Warpstorm 7, - 8-9 September - INSTÄLLD!
Moderator: whistler
- The Gretchin
Re: Warpstorm 7, - 8-9 September
Istället för att begränsa "dödsstjärnor" så kan man väl sätta en gräns på poäng för en enhet. T.ex Max 450p för en enhet. Då kan man fortfarande ta t.ex en 10:a terminators fast utan dedikerad LR. Men man kan inte ta en fullt utrustad 10:a med Nobz, Seer Council (?) eller Paladins. Här räknas dock inte joinade HQ:s in.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).
Jag tycker att vettiga restriktioner just nu skulle vara:
-Max 6 Nobbikers
-Max 2 Flyers
Att restriktera baserat på poäng tror jag inte på t.ex. så kostar en kittad Stormraven, 2 budget-Vendettor och 3 Night Scythes ungefär lika mycket och då möter jag mycket hellre en flygare än tre.
10 Terminators med dubbla Cyclones kostar 460, för samma poäng för man 10 Warlocks på Jetbikes; jag vet vilka jag helst möter även om kanske just Warlocks på Jetbikes inte är jättebra i en dakka-edition.
Vill man komma åt konstiga allies-kombinationer finns det ett jättebra sätt att lösa det på. Degradera alla allieringsgrader ett steg; battle brothers blir convenience, convenience blir distrusted och distrusted blir apocalypse. Att inte kunna joina sin allierade styrka tar bort mycket utav det som blir konstigt med att dela ut specialregler och typ alla lag med inbyggda nackdelar (typ IG och Tau) får svårare väga upp dem när de lag som de ville alliera sig med antingen inte kan Scorea och enheterna får inte göra vad de vill (med t.ex. Orks och GK) eller så går alliansen inte alls.
-Max 6 Nobbikers
-Max 2 Flyers
Att restriktera baserat på poäng tror jag inte på t.ex. så kostar en kittad Stormraven, 2 budget-Vendettor och 3 Night Scythes ungefär lika mycket och då möter jag mycket hellre en flygare än tre.
10 Terminators med dubbla Cyclones kostar 460, för samma poäng för man 10 Warlocks på Jetbikes; jag vet vilka jag helst möter även om kanske just Warlocks på Jetbikes inte är jättebra i en dakka-edition.
Vill man komma åt konstiga allies-kombinationer finns det ett jättebra sätt att lösa det på. Degradera alla allieringsgrader ett steg; battle brothers blir convenience, convenience blir distrusted och distrusted blir apocalypse. Att inte kunna joina sin allierade styrka tar bort mycket utav det som blir konstigt med att dela ut specialregler och typ alla lag med inbyggda nackdelar (typ IG och Tau) får svårare väga upp dem när de lag som de ville alliera sig med antingen inte kan Scorea och enheterna får inte göra vad de vill (med t.ex. Orks och GK) eller så går alliansen inte alls.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Tycker Katarsis sa det bra där.
Hur gör ni med Imperial Armour? Kommer mina nurgle demoner kunna spela blight drones och plague hulk?
Hur gör ni med Imperial Armour? Kommer mina nurgle demoner kunna spela blight drones och plague hulk?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- guildmaster
- Kontakt:
Tycker det låter konstigt att banna/begränsa specifika enheter. Det finns så många saker som är bra. Möjligtvis begränsa antalet flygande transporter.
Subjektiv komp är en väg, men det innebär framförhållning och mer arbete åt arrangörerna. Kanske räcker med 3 kompsteg. Mjuk (16), Trevlig(10), Hård(4). Och sedan swissa och kompa som vanligt. Och inget gnäll!
Eller låt motståndaren sätter subjektivt komp (1-20) och sedan räknar man ut ett genomsnitt av alla motståndare man mött. Visst blir det snett ibland, men det jämnar ut sig.
Jag tycker förslaget att degradera allies lät trevligt och enkelt.
Subjektiv komp är en väg, men det innebär framförhållning och mer arbete åt arrangörerna. Kanske räcker med 3 kompsteg. Mjuk (16), Trevlig(10), Hård(4). Och sedan swissa och kompa som vanligt. Och inget gnäll!
Eller låt motståndaren sätter subjektivt komp (1-20) och sedan räknar man ut ett genomsnitt av alla motståndare man mött. Visst blir det snett ibland, men det jämnar ut sig.
Jag tycker förslaget att degradera allies lät trevligt och enkelt.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Håller delvis med dig Katarsis.
Men inte på punkten 2 flyers eller 6 nobs.
10 nobs borde de flesta listor kunna hantera i "okompat".
Det är stor skillnad på AV10 / 11 / 12 flyers. Därav mitt förslag att begränsa antalet poäng man kan lägga på dem istället för antal.
450p blir:
4 Nightscytes
2 Doomscytes
2 Stormravens med EA
3 Kittade vendettor
...
Inget av detta känns som omöjligt/cp att hantera. Eller?
Lösningen med att "sänka" alla allies låter vettig. Personligen gillar jag inte allies, tycker de hör hemma i samma låda som apoc/fort/warlord traits/IA.
Nu skall jag(förhoppningsvis) sluta tjaffsa och repetera mig här
Men inte på punkten 2 flyers eller 6 nobs.
10 nobs borde de flesta listor kunna hantera i "okompat".
Det är stor skillnad på AV10 / 11 / 12 flyers. Därav mitt förslag att begränsa antalet poäng man kan lägga på dem istället för antal.
450p blir:
4 Nightscytes
2 Doomscytes
2 Stormravens med EA
3 Kittade vendettor
...
Inget av detta känns som omöjligt/cp att hantera. Eller?
Lösningen med att "sänka" alla allies låter vettig. Personligen gillar jag inte allies, tycker de hör hemma i samma låda som apoc/fort/warlord traits/IA.
Nu skall jag(förhoppningsvis) sluta tjaffsa och repetera mig här
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Dessa saker är spikade än så länge:
Allies/fortifications tillåts
Mysterious terrain används ej, utom i vissa specifika missions. Detta kommer isf vara specat i missions
Mysterious objectives tillåts. Undantag eller tillägg kan komma vara missionspecifikt Detta kommer isf vara specat i missions
Warpstorms kommer införas. Regler på detta kommer senare.
Inga listbegränsningar.
Imperial Armour tillåts ej.
Turneringen kommer köras på 1500p. Matchtider ändras ej.
Lägger upp detta så fort jag hinner på hemsidan.
Vissa saker återstår och kommer specas när beslut är taget. T.ex Warlord traits.
Warpstorm 7 blir lite av en prövning av allt nytt, och vi kommer ändra på saker som inte funkar till Warpstorm 8
Allies/fortifications tillåts
Mysterious terrain används ej, utom i vissa specifika missions. Detta kommer isf vara specat i missions
Mysterious objectives tillåts. Undantag eller tillägg kan komma vara missionspecifikt Detta kommer isf vara specat i missions
Warpstorms kommer införas. Regler på detta kommer senare.
Inga listbegränsningar.
Imperial Armour tillåts ej.
Turneringen kommer köras på 1500p. Matchtider ändras ej.
Lägger upp detta så fort jag hinner på hemsidan.
Vissa saker återstår och kommer specas när beslut är taget. T.ex Warlord traits.
Warpstorm 7 blir lite av en prövning av allt nytt, och vi kommer ändra på saker som inte funkar till Warpstorm 8
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!
-
BLOODLETTERS
Ser väl helt ok ut än så länge men poängsumman känns nästan löjligt låg. Senaste turneringen man var på hade 1950p på samma matchtid som ni kommer ha på Warpstorm
och där var det inga problem att hinna med allt. Ni kan lätt köra på 1750p och använda en piska på de som uppenbart spelar långsamt!
Har man warpstorms ska man ha warlord traits. Traits precis som allies är här för att stanna och nya Codexs ( jävla singular, plural ) kommer få egna att välja på så det bör nog
inte tas bort på turneringar.
Kommer ni införa Sportmanship till denna gång ( varit mycket prat på det tidigare turneringar ) och nån form av målningskrav/bonuspoäng för målat?
och där var det inga problem att hinna med allt. Ni kan lätt köra på 1750p och använda en piska på de som uppenbart spelar långsamt!
Har man warpstorms ska man ha warlord traits. Traits precis som allies är här för att stanna och nya Codexs ( jävla singular, plural ) kommer få egna att välja på så det bör nog
inte tas bort på turneringar.
Kommer ni införa Sportmanship till denna gång ( varit mycket prat på det tidigare turneringar ) och nån form av målningskrav/bonuspoäng för målat?
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)
- The Gretchin
Tycker att det kan vara skönt för oss lite mindre tävlingsinriktade spelare att få lite längre tid. Hellre för mycket än för lite. 
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).
1500 poäng är kul! Kan tyvärr inte vara med hade varit ganska sugen faktiskt.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Gillar inte "rulla på tabell"-tomteri 
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!