Tau, Witch Hunters, Necrons
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: Tau, Witch Hunters, Necrons
Men du har ju glömt det bästa med markerlights. De tar bort cover!
Tror inte det finns en enda ork-spelare som inte svettas just nu. Sen om det blir några ML träffar att höja bs med över så är det bara en bonus.
Och arr broadsides skulle vara sämmre nu håller jag rakt inte med om. 8 skott per kille för en struntsumma. 2w 2+save. Det e ju ffs typ lika bra om annilation barges. Visst de kan inte röra sig så mkt, men placera dem hyggligt i mitten så når de allt de behöver.
Tror inte det finns en enda ork-spelare som inte svettas just nu. Sen om det blir några ML träffar att höja bs med över så är det bara en bonus.
Och arr broadsides skulle vara sämmre nu håller jag rakt inte med om. 8 skott per kille för en struntsumma. 2w 2+save. Det e ju ffs typ lika bra om annilation barges. Visst de kan inte röra sig så mkt, men placera dem hyggligt i mitten så når de allt de behöver.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag har aldrig spelat mina Tau med markerlights och kommer troligen aldrig spela dem med markerlights förutom på fordon som redan har dem inbyggda, såsom remora drones, sky ray osv.
Nu kanske det finns mer möjlighet med tanke på marker drones och BS5 men annars tycker jag inte de är värda poängen, köper hellre fler fire warriors. Visst är det bra att ha ignore cover, om man nu träffar med 2 markers, men det är ju bara en enhet som kan använda ignore cover regeln när de skjuter så förstår inte riktigt varför det är SÅ hårt.
Thunderfire Cannons tar bort cover och skjuter fyra plattor med BS4 och man kan spela 3 sådana utan någon som helst antydan till komp och de känns betydligt värre. Tau har 4 vapen med stora plattor (varav en är flygplansbomben).
Jag hade gärna sett kompen släppas fri totalt för Tau (om de körs 100% som egen armé) så man kan lära sig hur de fungerar och vad som är bra. Jag tvekar på att de kommer vinna en turnering ändå.
Nu kanske det finns mer möjlighet med tanke på marker drones och BS5 men annars tycker jag inte de är värda poängen, köper hellre fler fire warriors. Visst är det bra att ha ignore cover, om man nu träffar med 2 markers, men det är ju bara en enhet som kan använda ignore cover regeln när de skjuter så förstår inte riktigt varför det är SÅ hårt.
Thunderfire Cannons tar bort cover och skjuter fyra plattor med BS4 och man kan spela 3 sådana utan någon som helst antydan till komp och de känns betydligt värre. Tau har 4 vapen med stora plattor (varav en är flygplansbomben).
Jag hade gärna sett kompen släppas fri totalt för Tau (om de körs 100% som egen armé) så man kan lära sig hur de fungerar och vad som är bra. Jag tvekar på att de kommer vinna en turnering ändå.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Lite oftopic men var står det att missile drones bara är för broadsides.
I FAQ:en
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
"Not sure if trolling".Flogger skrev:Jag hade gärna sett kompen släppas fri totalt för Tau. Jag tvekar på att de kommer vinna en turnering ändå.
- refabricated
Eller köra enligt kännt mönster. Sätt hårt och lätta vd behov. LinCon kommer vara ett bra ställe att utvärdera kompen på.
Börja lätt och stryp åt vid behov, annars blir det ingen data att utvärdera, tror jag.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
-
Doc Sniksnak
+1kelaino skrev:Börja lätt och stryp åt vid behov, annars blir det ingen data att utvärdera, tror jag.
Ja, precis. Jag har aldrig mött Tau på en turnering (endast spelat 5th).
Att börja lite lätt och sedan strypa till vid behov, som Mathias föreslår tycker jag låter som en bra idé, hellre det än att strypa för hårt så att man inte ens kan få en bild av hur bra/dåliga de är, bara att man sedan faktiskt ser till att justera. (Har jo hänt tidigare att en codex/del av en codex kompsätts för hårt/milt, men inte ändras sedan).
Dock tycker jag att det tidigare förslaget med "vi tar en codex som REDAN hade vissa kompbegränsnigar, som har vunnit minst 1 turnering på senare tider med dessa begränsningar, och fungerat skapligt bra på andra, och som numera i vissa avseenden blivit bättre, med nya gimmicks osv, och så kompsätter vi den inte alls, för att ingen kommer att vinna något ändå, jag lovar" helt bananas.
Dock tycker jag att det tidigare förslaget med "vi tar en codex som REDAN hade vissa kompbegränsnigar, som har vunnit minst 1 turnering på senare tider med dessa begränsningar, och fungerat skapligt bra på andra, och som numera i vissa avseenden blivit bättre, med nya gimmicks osv, och så kompsätter vi den inte alls, för att ingen kommer att vinna något ändå, jag lovar" helt bananas.
- refabricated
Jag är också principiellt för idén att börja lätt och sedan kompensera.
MEN
Det blir mindre gnäll om man börjar hårt och sänker efter hand. Dvs bara(typ) spelare med en viss codex känner sig felkompade pga okunskap snarare än att _alla_ andra känner att några lyckliga få kom för billigt undan.
MEN
Det blir mindre gnäll om man börjar hårt och sänker efter hand. Dvs bara(typ) spelare med en viss codex känner sig felkompade pga okunskap snarare än att _alla_ andra känner att några lyckliga få kom för billigt undan.