Sagan om de två (kanon)tornen - del 1
Kvällens pyssel har handlat om kanontorn. Inga nyheter för er ärrade DIY-veteraner, men en ny upplevelse för undertecknad. Det är en utmaning, och en underbar sådan; det blir inte mer "labour of love" än så, att öppna en låda för första gången och på egen hand försöka fundera ut vad som behöver göras för att kunna maximera innehållet.
Jag öppnade alltså upp och tittade på en Space Marine Razorback för första gången. Spännande! Inget fantastiskt fordon rent spelmässigt (om jag förstår det jag läst här och på andra ställen) men en trevlig modell med mycket potential. Massa coola positioner för magneter och bra utrymme för att kunna elektrifiera.
Magneter, ja. Jag har inte ens brytt mig om att klippa loss de stora delarna på Razorbacken ännu, eftersom jag inte planerar att sätta ihop den förrän jag har gjort allt magnetjobb, dragit kablar och målat insidan. Idag blev det som sagt lite detaljarbete på kanontornet... tornen... tornet. Ja, ni fattar.
Det finns ju som de flesta vet ett par delar som delas mellan de olika konfigurationerna och det krävde en del magneter för att passa. Största kruxet var att de båda kanonerna som följer med inte är lika breda och sitter olika på fästpunkterna. Jag kapade punkterna och satte magneter istället. Det krävdes två felaktiga polariteter innan jag fick det helt rätt. Det är JOBBIGT att peta bort superlimmade 3mm-magneter från ett förborrat 3mm-hål.
Tornet är förberett för priming och priming, tillsammans med beställning av lysdioder, motstånd och lite kabel, är morgondagens äventyr. Kanontornet ska elektrifieras med egen strömkälla, jag har en lösning på gång där monteringen i sig blir strömbrytare. Frontlyktorna ska elektrifieras och husa både en gul och en vit LED. Baklyktor ska finnas och om jag löser strömförsörjningen på ett tillfredställande sätt kommer Searchlighten att sprida ett starkt enerverande vitt ljus över nejden, 360 grader. Saker som jag inte tänkt färdigt kring innefattar rött pulserande ljus inne i Razorbacken och belyst Dozer Blade. Det finns en plan för ett 9V-batteri i fronten och ett mindre 3V-batteri i tornet. Mer om det i senare post.
Lite bilder, även om det som sagt inte är något revolutionerande: