Utvärdering Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
fjugin

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av fjugin »

En väldigt tydlig mall, och så låter ni folk bedöma sina motståndares arméer och använder snittpoängen efter 5/6 matcher (kanske även egen bedömning om folk ger väldigt olika poäng till samma spelare)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jag tyckte målningsbeömningen var helt fantastisk. Vi som inte är så grymma på att måla blir nöjda och de som är bra får en rättvis bedömning och blir nöjda ser inget problem alls med systemet.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

fjugin skrev:En väldigt tydlig mall, och så låter ni folk bedöma sina motståndares arméer och använder snittpoängen efter 5/6 matcher (kanske även egen bedömning om folk ger väldigt olika poäng till samma spelare)
Det där är ett ganska så konstigt system, och ger ännu mer rapporteringsansvar till spelarna. Dessutom så måste arrangörerna få möjligheten att välja ut best painted, vilket gör att det fortfarande krävs att arrangörerna går runt och kollar arméerna. Att få välja ut Best Painted är ju trots allt en av få privilegier man har som arrangör :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker inte riktigt målningsbedömningenhöll måttet i år faktiskt. Jag kollade igenom listan, och det lägsta som delades ut var 21p. Dock såg jag flera arméer på GC som inte var i närheten av TT eller ens färdigmålade. Skall målningspoängen sporra folk att måla klart (vilket är den absolut viktigaste rollen den har) så måste arméer som inte är färdigmålade/målade med 2-3 färburkar få mindre poäng än TT/TT+ arméer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Silversixx skrev:
fjugin skrev:En väldigt tydlig mall, och så låter ni folk bedöma sina motståndares arméer och använder snittpoängen efter 5/6 matcher (kanske även egen bedömning om folk ger väldigt olika poäng till samma spelare)
Det där är ett ganska så konstigt system, och ger ännu mer rapporteringsansvar till spelarna. Dessutom så måste arrangörerna få möjligheten att välja ut best painted, vilket gör att det fortfarande krävs att arrangörerna går runt och kollar arméerna. Att få välja ut Best Painted är ju trots allt en av få privilegier man har som arrangör :)
Det är sant att det blir mer rapportering för spelarna, men går det att implementera i TTO blir det nog inte så jobbigt. Ge folk lite poäng för att göra en målningsbedömning (typ ett extra poäng per armé man bedämmer) så borde alla göra det. Med en extremt tydligt skriven mall borde alla kunna bedömma målning med +/-1 poängs marginal.
Vad gäller best painted borde man kunna nöja sig med kika igenom arméerna som fått höga poäng av motspelare.
Jag menar, om det största problemet med målningsbedömningen är tidsbrist (och efter att ha detalj-bedömt 70 arméer på en kväll under fantasy-turneringar förstår jag helt och hållet problem) varför inte använda den arbetskraft som finns hos 100 spelare?

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Jag lyckades nästan spela mot alla fem från Flaming Dolphins på turneringen. 4/6 matcher var mot dem, resterande matcher var mot Orks... :D
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Mall är jag personligen emot, även att spelarna bedömer varandra.

Jag håller helt med om Trögers kritik. Vet inte om det beror på allies, men många armeer var verkligen på gränsen för vad jag anser ok att spela med. Om t.ex. huvudarmen är TT+, men allies knappt är basade har två färger och inga highlights är det TT-- i min värld.

Samt att jag även hörde om spelare som körde med helt omålade modeller. Omålade modeller hade inte gett målningsminus, utan skulle "bara" räknats som döda.

Har inte diskuterat detta med någon ännu. Men en fundering jag har till nästa år (och nu kommer jag säga emot mig själv) är:
* Ändra gratispoängen vi gav ut, till 21, eller kanske 20, som TT faktiskt ska vara.
* Behålla systemet för att anmäla sig för extra bedömning.
* Själva markera armeer vi känner borde granskas för eventuella minus, och där använda mall... Subjektivt komma överens om hur ball/snygg en arme är görbart, komma överens hur ful/oklar en arme är blir svårare. Denna mall skulle kunna likna våra tidigare mallar, fast bara innehålla negativa värden.

Utkast:
Baser: -1 till -2
Highlights: -1 till -2 (samma system som ovan). Många hade fått -2 i år.
Skuggor: -1 (Ser inte det som lika stort problem)
WYSIWYG: -1 till -2
Skavanker: -1 till -2 Saknade armar, luckor, krokigt limmat m.m.

-2 får man om många modeller har samma fel. -1 om man har en enstaka omålad bas t.ex..

Samtidigt tycker jag om att vi nästan enbart främjade snygga armeer i år och inte slog folk på fingrarna som inte är lika intresserade av målning.
Kanske skulle man kunna cappa mängden minus man kan få. Men ett tydligt incitament för att ha en jämnsnygg arme saknades i år, tyvärr.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

DHettNeck skrev:Jag tycker inte riktigt målningsbedömningenhöll måttet i år faktiskt. Jag kollade igenom listan, och det lägsta som delades ut var 21p. Dock såg jag flera arméer på GC som inte var i närheten av TT eller ens färdigmålade. Skall målningspoängen sporra folk att måla klart (vilket är den absolut viktigaste rollen den har) så måste arméer som inte är färdigmålade/målade med 2-3 färburkar få mindre poäng än TT/TT+ arméer.
En väldigt vettig kritik +1, och jag förstår den.
Hade jag och Johan sett de omålade figurerna så hade vi, som Johan skrev, sagt åt honom att de inte kommer räknas under turneringen. Men, det är väl rätt lätt att smyga ner lite ofärdiga figurer när bedömarna kommer.
Vi skulle kunna ha ett notissystem där motspelaren anmäler, men det lär ge en rätt dålig stämning, och hade inte använts. Om det inte är två personer som känner varandra och vill jävlas sinsemellan.

Sen måste jag själv erkänna att det är fan helt vansinnigt att målningsstandarden i den här hobbyn har sjunkit som den gjort. För fyra år sedan hade det inte varit på tal om att komma med en omålad armé, om det inte var någon av de beryktade mongona som spelade, och dessutom hade alla (oavsett förmåga) ansträngt sig för att måla så bra de kan. Nu blev jag glad att, efter 8 bord i rad, äntligen se någon som hade orkat göra highlights, även om de inte var svinsnygga.
Kanske är jag gammal och sur, men mängden arméer som såg ut som något som min 4-åriga dotter målat, var rätt många. Jag kan inte tro att det finns så många människor som är 20+ som inte har utvecklat sin öga-handkoordination eller försöker göra lite bättre än tidigare.

BoBo

Inlägg av BoBo »

Själva bedömningen tyckte jag var bra! Just med det faktum att man själv fick avgöra om man ville ha mer än TT (TT standard är ju extrem subjektiv och vissa vill/kan eller har inte tid att måla så mycket som andra) Själv tycker jag det är försöket till att måla räknas högre än själva resultatet men det går ju såklart inte att bedöma! Därför tyckte jag årets system fungerade bra mot alla parter! En bra utgångspunkt för egenkontroll om en figur är TT eller inte är att behöver du fråga så är den inte TT....

Dock så ska ju sägas att dyka upp med omålade eller obasade figurer kan ju inte vara ok! För mig är det här en visuell hobby och orkar man inte ens måla sin gubbar förstår jag inte varför man spelar ett spel som i min mening har ganska dåliga regler jämfört med mängder av andra bräd- figurspel där man inte behöver måla nånting?

Sen kan jag inte mer än helhjärtat hålla med Silversixx om standarden på målningen och dess kvalitet! Så jäkla svårt är det inte att måla en TT armé!

/målningsmongo....

Revener

Inlägg av Revener »

Visst är det kul med en snygg arme men vissa av oss vill mest spela :)

och även om jag skulle sätta mig ner och fixa till hela min arme så skulle alla enheter ändå ha olika färgscheman för så vill jag ha det :)

Sen att man är lat det är en annan sak...

"mer LOS blockande terräng"
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Skriv svar