LBK mallen verion 2.0 feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Jonke

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Jonke »

1 4th Vehicle with Front armour value 12
1 6th Vehicle and every 2nd thereafter with Front armour value 10, count vehicles with scatterlaser(s) twice.

Ska det vara front armour 10 eller mer? Eller kan man ta tex 3 Falcons och 5 Vypers utan komp?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Jonke skrev:1 4th Vehicle with Front armour value 12
1 6th Vehicle and every 2nd thereafter with Front armour value 10, count vehicles with scatterlaser(s) twice.

Ska det vara front armour 10 eller mer? Eller kan man ta tex 3 Falcons och 5 Vypers utan komp?
Du kan ta 3 falkar och 5 vypers(utan scatter)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Loudhoward

Inlägg av Loudhoward »

"1 9th Vehicle in army, excluding drop pods"

En komp som är helt rakt av alla arméer känns inte direkt genomtänkt i min bok. Det samma gäller egentligen för fortification. Vissa arméer kommer aldrig ta en ADL att då ha med den överallt är bara lättja. Detsamma gäller för 9 vehicles.

De flesta "bra" fordonen är redan kompade både en och två gånger. Wave serpents tex är kompade genom en direkt komp, en av12 front och en gång i totalen. ´Tycker absolut att de två första är mer logiska då de är Eldar specific och faktiskt bygger på hur "bra" codexen i sig är (eller upplevs vara) men 9th vehicle är någon slags overall view på 6th ed vilket känns underligt.

Du kan alltså sitta i en situation, vilket är en del av charmen förvisso men ändå, där en andra wave serpent kan göra att listan går från 0 till 3 i komp.

Tänk över de kompar som gäller rakt av för alla. Nu är de vad de är men just 9th vehicle fanns varken med i alfa eller beta för alla armeér och det är lite underligt att se en sådan komp dyka upp i sista stund utan möjlighet att ge feedback på den.

Alla djur är jämlika, men vissa är helt enkelt mer jämlika än andra!

daskad

Inlägg av daskad »

9 fordon är jobbigt vad det än är för fordon.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

SM:s Shield Eternal, kompar ju om gubben har en bike. Jag tycker faktiskt att han blir ännu bättre med jump pack.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:SM:s Shield Eternal, kompar ju om gubben har en bike. Jag tycker faktiskt att han blir ännu bättre med jump pack.
På vilket sätt då?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Loudhoward skrev:"1 9th Vehicle in army, excluding drop pods"

En komp som är helt rakt av alla arméer känns inte direkt genomtänkt i min bok. Det samma gäller egentligen för fortification. Vissa arméer kommer aldrig ta en ADL att då ha med den överallt är bara lättja. Detsamma gäller för 9 vehicles.

De flesta "bra" fordonen är redan kompade både en och två gånger. Wave serpents tex är kompade genom en direkt komp, en av12 front och en gång i totalen. ´Tycker absolut att de två första är mer logiska då de är Eldar specific och faktiskt bygger på hur "bra" codexen i sig är (eller upplevs vara) men 9th vehicle är någon slags overall view på 6th ed vilket känns underligt.

Du kan alltså sitta i en situation, vilket är en del av charmen förvisso men ändå, där en andra wave serpent kan göra att listan går från 0 till 3 i komp.

Tänk över de kompar som gäller rakt av för alla. Nu är de vad de är men just 9th vehicle fanns varken med i alfa eller beta för alla armeér och det är lite underligt att se en sådan komp dyka upp i sista stund utan möjlighet att ge feedback på den.

Alla djur är jämlika, men vissa är helt enkelt mer jämlika än andra!
Det är till för att hindra fordonsspam, främst med allies. Jag förstår inte vad som är problemet med någon av kompena du nämner. Fortification och 9 fordon är bra i ALLA listor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

Jag tyckte mallen har varit riktigt bra hittills men med senaste släppet blev det rätt trist om man spelar CSM :( . Att rail-sides + missile drones( eller är jag helt ute och cyklar?) inte kompar där andra spawn-enheten ska göra det begriper jag inte riktigt iom att jag skulle klassa CSM som det svagaste laget av de som fått ett 6th codex hittills och när det gimpas ännu mer i kompat känns det som att luften går ur en lite.

Annars överlag tycker jag att mallen ser bra ut för de andra lagen, även CD ser så stabila ut som man antagligen kan kompa dom om man ska hålla det balanserat. ;)

Loudhoward

Inlägg av Loudhoward »

DHettNeck skrev: Det är till för att hindra fordonsspam, främst med allies. Jag förstår inte vad som är problemet med någon av kompena du nämner. Fortification och 9 fordon är bra i ALLA listor.
Jag förstår ändamålet, men håller inte med om att det är det bästa vägen dit. Precis som kollektiv bestraffning inte är rätt. En ADL ger betydligt mer till en IG spelare än en Dark Eldar generellt sett? Du ser också ADL som en del av vissa listor mer än andra, varför tror du att det är så? Kompen är densamma så det borde inte vara så. Saker som är bra ska kompa, men jag tror inte att man kan ha EXAKT samma komp rakt över alla arméer.

När det gäller fordon är det även här inte fråga om att något bra kompas, kompar du rakt över alla så kompar du givetvis bort bra saker, men även saker som inte nödvändigtvis är speciellt bra/hårt kompas bort vilket torde vara tvärt emot målet med en komp.

"bra saker ska kompas", men inte på bekostnad av andra saker. Vore som att säga, ICs ska kompas för att det finns "många" bra ICs, det finns även Y dåliga ICs som skulle kompas precis lika mycket om man gjort det så. Kort och gott, kompa det som är bra. Direkt. I fallet Eldar så kompas både av 10 fordon, av12 fordon. Se i så fall över och gör dessa komp striktare och/eller inkludera allied vehicles här istället för att lägga in en "enkel" regel som drar ALLA fordon, bra som dåliga, över samma kant.

Förstår att detta inte kommer att ändras men kollektiv bestraffning brukar inte uppskattas och jag kan tycka att det är underligt att den "smög sig in" i sista versionen sådär, med tanke på att det nu är något som gäller ALLA, torde varit något som varit bra att få feedback på.

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Loudhoward skrev: Förstår att detta inte kommer att ändras men kollektiv bestraffning brukar inte uppskattas och jag kan tycka att det är underligt att den "smög sig in" i sista versionen sådär, med tanke på att det nu är något som gäller ALLA, torde varit något som varit bra att få feedback på.

1 More than 5 AV11-14 vehicles (only if there are allied vehicles in the army, count vehicles from both
detachments)

Ovanstående var med redan i BETA2.

Vi valde att höja till 9th och räkna med alla fordon istället.

Skriv svar