En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Laughing God »

Wow, grymt bra jobbat. Vill också få till det där med speedpaint och "det duger" mantrat, tyvärr inte så lätt med några diagnoser i bagaget. Känner igen det där allt för bra med för många figurer, för få timmar på ett dygn och den oerhört långsamma processen att måla.
En tanke och inget illa ment. Men när jag tittar på sjöormen så tänker jag att GWs snöeffekt på de upphöjda kanterna närma kroppen kanske kan fungera som vågskum och det där lilla extra. Tänker att det estetiskt kan vara skönt för ögat att bryta av med något mellan den blanka kroppen och det blanka havet.
"Then the Glitter Hit the Fan…"

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av MiniMajs »

Skaffa denna så har du att göra även nästa år. :)

https://www.kickstarter.com/projects/cmon/rising-sun

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Laughing God skrev:Wow, grymt bra jobbat. Vill också få till det där med speedpaint och "det duger" mantrat, tyvärr inte så lätt med några diagnoser i bagaget. Känner igen det där allt för bra med för många figurer, för få timmar på ett dygn och den oerhört långsamma processen att måla.
En tanke och inget illa ment. Men när jag tittar på sjöormen så tänker jag att GWs snöeffekt på de upphöjda kanterna närma kroppen kanske kan fungera som vågskum och det där lilla extra. Tänker att det estetiskt kan vara skönt för ögat att bryta av med något mellan den blanka kroppen och det blanka havet.
Tackar! Och jag misstycker absolut inte om tips, så man tar det till nästa nivå. Det var en väldigt bra idé! Nu har jag ju dock sagt "klar".

Fast lite skum kan väl inte vara då svårt...

Men nu har jag sagt att den var klar och då får den vara klar.

Fast lite vågskum...

Nej, inte börja älta igen, nu är den ju klar.

Fast det går foooort....

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

MiniMajs skrev:Skaffa denna så har du att göra även nästa år. :)

https://www.kickstarter.com/projects/cmon/rising-sun
Det är lugnt, jag har att göra ett halvt decennium redan som det är :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Speed painting VI - Frost giant!

Dags för frostbjässen att få smaka på snabbmålning!

Bild

Lekte runt lite för att få till en schysst blågrå nyans.

Bild

Att blanda alla blev bara en rödbrun sörja. Hade velat ha med lite hudfärgat också men tror jag går mer åt bortom muren-blått.

Bild

En hel del grått lite svart och väldigt mycket blått. Inte så exakt och fint utan väldigt mycket känsla. Inte optimalt för flera enheter. Note to self: tatuera in receptet på låret...

Bild

Körde loss med gul wash till skägghåret & blå glaze i cirklarna.

Nästa steg blir nog lite gul glaze på skägget, highlights & ansiktet. Samt lite ljusare blått i cirklarna för lyseffekt.

Sen blir det snöeffekt på denna!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Speed painting VII - frost giant slöar ner sig...


Denna modell for tyvärr 70-minutersmålet åt skogen. Kanske två timmar total tid så långt?

Bild

Bild

Zentih fungerade fantastiskt bra på denna. Syns inte jättebra med denna kameran men den får verkligen liv av alla naturliga skuggor.

En del kvar att putsa på den, så Speed painting blir kanske slow painting snart...

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Not so Speed painted frost giant...

Bild

Vansinnigt rolig och snygg modell att måla. Och att äntligen få jobba med snö. Snöprodukterna har legat och väntat snart ett år så det var på tiden..

Bild

Denna tog nog ca tre timmar. Lite för långt tid för mitt snabbmålartema. Fast inte mer än tio-tolv highlights. Kanske femton.
Så nu får den duga :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Speed painting fire giant part massor

Det här är en riktigt mäktig modell.

Bild

En sidnotis är att när jag airbrushade dessa hade jag problem med sprutan. Därför är de lite fult prickiga. Eftersom det bara är för ett brädspel skiter jag i det nu. Men med 40k-modeller bara måste jag få det att funka till 100%.

Bild

Först Vallejos svarta wash sen drybrushat ash grey & Space ship Grey. 50 shades of Grey mhehehe.

Svärdet är drybrushat i fyra olika nyanser med svart/Vallejo metall. Sen röd glaze i svärdsrunorna. Kör vitt på flammorna så testar vi hur det landar i slutändan.

Modellen ser inte riktigt ut att vilja ha någon av de andra, traditionella guldfärgerna.
Jag köpte Vallejos Liquid Gold för ett bra tag sen så nu blir ett bra tillfälle att testa den.

Eller, köpte och köpte. Blev påsåld den kan man säga. Airbrushkillen på Wentzels bestämde att jag skulle ha den helt sonika.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Heavy weapons team!

Pausar min brädspelsutsvävning en stund för att testa min speedmålning på "riktiga" grejer.

Bild

Har fått en leverans av Heavy weapons team från Anvil industries. Lite roligare än GWs 20+ år gamla skulpteringar för IG. Så här ska ett specialvapensteam i framtiden se ut.

Fjärrstyrd granatkastare på larvfötter. Tjoho!

Kan tillägga att man kan bygga ihop sin egen kombo av kroppsdelar/kläder/rustning.

Tyvärr var baserna som levererades 50mm, vilket innebär ett avbräck i hastigheten.

Det fick mig att reflektera att det är ofta som kringelement stjäl tid, exempelvis just detta med baserna. Eller att en färg, primer eller washer tar slut. Eller att limflaskan blivit tät och måste improvisationsborras med en nål.

Har ett bra lager av alla förbrukningsvaror hemma men likväl dyker det upp såna där oförutsedda tidstjuvar.

Nåväl, bara trampa plattan i mattan ännu lite hårdare :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Målarutmaning!

Tjoho - jag & Mr Niceguy har tagit i hand på en målarutmaning. Färdigmålad först vinner!

Han ha 36 gubbar. Jag har 12 och 9 granatkastare. Detta blir spännande!

Bild

Skriv svar