Ris och Ros Lincon 2016

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Ris och Ros Lincon 2016

Inlägg av Aouto »

Vi har pratat med en del av er och tagit till oss det ni sagt, men ni får gärna skriva ned det här i tråden så andra arrangörer kan ta del av det. Ni andra som ännu inte har yttrat er har nu också chansen.
Vad ska vi fortsätta med, Börja med och vad kan utvecklas?

ekekrantz
Inlägg: 211
Blev medlem: 29 maj 2014, 16:12
Ort: Västerås

Re: Ris och Ros Lincon 2016

Inlägg av ekekrantz »

Måste säga att jag hade jävligt kul och gött o träffa nytt folk! Delar upp ris och ros i två delar en för eventet i sig och en för Mission/faq/komp

Forsätta med: Vara jävligt trevliga , annordna turneringar, lätta att få tag på under eventet.

Börja med: Skaffa dyra game mats till alla bord:)

Utveckla: Hade kanske varit bra att innan förvarna om non area ruins innnan eventet för samtliga units, som jag läste var det bara garguants o dylikt som inte skulle få toe in cover på ruins. Då det är rätt stor ändring om det ej gäller små dudes=)



Ros: Att armies som DE och BA har något o göra på borden=) weak army bonus, dock först¨år jag inte IGs weak army=)

Ris: Att ha 4 missions där det är killpoints straffar MSU armer hårt kanske blandat in annat. Easykomp är rätt trubbigt, saker som det är väldigt stor skillnad på i bra skalan sitter på samma komp.

Mvh
Jacob Ekekrantz
Jacob Ekekrantz- Games of Westeros

Mer ITC åt folket!

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Ris och Ros Lincon 2016

Inlägg av Robert »

ros
älskar mattorna.
gillar lincon

Ris
missions kändes inte alltid så genomtänkta.
löjliga stora forgeworld grejor och påhittade codexar,
Sen lite ris mot mig själv när jag inser att jag kommit 2a overall om jag hade rapporterat in rätt poäng i sista matchen =P, så går det när man bara bryr sig om ranking
/Kickern

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Ris och Ros Lincon 2016

Inlägg av Hylander »

ros

Alltid trevlig på LinCon. Arret är lättillgängliga och trevliga.
Mattorna -Najs!
Motspelarna - Mikael, Björn, Mikael, Daniel och Anton - Aptuttetrevliga!
Mission - Lite nytänkt och svåra att 20-0 a på, me like.
EC kompen - Vi såg annorlunda listor och det var riktigt svårt att hitta den självaklara vinnarlistan.
Husreglerna - Jag ogillar tåning osv


ris

Husreglerna - Måste vara glasklara innan listinskick
Missions - Kan kanske tvekas till och bli lite bättre (men detta var en väldigt liten risning)
Saknade Pärsiis välansade skäggnuna.

Allmänt tyckande

Ta bort Forge World - Men detta är ju mer att jag ogillar dem och tycker mer de hör hemma hos 30k. Men smaken är som baken.


Stort Tack! till alla som gjorde LinCon till en toppenhändelse (inte minst ToKarna på plats och speciellt mina resekompanjoner!)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Ris och Ros Lincon 2016

Inlägg av Enochia »

Tack för en mycket trevlig turnering.

Ros:
Fatmats, sjukt sköna att spela på, håller ner ljudet och är allmänt snygga
Missions, kanske inte så speltestade, men kul med annorlunda saker, bara som att i sista skippa korten gjorde stor skillnad tycker jag, behövs arbetas på men gillades.
Tevagnen, trevligt att folk kom och bjöd på te i tid och otid

Ris
Terrängreglerna, ok att monster inte får tåa in i saker, jag tycker att det slår hårt på saker som är ganska dåliga i grund, men förståligt, men att helt ta bort Area terräng gör ju bara att snabbt skytte, alltså eldar, blir ännu bättre, särskilt när många av terrängbitar var ställda så att "väggen" som gav skydd var väldigt nära kanterna.
Kompmallen, särskilt för eldar, listorna följde en väldigt tydlig linje, jag tar allt som inte kompar 1 och listan blir jättebra
Tevagnen, den hade inget kaffe, men där har vi ett riktigt lyxproblem
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Ris och Ros Lincon 2016

Inlägg av Gonka Koff »

Ros:
Jag gillade missionen väldigt mycket. Insåg på vägen hem att jag borde funderat och speltestat mer, för uppdragen kräver väldigt fokuserad spelstil och hyfsat anpassad armé. Egentligen är de ganska lika ITC fast med poäng istället för WDL. Tycker att uppdragen gynnade roliga listor och aktivt spel.
Nu vill jag direkt åka på en till turnering med samma upplägg för att testa nya idéer!

Onlinestystemet var jättebra! Synd att de flesta inte hann registrera sig i tid så att man kunde köra det själv. Ett önskemål på finess är att kunna se armélistan (som i TOK:s system).

Ris: även om jag gillar softscores, så funkade det inte så bra i praktiken. Dels är det inte så lätt att alla gånger vara ärlig när den man ska betygsätta står bredvid, och dels tycker jag att det blev för komplicerat med poänginstruktionerna för de olika kategorierna. Ett förslag är att byta till tre kategorier: sports, "snygga gubbar" och cheesyness. Men då ska man kunna sätta poängen anonymt ( som man iofs kunnat göra om man kunnat registrera online).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ris och Ros Lincon 2016

Inlägg av DHettNeck »

Ros
-Bra lokaler som vanligt
-Bra tids-schema
-Nice med spelmattor
-Snygg terräng
-Online-systemet*
*Sjukt nice att ni utvecklat detta. Dock känndes det inte färdigt, vilket gjorde det ganska bökigt på denna turnering, men det borde bli bra till nästa. Dock känns det tungrott att alla ska behöva skapa användare för att rapportera, strunt i det och lita på folk istället. Värt att tänka på är att det alltid borde finnas en dator ledig som bara är till för folk att gå och rapportera vid.

Ris
-Easy-comp leder i många fall till väldigt tråkiga listor, speciellt för eldar (som också var för starka).
-Compen slog för hårt i förhållande till hur svårt det var att ta poäng i uppdragen (borträknat saker som var "hål" i malllen såsom tau'nar och Warhounds med ignore cover).
-Forge World. Det bidrar bara med ännu mer konstiga saker som bryter mallen, och titaner är verkligen inte kul i 1850p matcher.
-Softscores var för röriga. Ta Gonkas förslag och dela upp dom på 3st istället (sport, hårdhet, målning, i en 5-gradig skala)
-Terräng ändringarna. Jag är emot att man ändrar reglerna över huvud taget, då det bara gör dåliga saker sämre, men att man gör enorma ändring på uppropet (ingen area) är verkligen inte acceptabelt. Jag hade gjort min lista väldigt annorlunda om jag vetat om detta.
-Missions gillade jag inte alls faktiskt. Att det var svårt att ta 20-0 är ok, det är mest en smaksak. Men missions var på tok för röriga (vilket gjorde att matcherna tog väldigt lång tid), det var väldigt obalanserat i hur svåra primary objectives var att klara och i vissa av dom turn-baserade uppdragen gick det ju inte ens att få 20-0 om det bara blev 5 turns. Sen förstår jag inte varför man gör egna uppdrag med regler som i praktiken är identiska med sånna som redan finns (Stay Alive tex).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar