A, precis. Sedan ska man komma ihåg att det spelats ca 500 matcher under helgen, så någon mindre fadäs kanske man får räkna med. Lägg sedan till att folk spelar listor som de kanske inte är vana att spela med så kan det mycket väl vara att det inte handlar om medvetna fusk, utan folk som faktiskt inte kan reglerna helt enkelt.Serpent skrev:Även om man inte vill hänga ut någon - vilket är väldigt lovvärt och gentlemannamässigt - så kan det kanske vara bra att meddela arrangörerna i efterhand vad man varit med om. Sedan kan arr ta det vidare på det sätt de finner lämpligt. Det främjar ett positivt spelklimat och ger oss alla en bättre hobby.Morph skrev:Måste säga att jag tycker vissa är dåliga vinnare då de fuskar sig genom en match och deras lag-spelare kallar en dumma ord när man väl påpekar en regel efter man blivit trött på fusket. Nu i efterhand skulle jag sagt till efter varje sak motståndaren gjort och kört över honom istället. Nej, skärpning nästa gång! Jag tänker inte nämna vem det var, förhoppningsvis så vet han själv vem han är.
Exempel: jag tappade huvudet ett GC för länge sedan. Delirium-Björn (arr) tog ett snack med mig dagen efter, förklarade situationen och uppmanade mig att skärpa mig. Jag har hyfsat mig något sen dess. (Hoppas jag...)
Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november
Re: Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november
Kan säga att många missar/ignorerar den då det är oftast något mindre viktigt men kan vända på matcher om man är petig, vilket jag inte hade varit om jag sluppit 7-8" movement (varje runda) på vanliga gubbar. Reglen handlar enbart om i vilken ordning man måste göra grejor och i detta fallet så handla det om en assault runda där motståndaren sa vad han ville anfalla med men flytta bara in en enhet innan han börja rulla tärningar. Då var jag så trött på matchen att jag påpeka efter det anfallet vart slut, reglen på sida 33 i regelboken. Så jag lät inte en av hans andra enheter assaulta, skulle igentligen inte låtigt något anfalla men lät en av hans enheter göra det ändå när hans medspelare kallade mig bög-spelare.Zurken skrev:Jag är inte intresserad av vem som gjorde det, men är lite nyfiken på vilken regel det syftas på.
Det är kanske lite cheese att påpeka reglen, men många kan nog hålla med om att fuskare borde straffas.
Jag hade inte haft några större problem faktiskt, om de inte vart medvetna om att de fuskar, men extra movement är inget man kan riktigt missa på båda hållen. Jag hade t.ex. en väldigt kul match mot en BA spelare som var en nybörjare, även om han tog gott om tid på sig. Där jag inte brydde mig om alla små missarna.
Det där är så jävla ook. En av de största anledningar till att jag är kvar i hobbyn (trots att jag spelar ganska sällan) är för att turneringssverige har varit sjukt trevlig/t/a, tråkigt att höra att så inte är fallet överallt.Morph skrev: när hans medspelare kallade mig bög-spelare.
Oook? Betyder det att en stor Orangutang-bibliotikare skulle hängt ut personen över kanten på våning tre?lurräven skrev:Det där är så jävla ook.Morph skrev: när hans medspelare kallade mig bög-spelare.
(För dem som inte fattar det roliga rekommenderas att läsa ett par Discworldböcker.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Pratchett är inte heller ok.Serpent skrev:Oook? Betyder det att en stor Orangutang-bibliotikare skulle hängt ut personen över kanten på våning tre?lurräven skrev:Det där är så jävla ook.Morph skrev: när hans medspelare kallade mig bög-spelare.![]()
(För dem som inte fattar det roliga rekommenderas att läsa ett par Discworldböcker.)
Kan de vart så att din motspelare var ny? Själv kom jag till BSK och hade totalt spelat 5st matcher innan allt drog igång och hade inte på något sätt koll på alla regler. Men detta sa jag till alla mina motspelare och bad dem rätta mig alt hjälpa mig om jag gjorde tokfel. Alla mina motståndare var galet trevliga och nu har jag ännu mer koll på spelet. Så visst är det tråkigt om det var medvetet, men är spelaren i sig ny som jag (borde han visserligen sagt) men annars kanske man skall ta det lite lättare.Morph skrev:Kan säga att många missar/ignorerar den då det är oftast något mindre viktigt men kan vända på matcher om man är petig, vilket jag inte hade varit om jag sluppit 7-8" movement (varje runda) på vanliga gubbar. Reglen handlar enbart om i vilken ordning man måste göra grejor och i detta fallet så handla det om en assault runda där motståndaren sa vad han ville anfalla med men flytta bara in en enhet innan han börja rulla tärningar. Då var jag så trött på matchen att jag påpeka efter det anfallet vart slut, reglen på sida 33 i regelboken. Så jag lät inte en av hans andra enheter assaulta, skulle igentligen inte låtigt något anfalla men lät en av hans enheter göra det ändå när hans medspelare kallade mig bög-spelare.Zurken skrev:Jag är inte intresserad av vem som gjorde det, men är lite nyfiken på vilken regel det syftas på.
Det är kanske lite cheese att påpeka reglen, men många kan nog hålla med om att fuskare borde straffas.
Jag hade inte haft några större problem faktiskt, om de inte vart medvetna om att de fuskar, men extra movement är inget man kan riktigt missa på båda hållen. Jag hade t.ex. en väldigt kul match mot en BA spelare som var en nybörjare, även om han tog gott om tid på sig. Där jag inte brydde mig om alla små missarna.Men vi lyckade ändå spela klart, där jag hjälpte honom rätt mycket igenom matchen och det sluta med att jag förlora.
Försökte hitta mannen under turneringen för att se om det gick bra för honom men med mitt glömska minne hade jag både glömt bort namn/lag/ansikte.
Att gnälla skit ord på någon dock är sjukt dåligt.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
@Kerrai: Enligt egna ord så hade han inte spelat på ett litet tag men spelat mycket förr, så misstag som handlar om lite nyare saker är en sak. Men som sagt, när det gäller movement så tror jag inte något har ändrats sedan 1-2'ed på hur man mäter tum.
Det här låter som att det handlade om vår första match.
Så jag måste försvara min lagmedlem, jag har väldigt svårt att tro att han medvetet flyttade sina modeller längre än vad han fick, men det finns ingen anledningar att diskutera det här eftersom det bara är ord mot ord.
Däremot får väl jag be om ursäkt för kommentaren, eftersom det i så fall va jag som sa det. Nu vill jag minnas att den var ganska lättsamt sagt (eftersom jag var på ett väldigt bra humör, efter min vinst), men om du tog illa upp ber jag om ursäkt.
Sen vill jag säga att jag tycker tvärt om dig, när spelare gör som du gjorde (och väldigt drygt dessutom) förstör spelet genom att förhindra en uppenbar assault bara för att motspelaren råka missa lite i ordningsföljden. Jag tycker inte att spelet är kul om man ska strikt förklara hela tiden vilken fas man är i osv. Men det kan man ju ha olika åsikter om.
Än en gång ber jag om ursäkt om du tog illa upp för det va definitivt inte illa menat utan mer skämtsamt sagt, fast det framgick väl inte.
Sen tror jag att du har fel angående hur min lagmedlem flytta sina modeller, men jag såg ju inte slaget.
Så jag måste försvara min lagmedlem, jag har väldigt svårt att tro att han medvetet flyttade sina modeller längre än vad han fick, men det finns ingen anledningar att diskutera det här eftersom det bara är ord mot ord.
Däremot får väl jag be om ursäkt för kommentaren, eftersom det i så fall va jag som sa det. Nu vill jag minnas att den var ganska lättsamt sagt (eftersom jag var på ett väldigt bra humör, efter min vinst), men om du tog illa upp ber jag om ursäkt.
Sen vill jag säga att jag tycker tvärt om dig, när spelare gör som du gjorde (och väldigt drygt dessutom) förstör spelet genom att förhindra en uppenbar assault bara för att motspelaren råka missa lite i ordningsföljden. Jag tycker inte att spelet är kul om man ska strikt förklara hela tiden vilken fas man är i osv. Men det kan man ju ha olika åsikter om.
Än en gång ber jag om ursäkt om du tog illa upp för det va definitivt inte illa menat utan mer skämtsamt sagt, fast det framgick väl inte.
Sen tror jag att du har fel angående hur min lagmedlem flytta sina modeller, men jag såg ju inte slaget.
Var en väldigt trevlig turnering i mina ögon, mötte tyvärr lite bättre spelare än mig själv så det blev bara 1 vinst, men 5 Väldigt roliga matcher, roligast av alla var min match mot en av fransmännen, Gick helt åt helvete men de var riktigt trevliga
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag har ingen aning om vad som hände i matchen i övrigt. Men om jag hade sagt att två enheter skulle charga två olika mål, flyttar ena och rullar några tärningar innan jag kom på att jag skulle flytta den andra (detta händer väldigt sällan då jag är noggran) och min motståndare då vägrade mej chargen även fast jag hade sagt att dom skulle charga skulle iaf jag lacka ur inombords.
I övrigt är vi sjukt nöjda med våran 3:e plats och har haft en riktigt rolig helg. Kommer skriva mer i ris/ros-tråden sen när man sovit lite.
I övrigt är vi sjukt nöjda med våran 3:e plats och har haft en riktigt rolig helg. Kommer skriva mer i ris/ros-tråden sen när man sovit lite.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015