Gothcon 2018 - Komp
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Gothcon 2018 - Komp
Vi har börjat på en kompmall till Gothcon, som vi nu gärna tar emot input på. Inget är spikat. Ser ni några dramatiska luckor eller har kritik så skriv gärna något konstruktivt.
Tanken är att komma åt stökigheter, men ändå lämna valet ganska öppet att spela vad en vill.
Upplägget:
Efter att spelarna räknat sina inspelade poäng får spelaren med färre minus mellanskillnaden i komp som bonus på hens resultat.
Effekten blir att om du spelar en lista med mer minus än din motståndare kommer du inte kunna ta maxpoäng (spelare A med -4 möter spelare B med -1. Då kan spelare A som bäst vinna med 17-3, och spelare B förlora som värst med 3-17).
För att minska risken att folk sling shotas, och hålla nere osten, funderar vi på att sätta maxgränsen för hur många minusval en lista kan ta till -5.
Mallen:
-1 för varje armespecifikt keyword (T.ex är Valhallans och Cadians två olika), efter det första.
-1 för 30+ Vehicle&Monster wounds. -1 extra för var 15:e wound efter det.
-1 för varje enhet från Forge World (tillverkaren, inte Ad Mech )
-3 för varje Lord of War
-1 för dessa Characters:
Celestine, Chaptermasters(Draigo, Dante, Abbadon, Kantor, ...), Swarmlord, Cawl, The Changeling (denna lista lär utökas).
-1 för varje Flyer
-1 för varje upprepning av ett Data Sheet. Enheter som deployas som en men spelas som flera räknas som separata enheter. Undantag: Arméer med ett enda truppval får inga minus för att dubblera Troops, andra arméer får minus efter andra dubblerade truppvalet. Dedicated transports ger även minus först efter andra dubbleringen.
Vi funderar även på en lösning mot wipe listor, men den bakas troligen in i missions.
Tanken är att komma åt stökigheter, men ändå lämna valet ganska öppet att spela vad en vill.
Upplägget:
Efter att spelarna räknat sina inspelade poäng får spelaren med färre minus mellanskillnaden i komp som bonus på hens resultat.
Effekten blir att om du spelar en lista med mer minus än din motståndare kommer du inte kunna ta maxpoäng (spelare A med -4 möter spelare B med -1. Då kan spelare A som bäst vinna med 17-3, och spelare B förlora som värst med 3-17).
För att minska risken att folk sling shotas, och hålla nere osten, funderar vi på att sätta maxgränsen för hur många minusval en lista kan ta till -5.
Mallen:
-1 för varje armespecifikt keyword (T.ex är Valhallans och Cadians två olika), efter det första.
-1 för 30+ Vehicle&Monster wounds. -1 extra för var 15:e wound efter det.
-1 för varje enhet från Forge World (tillverkaren, inte Ad Mech )
-3 för varje Lord of War
-1 för dessa Characters:
Celestine, Chaptermasters(Draigo, Dante, Abbadon, Kantor, ...), Swarmlord, Cawl, The Changeling (denna lista lär utökas).
-1 för varje Flyer
-1 för varje upprepning av ett Data Sheet. Enheter som deployas som en men spelas som flera räknas som separata enheter. Undantag: Arméer med ett enda truppval får inga minus för att dubblera Troops, andra arméer får minus efter andra dubblerade truppvalet. Dedicated transports ger även minus först efter andra dubbleringen.
Vi funderar även på en lösning mot wipe listor, men den bakas troligen in i missions.
Senast redigerad av 3 Asplund, redigerad totalt 8 gång.
Re: Gothcon 2018 - Komp
Tank+monster, är det menar som fordon+monster? Så vilket fordon som helst?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Gothcon 2018 - Komp
Sista punkten funderar jag på. Risken finns att den straffar arméer med färre val. Som chaos.spelare kan jag lämna följande exempel: Death Guard har 2 olika sorters terminators, Generiska CSM har terminators + oblitz, Thousand Sons har bara Scarab Terminators. Vill man ta två terminator-liknande enheter får man alltså -1 bara för att ha valt Thousand Sons över de övriga. Detta exempel kan säkert upprepas med många olika arméer. Fick inte Blood Angels typ 3 olika sorters terminators nyligen? Medan SM har en.
Skall transporter räknas som dubbletter?
Skall transporter som är praktiskt taget obeväpnade (läs: Rhino) räknas in i tank/monster-wounds?
Skall transporter räknas som dubbletter?
Skall transporter som är praktiskt taget obeväpnade (läs: Rhino) räknas in i tank/monster-wounds?
Re: Gothcon 2018 - Komp
Uppdaterade posten med korrekt keywordFlogger skrev:Tank+monster, är det menar som fordon+monster? Så vilket fordon som helst?
Tanken är att det gäller allt med keyword vehicle eller monster.
Re: Gothcon 2018 - Komp
Tar upp frågan om transporter med gruppen.Youndi skrev:Sista punkten funderar jag på. Risken finns att den straffar arméer med färre val. Som chaos.spelare kan jag lämna följande exempel: Death Guard har 2 olika sorters terminators, Generiska CSM har terminators + oblitz, Thousand Sons har bara Scarab Terminators. Vill man ta två terminator-liknande enheter får man alltså -1 bara för att ha valt Thousand Sons över de övriga. Detta exempel kan säkert upprepas med många olika arméer. Fick inte Blood Angels typ 3 olika sorters terminators nyligen? Medan SM har en.
Skall transporter räknas som dubbletter?
Skall transporter som är praktiskt taget obeväpnade (läs: Rhino) räknas in i tank/monster-wounds?
Gällande dubbleringar så kommer det tyvärr, som du säger, slå hårdare mot vissa arméer/enheter än andra.
Spam är dock recept 1A på en ostbricka. För att minska komplexiteten (för oss och er) känns det tyvärr bäst att straffa allt jämnbördigt.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Gothcon 2018 - Komp
*Edit*
Skrev först ngt om att 2 val kanske man kan göra. Men inser sedan att total highlander är en kul utmaning.
Skrev först ngt om att 2 val kanske man kan göra. Men inser sedan att total highlander är en kul utmaning.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: Gothcon 2018 - Komp
Med chans för ändring så är tanken 1750p & max tre detachments.majbjörn skrev:Vilken mängd points är detta tänkt till?
Re: Gothcon 2018 - Komp
Förstår de flesta ser begränsningarna som ett privat brev med en käftsmäll i.
Men om ni skulle känna att någon annans ostbricka inte träffas av nämnda käftsmäll tillräckligt av mallen får ni gärna tipsa oss
Vi inser en del temade arméer kommer straffas onödigt hårt, men hoppas folk föredrar det än att inte kunna spela sin lista alls.
Eventuellt slår inte mallen nog hårt för de som främst vill se mjuka goa listor på Gothcon. Även där uppskattas input, konstruktiv sådan inte "jag tycker det ser för snällt ut". Men lite har vi tanken att fria före att fälla, så vi får en chans att se vilken ost som dyker upp och behöver åtgärdas i framtida mall. Blir det käpprätt åt helvete när listorna dyker upp i brevinkastet funderar vi på en sista subjektiv bedömning av listorna, som ej sätts på kompen, utan vilka som möts första matchen.
Men om ni skulle känna att någon annans ostbricka inte träffas av nämnda käftsmäll tillräckligt av mallen får ni gärna tipsa oss
Vi inser en del temade arméer kommer straffas onödigt hårt, men hoppas folk föredrar det än att inte kunna spela sin lista alls.
Eventuellt slår inte mallen nog hårt för de som främst vill se mjuka goa listor på Gothcon. Även där uppskattas input, konstruktiv sådan inte "jag tycker det ser för snällt ut". Men lite har vi tanken att fria före att fälla, så vi får en chans att se vilken ost som dyker upp och behöver åtgärdas i framtida mall. Blir det käpprätt åt helvete när listorna dyker upp i brevinkastet funderar vi på en sista subjektiv bedömning av listorna, som ej sätts på kompen, utan vilka som möts första matchen.
Re: Gothcon 2018 - Komp
Nej, nej. Så får du inte ta det alls. Jag ville bara lufta lite funderingar.Asplund skrev:Förstår de flesta ser begränsningarna som ett privat brev med en käftsmäll i.