Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt stuff

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
xedric
Inlägg: 214
Blev medlem: 03 jul 2009, 19:28

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av xedric »

Tack! :D

xedric
Inlägg: 214
Blev medlem: 03 jul 2009, 19:28

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av xedric »

Har jobbat med armarna som nu är typ klara. Saknar detaljer så klart men det tar jag sist. Nästa och sista stora delen är exhaust pipes.

Bild
Bild

Och video för den som vill se mer av modellen och mina tankar/planer: https://www.youtube.com/watch?v=fLcfikJY1WI

xedric
Inlägg: 214
Blev medlem: 03 jul 2009, 19:28

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av xedric »

dakka!

Bild

Bild

Bild

Bild

andra överarmen "klar"

Bild

avgasrör klara!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av Lillen »

Så jäkla coolt!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av Röde »

Super!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
lonestar
Inlägg: 615
Blev medlem: 08 mar 2012, 06:36

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av lonestar »

Allting är så mäktigt!

Tycker du har bra precision på dina kapningar.

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av Grudge »

Ser grym ut! De böjda avgasrören, är de plasticard? Hur har du böjt dem? Har försökt själv men aldrig lyckats.

xedric
Inlägg: 214
Blev medlem: 03 jul 2009, 19:28

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av xedric »

Tack för alla schyssta kommentarer! :D
Grudge skrev:Ser grym ut! De böjda avgasrören, är de plasticard? Hur har du böjt dem? Har försökt själv men aldrig lyckats.
Ja det är plasticardrör från evergreen scale models. Rören är inte böjda. Det är hyffsat enkelt att böja rören om man har en värmepistol, men jag blir som oftast inte nöjd. Istället så sågar jag änden av röret lite vinklat för att få den böjda effekten när jag sen limmar ihop rördelarna. Hyffsat enkelt om man har en bra såg och sandpapper. Helt perfekt blir det inte alltid därav de gröna fläckarna med liquid GS för att fylla igen.

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av Grudge »

Ah, bra tips, tackar. Funkar väl i alla fall för mindre vinklar, det kanske blir lite trixigt att få till en 90-graders? Men för avgasrör funkar det ju utmärkt!

xedric
Inlägg: 214
Blev medlem: 03 jul 2009, 19:28

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av xedric »

Grudge skrev:Ah, bra tips, tackar. Funkar väl i alla fall för mindre vinklar, det kanske blir lite trixigt att få till en 90-graders? Men för avgasrör funkar det ju utmärkt!
Funkar fint för lite mindre vinklar ja. Ju större skillnad det är på vinkeln för de två ytorna/genomsnitten du vill limma ihop ju större glapp kommer du få på ngn sida.

Att få till en 90-graders sväng på röret menar du? Det är faktiskt det enklaste :P om man bara sågar av röret precis 45 grader (vilket man gör enkelt med en geringslåda, se bild nedan) och sedan limmar ihop fast ena röret vänt så att du får en rät vinkel.

Bild

Bilden ovan är bara framgooglad men ser ut precis som den jag har. En liten geringslåda (jag var tvungen att googla fram vad verktyget heter för det glömmer jag alltid...) i aluminium jag bara håller fast för hand på skrivbordet. Min är köpt på Hobbycenter här i Gbg och används flitigt tillsammans med min GW-såg. Två verktyg jag inte kan leva utan!

Du ser ett par sådana räta vinklar på ett par avgasrör som kommer ut ur ryggen samt de två små avgasrören som kommer ut från det stora mittersta röret på ryggen.

Bild

PS. Jag svarar jättegärna på frågor om material, tekniker, verktyg osv osv. Det var scratchbyggande som fick in mig i 40k mkt tack vare en nexus på sveroks 40k-forum som postade inspirerande lärorika loggar om sitt scratchbyggande.

Skriv svar