Min 40k-resa

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
xedric

Re: Min 40k-resa

Inlägg av xedric »

Halvar skrev:Jag har bara behövt "styrpinne" på min gamla metallhivetyrants metallarmar. Kolla först om du faktiskt behöver en innan du krånglar dit den.
Ja de flesta magneter är så pass starka att en pyttebit plast som inget väger hålls på plats ändå.

Och så glömde jag säga: KUL! Ska bli kul att följa din resa :)

JayNil

Inlägg av JayNil »

Ja, jag upplevde inte att svärdet började glida eller så. Det gick att posera hur man ville egentligen och det stannade uppe i alla positioner.

Bra tips med kniv och post-it. Får testa det.

Ska se om jag kan bända ut magneten i armbågsdelen och försänka den en smula till. Det borde gå.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jag brukar använda en "pinne" av magneter, med en olikfärgad i den änden som inte ska in. Borrar hålet, doppar den yttersta magneten i superlim och trycket in den, sen så tar jag en rundstav och trycker till (eller gnuggar den magnetade biten mot en skärbräda). Platt och inte magnetiskt är bra. Skulle jag använda postits så tror jag de skulle kunna fastna av limmet.
En bild säger mer än 1000 kaniner

JayNil

Inlägg av JayNil »

Har fortsatt på den inslagna vägen idag. Justicar Karl-Åke (arbetsnamn; kan komma att förändras) närmar sig färdig, med en rad olika alternativ när det gäller poser och bits. Måste säga att det öppnar för intressanta dioramabyggen att kunna ge figurerna så mycket uttryck med så lite ansträngning.

Det enda som just nu inte fått en magnet var den pekande handen på vänsterarmen. Alternativhanden höll ett avhugget huvud och jag tyckte inte passformen var riktigt hundra. Det såg krystat ut, så jag optade för en limning där. Jag vägde fram och tillbaka ett tag om jag skulle steloperera höfterna, men är glad att jag petade dit två magneter istället. Att kunna vrida överkroppen ger riktigt dynamiska poser.

Imorgon blir det en titt på tvåhandsvapen och så ska Justicar Karl-Åke (arbetsnamn, som sagt) färdigställas med axelpuffar och heraldik. Mold lines ska bort och hela figuren ska få en översyn innan den ställs undan för lite fokusering på resten av boxen.

Razorbacken åker fram när Grey Knights är klara, annars blir det bara ett hopplöst sammelsurium av bits överallt. Jag försöker lära mig vad alla vapen och all utrustning är samtidigt som jag bygger. Less is more därmed.

Kommentarer, tips och idéer är alltid välkomna!

Till sist, om det inte finns på bild hände det inte:

Bild

Bild

Bild

Bild

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

/applause
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Imponerande.

Tappa inte gubben i bordet/golvet under spelet, bara. Då blir det sakletning istället för krig...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

JayNil

Inlägg av JayNil »

Tack för alla uppmuntrande ord!

Idag har jag avslutat Justicar Karl-Åke och börjat på nästa figur. Magneterna går åt i ett rykande tempo och det blir till att beställa lite fler tror jag.

Jag upplever inte att figuren blir svårhanterlig eller att den faller ihop lätt. Den går att flytta ganska bryskt utan att delar faller av. Jag gissar att det kan ha att göra med hur man planerar magneterna? Det gäller nog att undvika att repellerande magnetytor hamnar i varandras omedelbara närhet. Jag märkte till exempel att axelsköldens magnet jobbar väldigt bra med magneten som håller fast axeln mot torson. Det medför att om man tar i axelskölden och drar så åker hela armen med. Man kan ana vad som hänt om de båda hade repellerat varandra istället. Då hade antagligen axelskölden åkt i backen vid minsta törn.

Hur som helst. Nu har jag testat de grejer jag ville testa med magneter på figurer. Eftersom jag inte har spelat någonting med dem är det svårt att säga hur de uppför sig i strid, men jag gissar att det skulle fungera helt okej. Några småmissar och detaljer som jag kanske gör annorlunda framöver, men på det hela taget är jag nöjd. Övriga figurer kommer att sättas ihop i det tysta (utan att trakassera forumet).

Nästa anhalt blir att planera upp Razorbacken med lite magneter, ljus och eventuellt ljud (om jag på ett smidigt sätt kan slakta en av sonens avlagda leksaker (en ratt med en herrans massa sirener, motorljud och annat). Jag får se hur kretsarna ser ut i den när jag öppnar upp och om det finns plats i Razorbacken för att installera det.

Under alla omständigheter blir den magnetiserad för att kunna fungera som både Razorback och Rhino (och kanske en Whirlwind om jag hittar missilerna billigt någonstans). Är det bara missilerna som skiljer en Rhino från en Whirlwind förresten? Edit: Läste lite i codexen. Grey Knights och Whirlwinds - inte direkt.

Slutligen lite bilder (ursäkta skärpedjupet och fokuseringen):

Bild

Bild

Bild

JayNil

Inlägg av JayNil »

Sagan om de två (kanon)tornen - del 1

Kvällens pyssel har handlat om kanontorn. Inga nyheter för er ärrade DIY-veteraner, men en ny upplevelse för undertecknad. Det är en utmaning, och en underbar sådan; det blir inte mer "labour of love" än så, att öppna en låda för första gången och på egen hand försöka fundera ut vad som behöver göras för att kunna maximera innehållet.

Jag öppnade alltså upp och tittade på en Space Marine Razorback för första gången. Spännande! Inget fantastiskt fordon rent spelmässigt (om jag förstår det jag läst här och på andra ställen) men en trevlig modell med mycket potential. Massa coola positioner för magneter och bra utrymme för att kunna elektrifiera.

Magneter, ja. Jag har inte ens brytt mig om att klippa loss de stora delarna på Razorbacken ännu, eftersom jag inte planerar att sätta ihop den förrän jag har gjort allt magnetjobb, dragit kablar och målat insidan. Idag blev det som sagt lite detaljarbete på kanontornet... tornen... tornet. Ja, ni fattar.

Det finns ju som de flesta vet ett par delar som delas mellan de olika konfigurationerna och det krävde en del magneter för att passa. Största kruxet var att de båda kanonerna som följer med inte är lika breda och sitter olika på fästpunkterna. Jag kapade punkterna och satte magneter istället. Det krävdes två felaktiga polariteter innan jag fick det helt rätt. Det är JOBBIGT att peta bort superlimmade 3mm-magneter från ett förborrat 3mm-hål.

Tornet är förberett för priming och priming, tillsammans med beställning av lysdioder, motstånd och lite kabel, är morgondagens äventyr. Kanontornet ska elektrifieras med egen strömkälla, jag har en lösning på gång där monteringen i sig blir strömbrytare. Frontlyktorna ska elektrifieras och husa både en gul och en vit LED. Baklyktor ska finnas och om jag löser strömförsörjningen på ett tillfredställande sätt kommer Searchlighten att sprida ett starkt enerverande vitt ljus över nejden, 360 grader. Saker som jag inte tänkt färdigt kring innefattar rött pulserande ljus inne i Razorbacken och belyst Dozer Blade. Det finns en plan för ett 9V-batteri i fronten och ett mindre 3V-batteri i tornet. Mer om det i senare post.

Lite bilder, även om det som sagt inte är något revolutionerande:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

JayNil

Inlägg av JayNil »

Snabb uppdatering! (läs: shameless bump)

Har inte fixat så mycket de senaste dagarna. Fokuserar på att röja ut kontoret för att göra plats för nya grejer. Har beställt en herrans massa elektronikkomponenter och väntar med spänning (höhö) på att grejerna ska landa i brevlådan. Antagligen blir det i mitten på nästa vecka.

Det enda jag har gjort (som inte har så stort värde att visa) är att jag har klippt alla bitarna och förberett dem för montering. Nästa bygginlägg kommer att handla om ljussättning i Razorbacken.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

JayNil skrev:Snabb uppdatering! (läs: shameless bump)

Har inte fixat så mycket de senaste dagarna. Fokuserar på att röja ut kontoret för att göra plats för nya grejer. Har beställt en herrans massa elektronikkomponenter och väntar med spänning (höhö) på att grejerna ska landa i brevlådan. Antagligen blir det i mitten på nästa vecka.
Ja, blir de sena kan man lätt bli lite stött (fniss)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar