En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Leffegnu

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Leffegnu »

Är så stor och synlig yta så klart det borde och ska störa er som lagt 1000sek på plåtburken, eller plasten :)

Din gjutning verkar dock vara av bättre passform och mer "greenstuff" vänlig if i may say so.

Tycker en spelat med/mot flera av dessa muskedunder fast aldrig tänkt på denna detalj innan.
Är ni två ett unikum eller har jag varit blind för den detaljen? :)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:Ahh! Där hände mig också fast jag satte filen i delarna och brötade loss.

Försöker inte kapa din tråd nu men om du tittar på min modell så ser du att där fortfarande är en liten springa trots filningen. Den blir inte så synlig efter målningen men eventuellt greenstuffar jag bort den.

Bild

Även om passformen på GW modeller på sistone brukar vara bra så störde det mig också. Men jag orkade inte bråka så jag körde på.
Hmm är den delen du filat själva tornet i sig? Ja, där var också en glipa på min men den tänkte jag faktiskt inte på just för det andra stora hålet. Så tycker du fått till det bra ändå. Snyggt och framförallt jämnt!

Om du kollar på min motsvarande bild så ser du att den stora glipan är i själva framkanten. Den är säkert 3-4 mm stor.

Bild

Alltså precis bakom smoke launchers.

Lite miss i gjutningarna får man räkna med men just denna är alldeles för stort för att kunna leva med. I vart fall eftersom jag tänkt magnetisera åbäket (och få nya FAQs uppkallade efter mina versioner :)

Så egentligen orkar jag inte men måste byta.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Ah precis, det var själva toppstycket eller vad man ska säga som var off. Eller alternativt stommen den fäster mot men oavsett vilket filade jag på toppstycket.
Med tanke på att min glipa såg identiskt ut med din (pre-filning) så skulle jag gissa på att det är ett känt problem.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:Ah precis, det var själva toppstycket eller vad man ska säga som var off. Eller alternativt stommen den fäster mot men oavsett vilket filade jag på toppstycket.
Med tanke på att min glipa såg identiskt ut med din (pre-filning) så skulle jag gissa på att det är ett känt problem.
Du menar att du filade ner den och fick bort warpen? Måste vara riktigt seg i kolan för får inte alls ihop det? Hmmm... Får titta på modellen imorgon igen för just nu sitter jag bara lätt förvirrad och tittar på ömsom filen, ömsom en hög med plast...

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

När jag lade på toppstycket så gick det att vicka på min modell. Så då kollade jag var "upplaget" var och filade där på toppstycket. Det kändes enklast att anpassa.
Det gick inte att ta ner allt (hela springan) för då blir hela toppstycket "slaktat", framförallt om den ska bli helt jämn utan glipor. Men genom att fila och kolla hur vickningen påverkades så kunde jag få ner springan till vad det blev. Det är svårt att beskriva för det var verkligen en trial-and-error approach jag körde.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:När jag lade på toppstycket så gick det att vicka på min modell. Så då kollade jag var "upplaget" var och filade där på toppstycket. Det kändes enklast att anpassa.
Det gick inte att ta ner allt (hela springan) för då blir hela toppstycket "slaktat", framförallt om den ska bli helt jämn utan glipor. Men genom att fila och kolla hur vickningen påverkades så kunde jag få ner springan till vad det blev. Det är svårt att beskriva för det var verkligen en trial-and-error approach jag körde.
Ah då fattar jag! I mitt fall ligger allt dikt an (någorlunda) utom just främre parten som helt enkelt bara sticker upp i luften.

Trodde du filat på själva nederdelen av fordonet för att få ner hela tanklocket.

Så jag får nog anse mig besegrad här.
Eller snarare, byta locket och köra om.

Har i vart fall testat magnetfärg efter tips här på forumet. Strykning tre ikväll så ska vi se hur det fungerar :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Hantverkartime!

Bild

Kör stenhårt på magnetisering av allt på tanken. Det började i liten skala, sen ballade det ur lite. Plåtsax, borrbits, skruvdragare, magnetfärg, olika tunna plåtskivor, mängder av magneter i alla tänkbara storlekar & greenstuff.

X timmar senare är allt magnetiserat utom de stora överdelarna som jag fortfarande klurar på bra lösning för att fästa på själva tanken.

Antenner, plåtar, bakstycket, samtliga kanoner, flamers, heavy bolters, turrets etc.

En fascinerande resa i huvudet att planera upp hur allt ska fästas och hänga ihop. Det är som försöka rita ett flödesschema där allt måste hänga samman. En enda miss och hux flux uppstår en massa oplanerat extrajobb, som när en magnet lyckas hamna fel och karvarkniven åker fram.

Ska lägga upp bilder sen på hur det är gjort. Snott en del från tutorials men mycket har jag jobbat fram under resans gång, som att fästa in plåtar i själva turretsarna för att de ska fästa klokt med magneterna i tanken.

Raskt vidare till primat i Desert yellow.

Bild

Jag gillar färgen så långt.

Sen startade jag nästa fas i form av att airbrusha wash.

Bild

Lessons learned: kör mer färg och inte för hårt blås, eftersom washen då flyr från alla springor. Så ovan såg mest ut som skit. Jag körde på dem igen och nu är stora delar av tanken pepparkaksbruna.

Känns riktigt läskigt att gå ut så hårt på en så stor pjäs som denna tank. Gäller bara ha is i magen och ta det lugnt. Hoppas det blir bra i slutändan.

Pjuh.
Senast redigerad av 2 Nurgle, redigerad totalt 13 gång.

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Klart det kommer gå bra!
Din tråd övergick sedan länga från "en nybörjares resa mot en målad arme" till "från en målad armé till tio till" :)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Ser onekligen rätt mycket enklare ut att måla delarna när de ligger så där för sig. Bygger jag en liknande modell till så kommer jag lätt måla den med åtminstone visa sektioner lösa.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

@Leffegnu
Tack för tilltron. Det stärker hobbykraften :)
Synd att man inte kan döpa om tråden. Det var ett riktigt bra namn!

@Rune
Jag har nog fastnat i arbetssättet att måla i småbitar sen tidigare och gör bara samma sak med denna stora modell. Jag upplever att det sparar massor av tid men kräver en del försiktighet för att inte slarva bort smådelar (vilket har hänt) inte sätta kladdiga fingeravtryck vid washing (Jupp, det med) eller få problem att limma ihop det pga tjockt med färg vid fästpunkter (Ajemen på den med).

Nu är allt sandfärgat washat i alla fall.
Pepparkaks-tanken tjoho!

Bild

Det blev rätt OK, eftersom min plan för denna tank är att smutsa ner den rätt ordentligt och då kan det bli rätt schysst med lite skabbig plåt redan från början.

Lite svårt att få ner washen i skrevorna utan att dränka hela skiten.

Bild

Nästa sak att fundera på är om jag ska göra highlights. De allra flesta tanks jag sett tidigare har skippat det steget och gått direkt på battle damage och skador.

Hmm...

Skriv svar