Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 13/12

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 13/12

Inlägg av Jesusrosemus »

Ho! Ho! Ho! Eller Waaagh! Waaagh! Waaagh!.
Nu är det dags för Julcon 6! Warhammer 40k turnering i sann jul anda, kom in i vinterkylan och värm dig med gött nördande och en mysig turnering precis innan jul. Detta år kommer försöka präglas av så snäll och mysig julstämmning som möjligt! (men precis som att tomten inte finns så äre väll ingen idé att ens önska sig att folk kan ta vara på julstämningen så se detta som en fluff text bara, skiten kommer spruta i vilket fall som helst och hur mycket man än försöker peppa folk.)
Jag har i år tagit av mig inquisitor rocken och lämnat ner arrangemanget till några ypperligt flitiga servitorer som ska få konstruera dem bästa missions tänkbara, den mest jämna turneringen och välja ut vilka dem mest jämna restriktioner som dem kan fixa.


Jag har det senaste året helt lagt av med warhammer och får be om ursäkt för förra julcons segheter med raportering och prisutdelning och så, tomten fick mycket jobb och tappade en hel del julglädje efter barnens osämja..
MEN i år kommer Julcon tillbaks och kommer präglas av julstämning, inte nog med en 40k turnering på lördagen, så kommer det även på fredagen finnas pysselhörna och även magic the gathering draft och edh under hela helgen, det kommer även anordnas brädspel och rollspel för dem som vill, och vi har även en eminent tv spelshörna för både tv spel och filmvisning.


Detta år håller sig Julcon tilbaks in i dom djupa dalarna och kvar uppe på mysiga vindloft i närheten av tomteland så tomten även han hinner vara med i år. Mora rollspelsklubb har i år samarbetet med Derp igen som dom för 5 år sen började med.
Mora rollspelsklubbslokaler befinner sig nära centrum och en 2-3 minuters gång ifrån 3 olika sorters pizzerior, thai take away och mera.
(En pizzeria har vi samarbete med så vi kommer kunna få tidsenliga leveranser och rabatter.)
Vi kommer att spela 3 matcher, 7th eddition och tillåta både imperial armour listor samt allies.
UNDANTAGET här är inga super heavy eller saker med structure points alltså inga appocalypse saker.

Julcon har flera år i rad lyckats hållit till godo med bra stämning mysig nördighet och framförallt god julanda därför tror jag starkt på att detta år även detta kommer lyckas och att folk håller sig till samvetes okej snälla listor nu innan jul. (kom ihåg jultomten bor i närheten så blir det för elakt blire inga presenter)
Eftersom förra året präglades av ganska stygga listor så kommer i år som sagt våra bästa servitors kolla över diverse begränsningar och regler för att hålla nere ostlukten.


Man kommer att kunna lämna in listor i DENNA tråd ända tills lördagen 6/12.
Om man lämnar in försent så kommer man få 1 minus poäng i turneringen per dag man är sen med listan.


Priser kommer delas ut till 1a, 2a, best painted och om det blir tillräckligt många 3a.

Kostnaden kommer vara 100kr och denna kostnad kommer täcka priser, deltagande samt pepparkakor och julmust och kaffe!

Inga målningskrav kommer att ställas MEN det kommer att delas ut målningspoäng efter målningsmallen som följer.(obs! för att få poäng för en nivå måste hela armén hålla den standarden)

Wysiwyg gäller inte granater eller traits som man köper till (tillexempel space wolfs sagas/veterans of the long war i chaos codexen) Eller sådanna saker.

En hölstrad pistol räcker gott och väll för att symbolisera en plasma pistol, bolt pistol, infernus pistol etc.

Wysiwyg
Helt wysiwyg+2pts
Ett-tre wysiwyg brott+-0pts
Tre-fem wysiwyg brott-2pts
Fem+wysiwyg brott-Armén får inte spelas.

Basning
Baser är scenic basade(basen är speciellt upp pimpad med extra saker på)+7pts
Baser är snyggt basade(basen synns att den jobbats på. dvs. grusad+målad)+ 5pts
Baser är grundade(basen är målad grön eller vit eller endast haft på standard basgrus)+2pts
Baser är blanka(basen är helt svart)+-0pts

Målning
Modellerna har en WOW kännsla(man ser modellerna och tänker genast WOW!)+10pts
Modellerna håller tt+ mått(modellerna är snyggt målade och inte bara 3 grund färger)+5pts
Modellerna är tt kvalité(modellerna har minst tre färger och inte bara 3 streck räcker)+3pts
Minst en modell omålad(grund sprayad räknas som omålad)+-0

Unit markings
Alla squads har tydliga unit markings(man kan kolla över armén snabt och direkt se um Ex. olika färger/markeringar(tydliga) på shoulderplates)+3pts
Alla squads har unit markings(dom finns men inte helt tydliga i en överblick)+1pts
Inga unit markings(eller saknar en eller flera unit markings)+-0

Tema
Modellerna har ett genomgående tema(målartema eller en armé tema tex. bike armé)+3pts
Modellerna har inte ett genomgående tema(armén ser inte ut att höra ihop)+-0pts

Viktig notis! För att få full pott i målning, tema samt basning och man kör allies så måste man ha tillhörande basning minst (sen ser man ju fortfarande på hur bra målningen passar ihop med varandra men basning kommer vara extra koll på)

- 1850 pts
- Endast codex och supplement, inga dataslates
- Imperial Armour med 40k approved är tillåtet. (Är ni osäkra så kontakta oss)
- Max 2 detachments
- Max tre av samma elite, heavy och fast, max 2 av samma hq
- Battle brothers blir Allies of convenience
- Inga fortifications
- Inga Lords of War utom Draigo, Ghazghkul och Grimnar
- Max 1 imperial knight
- Max 4 flygare/FMC
- Det går max att generera 20 Warp Chages i rundan, inklusive D6:an
- Max 5 Warlocks på Jetbikes
- Ingen Grimoire om man har Screamers i armén
- Max två av följande: Riptide, Wraithknight, Dreadknight

Utöver detta får best painted top 3 bonus poäng.
1an får 5pts, 2an får 3pts och 3an får 1pts.

Missions kommer komma upp allteftersom-

Obs! om man vill komma dagen innan och nörda eller måla/pyssla innan så finns det stora pyssel ytor samt övernattningsmöjlighet för x antal personer (se dock till att dubbelchecka övernattning med mig innan så ni vet att det finns.)

09.45-10.00 - samling och info.
10.00-13.00 - match1
13.00-14.00 - lunch
14.00-17.00 - match2
17.00-17.15 - paus
17.15-20.15 - match3
20.00-slut - Städning och prisutdelning

Anmälda-
1.Mikael Ek ? Eldar
2.Gnorg MRK Lamenters
3.Mattias Moraeus Gob Orks
4.Bronson ? ?
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
Reserver
19.
20.

Frågor eller åsikter uppmanas jag vill gärna detta ska bli så bra som möjligt för besökarna/spelarna så tyck gärna till ska vi se om detta går att fixa till. Hoppas många vill vara med.
Senast redigerad av 2 Jesusrosemus, redigerad totalt 1 gång.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Bronson »

Ja precis som senast så tänker jag flagga för att "kom med snälla listor annars" inte funkar. Jag vet inte vad restriktionerna är till för? Ser saxat ut från Fantasias restriktioner. Är det den som gäller eller är det subjektiv bedömning? Vill du verkligen ha en snäll turnering så kör med Flabbergastmallen. Då vet alla från början vad som gäller. Sätta restriktioner och sen subjektivt bedöma alla listor tar tid och blir sällan rättvist om man inte kör med nån form av komp poäng etc.

Som sagt, Flabbergastmallen om du inte vill ha ost på turneringen.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Allain »

Tanken är inte att det ska vara subkomp utan att det är FF-restriktioner som gäller (jag tycker att det tar bort lite av det värsta i alla fall). Kom med de listor ni känner för, huvudsaken för mig är det är lite trevligt umgänge innan jul. Tittar man på förra året var det väl du, Mats och Tobias som hade hårda listor, och blir det så nu så är det inte hela världen. Jag tror personligen att jag inte kommer att ta med mig två WKs, men gör du det så skriker jag ihjäl dina :)
Mikael Ek

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Bronson »

Fast det blir ju ingen snäll turnering med FF restriktionerna. FF är fortfarande stenhårt trots restriktionerna. Så jag förstår inte vitsen med att köra restriktioner och sen uppmana till att ta "snälla listor". Vill man ha snälla listor så kör man A: Flabbergast B: Subjektivt.
Jag förstår inte motståndet till att köra mallkomp om man nu vill ha en snäll turnering. Flabbermallen gör så att man kan ta i princip vadsomhelst men inget spam av det.
Missförstå mig rätt, jag gillar både hårt kompat och helt okompat. Jag gillar inte uppmaningen att göra på ett sätt när det inte är ett krav. Är det i princip inga restriktioner så kommer det alltid minst komma 1/3 med stenhårda grejer trots uppmaningar om det motsatta och jag kommer vara en av dom. Jag vill inte åka på en turnering med en "snäll" lista och få möta ETC-listor. Det är inget kul för fem öre.

Det var fler än så som hade "hårda" listor senast. Och det kommer bli den spridningen igen om man inte inför nåt annat.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Allain »

Vi kan nog skippa det där med "snäll" i så fall, det kan vara en kvarleva från tidigare texter. De senaste två julcons jag var på var rätt hårda, men jag hade trevligt ändå.

Vi kör på Fanatic-restriktioner, och då är alla med på spelreglerna. Och som sagt, Forgeworld-saker som inte är Lords of War eller dylikt är okej att ta med också.
Mikael Ek

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Jesusrosemus »

Sådär nu står ''fluff texten och allt med den goda julandan i kursiv stil så ni kan lätt ignorera den och inte bli förvirrade när ni vill se vilka restriktioner som gäller.

Så inga mer kommentarer på att jag vill uppmana till snälla listor ^^

Nu har ni endast dem restriktioner som står där att utgå från subkomp kommer inte att tillämpas.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Bronson »

Jesusrosemus skrev:Sådär nu står ''fluff texten och allt med den goda julandan i kursiv stil så ni kan lätt ignorera den och inte bli förvirrade när ni vill se vilka restriktioner som gäller.

Så inga mer kommentarer på att jag vill uppmana till snälla listor ^^

Nu har ni endast dem restriktioner som står där att utgå från subkomp kommer inte att tillämpas.
Bra! Då vet alla vad som gäller :)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Bronson »

Kan sätta upp mig i alla fall. Har inte bestämt mig ännu vad jag skall köra dock. Kanske skiter i Eldar denna gången och tar nåt mjukt, som Tau! ;)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 6!! Ohhh ja det blir av i år igen!! :) Lördagen 1

Inlägg av Jesusrosemus »

eftersom det är bristande intresse i år får vi nog tyvärr ställa in detta års 40kande och julcon :/ tyvärr s,märtar det men vi gör ett nytt försök nästa år ha en riktigt god jul iaf!

Skriv svar