Gamers Weekend 2018

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av refabricated »

Betalt och mailat.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Serge

Inlägg av Serge »

patrik thoren skrev:
BLOODLETTERS skrev:
...Finns fortfarande mycket spam som kan göras trots max 2 kravet, tex 2st Dreadnoughts + 2st Ironclad Dreadnoughts
+ 2st Venerable Dreadnoughts vilket innebär att man egentligen har 6 st Dreadnoughts..

....

Ja på andra frågan!

......

Gäller det även land raiders då det finns 3-4* sorter hos C:SM? (Inte för att det är en så himla mäktig lista, men ibland vill man ju ha skämtlistor).

* och hur gäller det med GW-enheter som inte är med i codexet, utan fått sina regler separat, typ Eldar Bonesingers?

Youndi

Inlägg av Youndi »

Vi kommer använda upplägget från SM med små modifikationer.

MISSIONS
Innan matchen
0. Arrangören slumpar ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag som gäller alla matcher denna rundan. Varje uppdrag kommer förekomma max 2ggr under turneringen. Vi kommer INTE använda missions från Chapter Approved
1. Utväxla armélistor och hälsa
2. Definiera terräng
3. Välj Warlord Traits, Psychic Powers, relics, etc (Detta får göras inför varje match).
4. Slå varsin tärning. Vinnaren börjar placera ut Maelstrom-objektiv 1, spelarna alternerar sedan att sätta ut objektiv.
5. Spelaren som började sätta ut objektiv slumpar fram vilken Deployment Map som skall användas och väljer deployment zone.
6. Spelaren som inte valde Deployment Zone väljer vem som börjar ställa upp en enhet. Spelarna turas sedan om att ställa ut varsin enhet.
7. Spelarna slår varsin tärning, vinnaren väljer om denne vill gå först eller inte. Spelaren som deployade färdigt först får +1 på detta slaget.
8. Skaka hand och önska lycka till. Börja matchen (Ingen sieze)

House Rules
*Skogar är alltid täta nog att täcka alla fordon till 50%
*Som sekundära uppdrag finns alltid Slay the Warlord, First Blood och Linebreaker 1 VP vardera.
*Chapter Approved-regler gäller.
*Remove Tactical Objective 66
*Tactical objective 54 kan inte scoras turn 1
*Har en motståndare inga modeller på bordet (borträknat flyers), så räknas alla modeller denna har i reserve (och alla flyers) som detroyed, men matchen spelas klart för VP.
*Crap card Strategem (1 CP) - När man drar ett kort får man discarda det och dra ett nytt för 1 CP (ersätter ej det normala för 2 CP, så man kan spela båda).
*Efter avslutad match omvandlas upp till 3 oanvända CP till VP. Arméer som kan generera ytterligare CP under matchens gång får endast omvandla CP de startade matchen med.

MVH Fredrik
Senast redigerad av 2 Youndi, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Frågor

#1 Får man rerolla "tar det slut slaget"? Har för mig jag någonstans läste att man inte fick det? Om man får det, så bör ni formulera om det till "den som har sista 'turnen' den 'battle rounden' slår en tärning". Annars blir det samma person som rullar alla gånger(och kan kontrollera rerolls).

#2 Kommer ni spela med beta-rules:en som kom ut nyligen?
https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-c ... _Rules.pdf
Kort:
- Characters "står inte ivägen för varandra". Dvs. när man vill skjuta en character och kollar om denne är närmast så ignorerar man andra character. Deras motivering är att ett par culexusar inte ska göra en drös med andra farbröder osynliga.
- Smite-nerf, smite går upp ett steg i svårhet för varje gång man trollat den efter den första. Smite1 = WC5, smite2 = WC6 ... osv. Ett enligt mig snyggt sätt att korrigera saker som spammas utan att göra modeller orimligt dyra.

#3 Kommer ni plocka missions från chapter approved?
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

1an är väl med i Chapter Approved och där är det inte ok att slå om några "out of game" slag.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

LillePer skrev:1an är väl med i Chapter Approved och där är det inte ok att slå om några "out of game" slag.
Var det jag hade för mig, men formuleringen för missions antyder att det spelar roll vem som rullar tärning. Eftersom man INTE FÅR rulla om ta-slut-slaget så är detta irrelevant. Därför jag undrar om de håller på och husreglar saker.

Youndi

Inlägg av Youndi »

refabricated skrev:Frågor

#1 Får man rerolla "tar det slut slaget"? Har för mig jag någonstans läste att man inte fick det? Om man får det, så bör ni formulera om det till "den som har sista 'turnen' den 'battle rounden' slår en tärning". Annars blir det samma person som rullar alla gånger(och kan kontrollera rerolls).

#2 Kommer ni spela med beta-rules:en som kom ut nyligen?
https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-c ... _Rules.pdf
Kort:
- Characters "står inte ivägen för varandra". Dvs. när man vill skjuta en character och kollar om denne är närmast så ignorerar man andra character. Deras motivering är att ett par culexusar inte ska göra en drös med andra farbröder osynliga.
- Smite-nerf, smite går upp ett steg i svårhet för varje gång man trollat den efter den första. Smite1 = WC5, smite2 = WC6 ... osv. Ett enligt mig snyggt sätt att korrigera saker som spammas utan att göra modeller orimligt dyra.

#3 Kommer ni plocka missions från chapter approved?
1. Detta regleras av Chapter Approved -regler. Huruvida matchen tar slut får alltså inte re-rollas med command point så tekniskt sett spelar det ingen roll vem som slår slaget* under förutsättning att din motståndare inte kör med "laddade" tärningar :D

2. Nej. Vi kommer inte använda Beta-regler. Enligt beslut från M-Wolf gäller regler då de publicerats i bok eller FAQ, inte förr.

3. Som det står i min ursprungliga post; "Vi kommer INTE använda missions från Chapter Approved"

/Fredrik

*EDIT: Den ursprungliga formuleringen om vem som slår för att avsluta matchen är borttagen eftersom Chapter Approved gjort den onödig. Följ helt enkelt Regelboken istället.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

"*Efter avslutad match omvandlas upp till 3 oanvända CP till VP. Arméer som kan generera ytterligare CP under matchens gång får endast omvandla CP de startade matchen med."

Kan tycka detta är lite väl starkt i kombo med reliker och WL-trait som genererar mer CPs.
Ex. en astrabrigade börjar på 12Cp, Tar WL-trait "Grand strategist"(5+ ger tillbaka CP) de tar även reliken "Kurov's Aquila"(5+ få CP när FI spenderar CP). Bara genom att recycla sina egna går de +4, sedan lär de gå +2-3 på vad motståndaren spenderar.
==> Astra brigaden spelar med ~18-19 CP, att betala 3 för 3VP är peanuts(16,6% av potten).

Marines-primarislista som gnidit ihop en battalion har 6 CP att jobba med. De betalar 50% av potten.

Så, är inte detta en mindre bra regel om man inte vill vikta spelet?

Om ni vill ha det på detta viset, 3CP till 3VP känns som en no-brainer i alla lägen. Det borde verkligen inte skala linjärt.
1VP : 2CP
2VP : 5CP
3VP : 9CP
Känner som att det svider bra mkt mer. Det är 'rätt' överdrivet bra att(som nu) för 3CP lägga ut ett objektiv som jag alltid håller och som FI inte kan ta. Med skalan ovan tror jag nog ändå att jag personligen skulle se till att casha in 2VP för 5CP i de flesta matcher.

Man bör betala poängen innan matchen börjar. Det blir ett mer strategiskt beslut på det viset. Annars räcker det att ha lite medrull och inte "behöva" spendera poängen. ==> Det enda det gör att man betalar när allt är klart är att spär på en redan given vinst.
Betalar man i förväg så gamblar man iaf lite.

- - -
Kort, som jag ser det nu så kommer jag alltid betala 3CP i alla matcher, och att kunna köpa poäng i en match känns... fel. Störst plånbok vinner på det.

fauh

Inlägg av fauh »

Håller helt med Olof. Känns inte alls som kommer ge rolig gameplay för många. Det kommer ju bara bli att den med fler CP mer eller mindre tvingar fienden att spela med färre CPs alt. Ta en förlust i poäng rakt av. CPs är redan stört bra. Låt folk använda dem på rerolls eller nya kort eller sånt istället som är SPÄNNANDE. Nu känns det som att ni sagt " alla spelar med -3 cp" ingen spelare kommer ju skippa gratispoäng...

patrik thoren

Inlägg av patrik thoren »

refabricated skrev:"*Efter avslutad match omvandlas upp till 3 oanvända CP till VP. Arméer som kan generera ytterligare CP under matchens gång får endast omvandla CP de startade matchen med."

Kan tycka detta är lite väl starkt i kombo med reliker och WL-trait som genererar mer CPs.
Ex. en astrabrigade börjar på 12Cp, Tar WL-trait "Grand strategist"(5+ ger tillbaka CP) de tar även reliken "Kurov's Aquila"(5+ få CP när FI spenderar CP). Bara genom att recycla sina egna går de +4, sedan lär de gå +2-3 på vad motståndaren spenderar.
==> Astra brigaden spelar med ~18-19 CP, att betala 3 för 3VP är peanuts(16,6% av potten).

Marines-primarislista som gnidit ihop en battalion har 6 CP att jobba med. De betalar 50% av potten.

Så, är inte detta en mindre bra regel om man inte vill vikta spelet?

Om ni vill ha det på detta viset, 3CP till 3VP känns som en no-brainer i alla lägen. Det borde verkligen inte skala linjärt.
1VP : 2CP
2VP : 5CP
3VP : 9CP
Känner som att det svider bra mkt mer. Det är 'rätt' överdrivet bra att(som nu) för 3CP lägga ut ett objektiv som jag alltid håller och som FI inte kan ta. Med skalan ovan tror jag nog ändå att jag personligen skulle se till att casha in 2VP för 5CP i de flesta matcher.

Man bör betala poängen innan matchen börjar. Det blir ett mer strategiskt beslut på det viset. Annars räcker det att ha lite medrull och inte "behöva" spendera poängen. ==> Det enda det gör att man betalar när allt är klart är att spär på en redan given vinst.
Betalar man i förväg så gamblar man iaf lite.

- - -
Kort, som jag ser det nu så kommer jag alltid betala 3CP i alla matcher, och att kunna köpa poäng i en match känns... fel. Störst plånbok vinner på det.
Men då börjar han på 12cp och allt han genererar efter får han men inte till original potten som kan omvandlas till vp i slutet av slaget. Sen om han omvandlar/genererar 15 till och spenderar 11 av sina han hade i början av slaget så får han bara 2vp pga han har bara har 2 kvar av original potten sedan att han genererat 15 till har inget att göra med det han kan få.

Vet ej om det blev mer tydligare...men så var tanken från vår sida.

Putte

Skriv svar