Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2 juli
- Simpilicious
Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2
Nja det är ganska lätt att dra slutsatser efter 5 matcher.
Tyvärr brukar den lilla djävulen på axeln viska ost in i många spelares öron, och den lilla ängeln på andra axeln som säger snällfluff hörs för dåligt :p
Folk vill ju gärna vinna mer än de vill erkänna. Så jag tycker det är bäst att arret begränsar. Varför ska jag spela snälla (och dåliga) figurer när säkert andra kör hårt?
Tyvärr brukar den lilla djävulen på axeln viska ost in i många spelares öron, och den lilla ängeln på andra axeln som säger snällfluff hörs för dåligt :p
Folk vill ju gärna vinna mer än de vill erkänna. Så jag tycker det är bäst att arret begränsar. Varför ska jag spela snälla (och dåliga) figurer när säkert andra kör hårt?
Senast redigerad av 1 Simpilicious, redigerad totalt 25 gånger.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points
December 2017
Jag håller med här, hur ska man veta att det är balanserat när man redan nu kompar? Jag förstår verkligen att det är roligare när man inte spammar 1 enhet. Därav ha "max 3" med som någon slags riktlinje. Men låt folk spela med sina figurer, annars kan arrangörer göra listorna själva och dela ut till de som vill vara medAncalagon skrev:benmannen skrev: Vi måste hjälpa till med rebooten av 40k. Inte köra vidare i gamla hjulspår.
Så varför köra vidare i gamla hjulspår och använda komp? Varför inte lita på att folk självkompar och kör det de tycker är roliga listor och passar in i tanken med turneringen, dvs "snälla" listor i en edition det är näst intill omöjligt att ha speltestat tillräckligt för att kunna avgöra alla enheter i spelet och hur bra de faktiskt är på bordet?
Göra en reboot av 40k, det är välkommet. 7th edition i slutet var inte bra. Jag hade velat se okompat med "max 3" av en enhet fram tills december för att se hur 40k ter sig
Vi tycker det är spännande med turneringar och matcher som är jämna fram till slutsignalen där båda svettas floder. Och där nya turneringsspelare känner sig lockade att kliva på för första gången utan att bli wipade i alla matcher.
Eftersom vi lägger tid och energi på att arrangera så blir det utifrån vad vi tror blir kul. Det är ju lite så det funkar när man bjuder in till fest. Så får man som inbjuden själv ta ställning till om man tycker det verkar kul och vill vara med & leka, eller väljer att avstå. Givetvis kan det vara så att vi är helt ute och cyklar i subkompen även om jag tror att hjärntrusten bakom ändå har hyfsat bra koll. Men med en vecka kvar tror jag vi lugnt kan konstatera att vi inte kommer ändra upplägget.
Sen är det givetvis upp till var och en att arrangerar turneringar som har det formatet man önskar. Skulle någon annan arrangera en turnering i Stockholm med ett stenhårt, allt är ok-tema skulle jag gladeligen boka mig på den turneringen och ägna otaliga veckor åt att hitta den främsta kombon för just det metat. Likaså om det innehöll någon form av komp. Jag är tacksam över att få spela alldeles oavsett och det kan ibland vara skönt att slippa resa över halva Sverige för att vara med på turnering.
Stockholm är ju inte direkt bortskämt med publika turneringsarrangemang, så jag tror det speciellt nu när åttonde ökar antalet spelare finns plats för alla tänkbara format.
Så för den som har ett bättre upplägg - sno det som funkar från vår turnering och sätt upp en egen med det du tycker är kul på det sätt du vill ha det. Det kommer välkomnas varmt.
Eftersom vi lägger tid och energi på att arrangera så blir det utifrån vad vi tror blir kul. Det är ju lite så det funkar när man bjuder in till fest. Så får man som inbjuden själv ta ställning till om man tycker det verkar kul och vill vara med & leka, eller väljer att avstå. Givetvis kan det vara så att vi är helt ute och cyklar i subkompen även om jag tror att hjärntrusten bakom ändå har hyfsat bra koll. Men med en vecka kvar tror jag vi lugnt kan konstatera att vi inte kommer ändra upplägget.
Sen är det givetvis upp till var och en att arrangerar turneringar som har det formatet man önskar. Skulle någon annan arrangera en turnering i Stockholm med ett stenhårt, allt är ok-tema skulle jag gladeligen boka mig på den turneringen och ägna otaliga veckor åt att hitta den främsta kombon för just det metat. Likaså om det innehöll någon form av komp. Jag är tacksam över att få spela alldeles oavsett och det kan ibland vara skönt att slippa resa över halva Sverige för att vara med på turnering.
Stockholm är ju inte direkt bortskämt med publika turneringsarrangemang, så jag tror det speciellt nu när åttonde ökar antalet spelare finns plats för alla tänkbara format.
Så för den som har ett bättre upplägg - sno det som funkar från vår turnering och sätt upp en egen med det du tycker är kul på det sätt du vill ha det. Det kommer välkomnas varmt.
Varför är det bara Dawn of War för alla missions ?
Är det bara för att det är enkelt ? Tråkigt i så fall. Enligt regelboken så ska man ju randomisera och det vore ju kul att testa nya reglerna fullt ut !
Det är även en nackdel för vissa arméer/listor..
Är det bara för att det är enkelt ? Tråkigt i så fall. Enligt regelboken så ska man ju randomisera och det vore ju kul att testa nya reglerna fullt ut !
Vi ville hålla missions hyfsat enkla eftersom det för många är första tuneringen i 8th och det är tillräckligt med nya regler att försöka hålla reda på.kraftman skrev:Varför är det bara Dawn of War för alla missions ?
Jo, jag antog det, men tror att det drabbar närstridsarméer mer än vad ni tror ! Och jag vill ha så mycket bra balans som möjligt... Vad jag sett av testmatcher så spelar deployment stor roll och overwatch multipla gånger gynnar skyttearméer i 8:onde.Vi ville hålla missions hyfsat enkla eftersom det för många är första tuneringen i 8th och det är tillräckligt med nya regler att försöka hålla reda på.
Sen är det ju bara 3 nya kartor jämfört med 7:e så det är ingen jättestor skillnad. Just my 2 cents..
Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2 juli
Min erfarenhet från turneringsspel är att det går att räkna på en fläktinspektörs fingrar de gånger som min medspelare haft koll på Vanguard deployment. I alla andra fall har vi antingen stått och hummat med måttband, eller som på senare tid, har jag med mig måtten för kort- och långsida och bara pekar med hela handen. Trots det skapar det alltid lite förvirring hos spelare som är lite ny med turneringar, tillsammans med allt annat.kraftman skrev:Jo, jag antog det, men tror att det drabbar närstridsarméer mer än vad ni tror ! Och jag vill ha så mycket bra balans som möjligt... Vad jag sett av testmatcher så spelar deployment stor roll och overwatch multipla gånger gynnar skyttearméer i 8:onde.Vi ville hålla missions hyfsat enkla eftersom det för många är första tuneringen i 8th och det är tillräckligt med nya regler att försöka hålla reda på.
Sen är det ju bara 3 nya kartor jämfört med 7:e så det är ingen jättestor skillnad. Just my 2 cents..
Med cirklar i mitten och fan & hans moster kommer det gå en del tid åt att komma fram till hur man mäter om man inte är van. Vill vi helt enkelt kapa de elementen och bara göra det superenkelt - och bygga på snabbheten. Att få komma i mål med sina matcher under de tre timmar man har tillgodo och slippa det där ögonblicket där man ägnat 1 1/2 timme åt första rundan. (Edit: ja, det förekommer även i åttonde att vissas spel inte kommer längre än så).
Visst - som närstridsarmé missar man chansen att välja en deployment zon som passar din armé. Å andra sidan slipper man risken att få Hammer and Anvil, som ju är ändå sämre. Dessutom har man ju i mission tre minus ett på skytte vid +18" distans, som ett sätt att balansera. Men visst, helt jämt blir det aldrig, det kommer alltid vikta över åt ena eller andra hållet.
Som gammal räv tror vi att åtminstone du nog ändå kan hitta sätt att spela på din erfarenhet & spelvana, som i sig utgör en balanserande faktor.
- Simpilicious
Multipel overwatch har ju inget att göra med deployment egentligen. Det blir ju alltid overwatch när man chargar. I fallet tau så beror det mera hur spelaren och inte deployment zones.
Att dawn of war deployment skulle gynna skyttearméer över assaultarméer har jag svårt att se. Hammer and anvil är ju mera solklart att skyttearméer gynnas då de kan backa bakåt. Dessutom är den ju i vissa fall jobbig att spela pga bordens placering. När jag har spelat tau nu i 1,5 år på turnering så känner jag hopp när det är hammer and anvil eller vanguard om jag möter en assault armé.
Men självklart gynnar dawn of war skyttearméer jämfört med några av de nya deploymentkartorna som bara har 18" mellan zonerna.
Att dawn of war deployment skulle gynna skyttearméer över assaultarméer har jag svårt att se. Hammer and anvil är ju mera solklart att skyttearméer gynnas då de kan backa bakåt. Dessutom är den ju i vissa fall jobbig att spela pga bordens placering. När jag har spelat tau nu i 1,5 år på turnering så känner jag hopp när det är hammer and anvil eller vanguard om jag möter en assault armé.
Men självklart gynnar dawn of war skyttearméer jämfört med några av de nya deploymentkartorna som bara har 18" mellan zonerna.
Simon Gulve
December 2017
December 2017
Jag tror alla "frågor" i den här tråden egentligen bara är ett lömskt sätt att distrahera Nurgle från att måla färdigt sin armé så någon får en fin walkover-vinst. Han skriver ju en uppsats varje gång han svarar 
Sebastian Magnusson
Det är lugnt ! Jo, de första testmatcherna gick inte fort med allt bläddrande så att spara in tid på deployment köper jag. Jag får använda min list och hoppas slippa möta 60+ Necrons med 2+ to hit... i några rundorMed cirklar i mitten och fan & hans moster kommer det gå en del tid åt att komma fram till hur man mäter om man inte är van. Vill vi helt enkelt kapa de elementen och bara göra det superenkelt - och bygga på snabbheten.