Rending claws, Toxin sacs 90
Tyranid Prime Dual Scything talons, Adrenal Glands 90
Tervigon 3 RB powers, Adrenal glands, Toxin sacs 210
3 Lictors 195
3 Venomthropes 165
5 Ymgarl Genestealers 115
6 Warriors Rending claws, Scything talons 180
20 Genestealers 280
18 Hormagaunts Adrenal glands, Toxin sacs 180
30 Hormagaunts 180
9 Ripper Swarms 90
5 Raveners 150
5 Sky-slasher Swarm 75

Lista 2 - Komp 12

Här istället så är listan aningen annorlunda, den har en Tyrant som är rätt hård.
En Tervigon som är sämre men gör att Zoanthropes blir bättre. Den har mer Anti Tank och skytte allmänt.
Gargoyls i sådana mängder är också lite minus. Men listan känns sådär lagom hård utan att sticka i mina ögon i alla fall.
Men jag får väl erkänna att vi som sagt vad stretar lite på Nidlistorna och allt är relativt andra listor som finns. Denna kanske kommer att få lite mindre än den andra i slutändan men tror inte att någon av dem är jätteolika i kompsynpunkt. Men +-2 på varje kanske.

Hive Tyrant Leech Essence + Psychic Scream, Dual twin-linked Devourers, Old Adversary, Armored Shell 265
Tervigon Onslaught, Regeneration 205
3 Hive Guards 150
3 Hive Guards 150
3 Zoanthropes Codex-powers 180
5 Warriors Barbed strangler 160
20 Termagants Devourers 200
26 Termagaunts 130
30 Termagants 150
20 Gargoyles 120
20 Gargoyles 120
Harpy Twin-linked heavy venom cannon 170

Hoppas detta ger något åt din tanke, men om många anser att dessa är obalanserade så får ni gärna yttra er.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av Halvar »

Ok, jag får väl utveckla mitt eget resonemang lite också. Lista ett har inget, absolut inget, förutom tre lictors som kan öppna transporter på avstånd eller sänka flygplan. Och deras vapen är 6" s6 assault 2. Visst, de kan komma i rumpan på de flesta fordon men det är då nästan 200 poäng som går åt för det. Venomthropes tycker jag själv är mediokra. Det säger jag eftersom jag verkligen gillar dem och vill ge dem gott självförtroende. De hindrar inte motståndaren från att droppa i initiativ vid en charge, dessa motståndarmodeller får save mot dangerous terrain i den här editionen och monstrous creatures får lättare cover save i den här editionen. Och det finns inte ens monstrous creatures att rädda i den här listan.
Raveners är bra, förmodligen ännu bättre med warriors som kan dra på sig lite av instant death skyttet, men de dör hårt och listan har ingen snabb synaps så de kommer lätt ner på LD 6 och blir tankshockade/får moralpanik väldigt lätt. Rendinglösheten gör de något sämre också men det är mest mot dreadnoughts och liknande.
Scoring är som sagt relativt stabil som du säger även om jag själv föredrar termagaunts över hormagaunts eftersom de sistnämda har en lite mer offerroll på spelplanen.

Edit: och det enda som kan skada en land raider/monolith är lictors och en smashande tervigon. Det kan kännas lite hårt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av refabricated »

Nids har alltid svårt att öppna AV14. Komp eller inte komp... Så det är dumt att beklaga att det inte är lättare att göra detta kompat. Dock så kommer nog elaka raiders att få en del smisk...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av Joakim »

Tycker om att du utvecklar och detta är något jag kan väga in. Men sedan om listan skall upp eller den andra ner får vi se. Komp 12 så möter du inte många bra flygare eller kittade landraiders men listpr spm är rätt balancerade. Men detta är noterat!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av Hylander »

Jag är lite nyfiken på hur ni ser på de två första listorna kontra den tredje? Vilka delar är det som drar ner mest i den tredje?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Frågor kring kompen

Inlägg av LillePer »

Till att börja med Swarmlorden i sig själv. Sen RB spells på det. 1 vakt 1 prime ger möjlighet till 5 extra wounds med t7-9. En 2+ mamma som ger preferred enemy till allt. Gör hiveguards bättre gör alla småkillar bättre osv. Sen doom är alltid bra även gående. Scoring tervigon med RB spells. Denna gång även med uppgraderingar som gynnar småfolket. Det drar ner mer. De enda "dåliga" valen är fexarna och biovores. Och fexar är bra i 6e och biovores likaså. Speciellt eftersom de är billiga och bra på 2000p. Så inget plus någon stans och mycket kombinations minus och minus för uppenbara bra saker. (rb spells, dödstjärna. Doom osv)

Bagarn
Inlägg: 545
Blev medlem: 25 jul 2011, 21:02

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av Bagarn »

Hur kommer tau att kompas?

Har aldrig gjort en lista till subkomp förut :-(

Hjälp..... :-)
Daniel "bagarn" Carlson

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Frågor kring kompen

Inlägg av Boggalogg »

Bagarn skrev:Hur kommer tau att kompas?

Har aldrig gjort en lista till subkomp förut :-(

Hjälp..... :-)
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=75&t=7966

En bit ner på sidan finns exempellistor även för Tau

Skriv svar