Match 1 - Kinslayer
Inför GothCon var jag inte helt nöjd med listan jag skulle spela. Den hade med det mesta som jag ville ha, men de olika brädorna blev skeva. Hur enheterna placerades var mer resultatet av att det var det enda sättet jag kunde få in dem än någon mer strategisk tanke. Och detta ledde till en "bra" bräda med massa venoms och reavers och en "dålig" bräda med hellions, scourges och trueborn. I första matchen skulle jag möta eldarer. Jag kollade på listan och tyckte att allt verkade jättehemskt. Så jag bestämde mig för att ta den "dåliga" brädan eftersom det ändå såg mörkt ut. Det jag mötte var:
- Karandras
- 3x10 Striking scorpions med kloexarch
- 2x3 jetbikes
- 2 enheter Dark reapers (en trea och en fyra med exarch)
- En Crimson hunter-exarch
Efter den första reaktionen av "Aargh! Eldarer!" så insåg jag att listan inte sköt så mycket. Visst, dark reapers är elaka mot DE eftersom de ignorerar jink, men det är bara exarchen som skjuter bättre än S5. Det kanske skulle kunna fungera ändå...

Min motståndare får placera två värdefulla objektiv, chansar på att lägga båda i en deployment zone och lyckas sedan vinna slaget om att få välja den zonen. Uppförsbacke! De första rundorna skjuter jag lite allmänt på ljuseldarerna. Min enda venom försöker slå ut reapers och sänker några samtidigt som kortdistansskyttet ger sig på skorpioner, men 2+ cover gör att de inte dör så mycket. Så fort de tvingas lämna terrängen blir det dock enklare. Splinterbåtar, hellions och scourges lyckas nöta ner skorpionerna rätt bra och avataren dör snabbt av lite blandat skytte så fort han kikar ut ur sin ruin. Dock gör en snabbskjutande reaper-exarch och en Crimson hunter som verkar ha specialförmågan att jag automatiskt missar alla mina jink-saves mot honom att jag tar en hel del förluster jag också. Och med skorpioner från alla håll kan jag inte hålla mig undan från alla, utan de river ner några båtar. I mitten av matchen står Karandras med ett wound kvar tillsammans med en ensam skorpion i min deployment. Jag har Tactical objectives om att döda något i närstrid och tänker att en helt oskadad enhet Hellions med extra drogstyrka borde väl kunna fixa detta. Big mistake! De gör naturligtvis inte en enda wound, förlorar stort, flyr och blir nedsprungna. Sedan är Karandras fria att slå sänder nya saker. Suck! I slutet är dock det mesta dött på båda sidor. Bland det sista som händer är att jag sätter ett wound på de tre jetbikes som vaktar fyrapoängsobjektivet, de missar sitt moraltest och flyr av. Och det gör att matchen slutar 9-11. En liten förlust, men det kunde gått betydligt värre.
Match 2 - DE kan hantera fordon!
När jag såg listan inför match två tänkte jag till skillnad från match ett att "det här borde jag kunna hantera". DE har ju generellt rejäla problem att hantera fordon, men när det rör sig och få men hårda fordon blir det enklare. Och så var det i Chaos-listan jag skulle möta.
- Kharn
- Warpsmith med Mark of Khorne
- 8 Marines med MoK
- 3 Obliterator
- 3 Terminators
- 3 Chaos land raiders
- En eller två enheter kultister
Jag väljer min bra bräda. Min motståndaren blir lite förvånad och säger att han trodde att jag skulle välja den andra. Jag blir konfunderad och tänker "Varför då? Där finns ju bara scourges, hellions och... Ah! Trueborns med fyra blasters! Jo, de hade kanske varit bra att ha mot tre land raiders." Dock inser jag snart att den brädan jag valde nog är bättre ändå. Den har två blasters mindre, men mer långdistans-dakka så att jag kan hålla mig borta från honom. Och Reavers kan ju faktiskt ge sig på Land raiders i nödfall.

Jag får börja och smäller Kharns land raider på första skottet. Jag har nog ihjäl någon obliterator också och kanske någon marine ur Kharns enhet. I hans runda beordrar Kharn fram en ny land raider och lite sporadisk eld kommer tillbaka. Jag jinkar. Jag fortsätter att skjuta tillbaka och smäller snart en Land raider till. I runda tre slänger jag in mina Wracks i hans deployment för att ta ett objektiv. Om han ska få bort både venomen och wracksen borde han vara tvungen att hoppa ut med Kharn och då kan jag slå ut den enheten. Och Kharn är ju inte den som tackar nej till närstrid! Föga förvånande skjuter obbarna ut venomen och Kharn får en snabb närstrid. Sen försvinner dock större delen av hans enhet i ett moln av poison-skytte och lansar. I runda fem har jag wipat honom. Att det inte fanns så många kill points i hans armé gör dock att jag "bara" vinner med 19-1. Riktigt dålig matchup för min motståndare och efter min runda ett fanns det inte så mycket han kunde göra.