Tyranids, Daemons 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Pärssi »

kombat skrev:Fateweaver är bra men inte komp bra ffa när han räknas med både till fmc och spells kompen.
Håller med att Fateweaver själv inte ska ge ett i komp, däremot kan man hantera honom genom andra delar såsom han är ett FMC samt så kanske man också ska räkna hans powers som vanligt, dvs han räknas som 4 powers (inte bara 2 som det är nu)...

Cemal

Inlägg av Cemal »

DHettNeck skrev:Jag tycker gott att monstar kan räkna 3 spells som 4, men att heralderna räknar som vanligt.

Dock tycker jag att fateweaver gör nog mycket för listan själv för att kunna vara 1 komp.
Det är skönt att du tycker det, vore trevligt om du motiverade varför det ska vara så dock?

Min motivering till varför man ska lägga ner 4 för 3 är att Demoner i princip inte har skytte. Så de behöver trolla, vilket ofta är sämre, för att hålla sig i matchen. Det kanske inte är så roligt för motståndaren att man slänger en terrify eller hallucination från en Keeper, men för 270 poäng så får man enheter som kan göra likvärdig skada i många andra arméer.

Det känns som LBK straffar Psy för att det är lätt att straffa.

Mephiston, Coteaz, Gamla Eldrad, Immotek, Celestine, Njal, Farsight med bomb, Swarmlord, Doom i pod

Fateweaver är inte i den klassen, han är en re-roll per spelarrunda och har demonernas bästa warlord trait automagiskt. Hans psychic output är kasst. Sty d6+4 Ap2 Blast och Heavy bolter. Båda ger bättre FNP om du klarar T-test.
Om Fateweaver ska räknas som lvl 4 så borde ju en LoC, KoS, DP, GUO, lvl 3 räknas som 6or eftersom de alla är bättre på att trolla effektivt. :wub:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Anledning att 3 ska räknas som 4 är att lvl3 prinsar blir grymt hårda om man har massa magi (ej skytte).

Anledningen till att fateis skall ge komp är att RR + slå om på tabellen är sjukt bra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av LillePer »

Måste ju såga att tzeentch skytte på prinsar är kungligt bra. Ännu bättre på lord of change som kan får perfecttiming och precognition.

Användarvisningsbild
Flogger

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev: Anledningen till att fateis skall ge komp är att RR + slå om på tabellen är sjukt bra.
Nej, det är verkligen inte SJUKT bra för 300 poäng. Långt ifrån.
Han är 300p som tar bort ett stort designfel i demonboken. Sedan måste man spara hans re-till till eventuella närstrider får man måste slå om en tärning om man torskar på dubbelsexa (ännu ett designfel han tar bort).

Prinsar med skytte är INTE kungligt bra, det är ok. 14 heavy bolter skott (om man lägger ALLA Warp-charges dvs.) som eventuellt ger FnP till motståndaren och det kostar 335p. Yeah, så sjukt prisvärt! Eller?

Alltså vad fan?
Senast redigerad av 2 Flogger, redigerad totalt 13 gång.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Cemal

Inlägg av Cemal »

LillePer skrev:Måste ju såga att tzeentch skytte på prinsar är kungligt bra. Ännu bättre på lord of change som kan får perfecttiming och precognition.
Antar att såga egentligen är säga.

Det som gör det mindre kungligt är de tre extra stegen jämfört med standard skytte..
1.LD-test med chans att ta wound och/eller misslyckas
2. Deny the witch
3. FnP begränsar vad man vill skjuta på. Terminators med 4+ FnP eller bättre blir ju bara drygt

Så tzeentch skytte är en kung av sand enligt mig. Men din poäng om LoC med perfect timing, precognition är samma som min, offensivt är LoC bättre än Kairos.

Cemal

Inlägg av Cemal »

DHettNeck skrev:Anledning att 3 ska räknas som 4 är att lvl3 prinsar blir grymt hårda om man har massa magi (ej skytte).

Anledningen till att fateis skall ge komp är att RR + slå om på tabellen är sjukt bra.
5 missle long fangs är hårdare än 2, 3-4 plasma guns i en enhet är hårdare än 1, 6 wraiths är hårdare än 3. Kompen räknar antal vapen, modeller och enheter i de andra listorna. Det är bara där fordonen är mycket hårdare som de räknas som fler. Tycker inte mastery level 3 faller in i den kategorin, särskilt inte på de som inte är flygande monster.

Slå om på tabellen är inte en unik förmåga utan andra demon warlords kan få den också. Många Twin-linked vapen är också sjukt bra, chronometron likaså, men ger inte straff.

Pärssi

Inlägg av Pärssi »

Jag tycker DHettNeck: s förslag är bra där man bara räknar upp magin på MC som har level 3, för det är just de som är riktigt kraftiga.

Frågan är hur många levlar Fateweaver ska räknas som...

Användarvisningsbild
LillePer

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av LillePer »

Jag tycker fw kan räknas som typ 3. Han kommer kanske får en vettig utav divination/telepathy/biomancy sen skjuter han en del. Så 2 känns lite lågt men 4 lite högt. Därför skulle jag säga 3.

Användarvisningsbild
Flogger

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:Jag tycker DHettNeck: s förslag är bra där man bara räknar upp magin på MC som har level 3, för det är just de som är riktigt kraftiga.

Frågan är hur många levlar Fateweaver ska räknas som...
Tycker 2 som det är nu känns vettigt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar