DEFCON 2016 - Ris och Ros

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av Pärssi »

Vad ska vi fortsätta med, sluta med och börja med?

(förutom att kompa Riptides ;))

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av Max »

Bra Jobbat, kul turnering

Ros:

Dubbel turnering, att ha en ranking turnering och en med allt är riktigt najs.

Generellt upplägg. Ett papper med all info, helt ok bord, tydliga utrop för tid. Det var aldrig besvärligt att hitta info.

Ris:

Lite tveksam till missionsen, t.ex. att ha search and destroy med så mkt poäng. Är lite märkligt att lista grejer man ändå vill döda och få mer poäng för det. Tror det är bättre att köra åt andra hållet och välja fyra saker som skall överleva. Last blood är också lite märklig, men har egentligen inte så mkt emot den :)

Terräng. Jag tyckte dom flesta borden var ok. Man kunde alltid få något cover. Men första bordet jag spelade på hade inte en terrängpjäs som kunde dölja en suit typ, det sista hade väll iaf sex stycken 6" höga losblock klumpar som täckte halva spelplanen och saknade helt "firelanes". Men har varit på turneringar med mkt värre terräng, mest något att tänka på.

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av Simpilicious »

-Ris-
*Easykomp fortfarande trubbigt. I denna turnering kändes det tydligt att det var till stor nackdel att spela komp 1. Det vore intressant att titta på de som placerade i top 10 och se hur stor andel som är komp 0. Det vore bra om den aktiva kompen var lite mer versatil än flat out 6 vp åt ena eller andra hållet.
*Det hände inga allvarliga dåliga saker men jag tycker inte att man ska behöva spela mot någon som är påverkad. De flesta om inte alla på turneringen var ju vuxna människor så det är ju inte så big deal men jag är inte helt bekväm med att alkohol var tillåtet. Detta klagomål är bara generellt och syftar inte på någon specifik person.

-Både ris och ros-
*Soft scores. Bra med så många variabler än bara sportsman. Kan dock bearbetas.

-Ros-
*Bra tidsschema, lagom lång lunch och pauser. Det var inte stressigt som på andra turneringar ibland.
*Bra organiserat med missionpapper och ropa ut tid kvar.
*Bra lokaler och gott om plats. Mycket plats vid borden och tillräckligt med stolar.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av Flogger »

+

Roliga missions med undantag av det missionet utan tactical objectives

Bra med aktiv komp, riktigt skoj att det man tjänade på att spela komp 0.

Forgeworld!!! :wub:

Roligt med soft scores!

Bra lokaler, universitetet är bättre än nationernas hus

Ingen alkoholförsäljning (skitbra!)


-
Alkohol i lokalerna. Hade hoppats på att det skulle försvinna i och med ingen försäljning men folk tar med sig eget och det känns inte riktigt rätt. Håller med Simon här ovan.

Terrängen. Tyvärr sällan något jag klagar på hos er. På alla bord jag spelade fanns det enstaka area terrain, i många fall var bitarna pyttesmå. Detta ihop med kravet om "hela basen i terräng" gör att det blir omöjligt att få cover för sina monstrous creatures eller sina större modeller. Se över borden nästa gång, det bör finnas ruin, skog, kullar, impass o.s.v. på ALLA bord, inte ett med 10 kullar och inget annat och sedan 1 med 10 ruiner och inget annat. Ta efter GoB =)


+-
Som vi snackade om, bagarn, jag och du Pärssi, gör som GothCon och förbehåll alltid rätten att ändra kompen på listorna efter listinskick så löser ni problemen med uppenbara hål, såsom Riptide Wing =)
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 11 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av DHettNeck »

Tack för en bra turnering, här kommer min input.

Ros
-Bra terräng, även om det kunde varit mer LoS!-block på vissa bord
-Bra schema
-Bra flyt överlag utan förseningar och bra info om hur lång tid det var kvar på matcherna

Ris
-Ändrade cover regler, gör allt bökigt och gör bara sämre arméer ännu sämre
-Missions: Dom var helt ok roliga, men väldigt röriga och det utan tactical var riktigt tråkigt. KISS! är vägen att gå istället för att göra en massa egna varianter av regler som redan finns.
-Den aktiva kompen slog på tok för hårt, 4VP hade nog varit mer lagom
-Kompmallen. Även om vi bortser från vissa hål (host host) så är mallen för trubbig. Komp "allt" mer och spela med en större skala än 0-1.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av Enochia »

Ros:

Forgeworld, såg ingen galenskap, kändes bara kul att äntligen få ta med mitt 565 poängs monster.

Bra med schema och missionpack liggandes på alla bord.

Trevliga luftiga lokaler.

Ris:

Terräng var lite sådär på vissa bord, alla bord borde väl ha 1 area terrain, särskilt med ändrade cover regler.

Inget alkoholtillstånd, som vuxna människor så borde man väl kunna köpa sig en bärs.

Kompmallen behöver fortsätta byggas på, egentligen inget ris men den är ju under uppbyggnad, gärna mer komp och högre spann
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av Hylander »

Jag tycker det mesta var bra faktiskt. Att våga ändra lite gör ju att vi, förhoppningsvis, ser hur bra saker är eller hitta bra nya kreativa lösningar. Mallen tycker jag funkar rätt OK sånär på vissa nämda hål. För mig är det bara en tröskelkomp i princip som tillåter rätt hårda listor men är det detta man vill ha så funkar det ju relativt bra.

Alkolhol spelar mig mindre roll om man tar en pilsner eller ej men så länge spelet är i fokus och så förblir är jag nöjd. Dock hade lite läsk varit najs att kunna köpa på plats. Att te inte fanns är ju dock spöstraff på men det tar jag med Pärsii lite mer privat.

Jag gillar ju TTO programmet så jag saknade att kunna följa resultaten lite mer ingående. Dock så blev det ju lite mer spännande vid prisutdelningen att inte veta, Tröger undantaget.

Trevlig turnering och trevligt folk vilket är det viktigaste. Som vanligt, i Linköping, är arret väldigt tillmötesgående och serviceminded, Kudos!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av benmannen »

Stora rosor:

Att mjuka poäng betydde så mycket. Jag hoppade från plats 33 till plats 6. Jag kom med en rätt dålig lista och trots att jag i princip inte vann en enda match innan kompen så slutade jag 6a. Eller jag kanske vann en eller två med nån poäng...

Det är en intressant kombination med en kompmall som tillåter stenhårda listor men också ger massor av mjuka poäng.

Jag gillar att man bedömer varann. Det slår fel ibland om man har dålig koll på hur hård ens motståndares arme faktiskt är, men det gör förkompning av listor också... Och vad det gäller utseendet på en arme så har målardomare personlig smak som färgar poängsättning. Vad de än säger. :) Ju mer turneringar använder det här systemet, desto bättre och rättvisare kommer det bli. Framförallt blir folk bra på att att sätta både låga och höga poäng.

Jag har inget emot att alkohol förtärs. Jag saknade baren också.

Mitt Ris går nog bara till kompmallen. Men det kanske är en annan diskussion. Vissa listor slank igenom helt klart. Tau tog bägge topplatserna, Flyrants pangade loss men de flesta var ivarjefall komp 1... Jag gillade att kompskillnad gav hela 6p. Det gjorde att jag kunde åka på turneringen med en rätt dålig lista. Jag visste att jag kanske skulle förlora typ alla matcherna, men kompenseras för det med 6 gratispoäng...

Tack för en trevlig helg och suveränt skött turnering!
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av Papa D »

Ros

+ Jag tycker om best general och best overall, ger alla möjlighet att "tävla" i det de själva bryr sig om. Fortsätt med detta istället för att blanda in målning i ranking givande poäng.
+ Bra info, allt va tydligt
+ Gillar alltid alla LBK arr

Ris

- IA kan vi inte banna detta
- Kompmallen, de e fan riktigt risig, antingen tar ni den längre, dvs gör som Tröger med fler säger och kompar mycke mer saker och sätter spel på komp 3 istället för 1 motsvarande eller så backar ni och tar bara bort det verkligen vidrigaste... Just nu finns det massa hål och det blir skit på turneringen (vill inte förta något från tröger som är grym, men hans lista ska ha komp 2-3)
- Jag bryr mig inte så mycket om att dricka alkohol på turneringar, tycker de fine vilket som, men är man törstig ska något annat än vatten finnas... och jag tycker nog att defcon som alltid haft bar, ska fortsätta med detta.

Over all - sjukt najs turnering, va kul som fan även om det efter komp gick ganska dassigt, men de hade jag räknat med så e nöjd med upplevelsen.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: DEFCON 2016 - Ris och Ros

Inlägg av DHettNeck »

Kom på lite mer:

Ros
*Grymt bra att ni hade en uppdelning av Best General och Best overall. Det ger verkligen folk chans att få "tävla" i det dom vill.

Ris
Varför bara en pokal till best overall? En pokal till Best General tycker jag duger bra, men på best overall borde väl top3 få pokal då det är viktigt för många deltagare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar