Varför så få turneringar i Sthlm?

RTO, Bergshammer, TumBacon, mfl

Moderatorer: Katarsis, imp

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av John_F »

Nu vet jag ju inte om det ÄR så men det känns som att det arrangeras cäldigt få turneringar generellt i stockholmsregionen. Är det brist på engagemang eller finns inte intresse bland spelarna?

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av kraftman »

+1

Det ÄR så !
Jag tror att intresse finns.

Det är nog mest brist på helger och villiga arrangörer...
En hyfsat billig lokal underlättar.

Jag har hört det nämnas att RT borde ha KM så det kanske kommer i år om vi har tur..

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av xdanskx »

Hade det funnits nåt vettigt stort konvent i sthlm hade det ju underlättat också, just nu finns det ju inget.
Sen att det knappt finns några stora konvent kvar med skaplig standard i resten av landet heller hjälper ju föga...
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av Katarsis »

Det är egentligen två faktorer som avgör; brist på arrangörer och brist på lokaler. Folk är inte riktigt beredda på att lägga ner tid för att arrangera en turnering och jag känner personlig att jag måste ha minst en till person för att det skall gå smidigt. Bristen på lokaler i Stockholm är just nu vårt kanske största problem. Innanför tullarna är det typ helt kört och utanför behöver man fortfarande betala minst 10-15 tusen för att få en lämplig lokal för en större turnering och det klarar man inte riktigt utan sponsring. Behöver man ta sig en bit från stan också så kommer dessutom många att falla bort pga att det blir krångligt för dem och då sjunker inkomsterna ännu mer.

Turneringar i klubblokalen är däremot en barnlek; bara att snacka med mig och David på DL så fixar vi det typ när som helst.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av egge »

Jag tror också att Svenska 40k faktiskt kan vara en tillbakadragande faktor likväl som gynnande. Om en turnering är en helg så håller sig de seriösa arrangörerna sig borta veckan före och efter. Något vi snart måste börja ignorera om turneringssverige skall ta nästa steg.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av kraftman »

Brist på arrangörer är ju ett problem men det kanske går att ordna så att Katarsis får assistans !?
Zebbe var sugen att på arrangera igen så det finns nog folk som är villiga att ställa upp.

Jag vet inte om Flemcon 7-8 Dec ( http://smash.sverok.net/kalendarium/179/flemcon-4 ) är öppet för 40k ?
Men det borde inte vara omöjligt att få arrangera där.

MyNärcon arrangerar spelkonvent 3-6 Jan på Stockholmsmässan (Maila arrangemang@my.narcon.se för att arrangera).

Sen finns väl Incognicon osv...så det är väl inte helt dött..

Hur många får det plats att spela på RT-klubben egentligen om man ordnar KM eller liknande ?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av Hylander »

Ett tips skulle vara att kolla med klubbar med andra intressen som inte använder sina lokaler 24/7.

I Varberg har vi kollat på den lokala bordtennisklubbens lokaler. De kan tänka sig att hyra ut på helger om det inte krockar med deras egna aktiviteter. Det är då extra pengar för dem och inga marknadshyror precis.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av Katarsis »

@kraftman: Skall kolla på konventen du listade, men det brukar rent generellt vara svårt med konvent då vi tar upp så mycket plats per deltagare.
RT tar 7 bord i våra lokaler, 2 hos TV-spelarna och kanske 3 hos brädspelarna. Så garanterat 14 spelare och upp till 24 om det passar med DLs schema.

@Hylander: Tackar, skall kolla på sådant.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
z3bb3
Inlägg: 241
Blev medlem: 15 nov 2012, 08:18

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av z3bb3 »

kraftman skrev:Zebbe var sugen att på arrangera igen så det finns nog folk som är villiga att ställa upp.
Jag tyckte att det var roligt att arrangera en tävling. Tror det blir ännu enklare och roligare om man är fler än 1 att arrangera också.
Jag fick mycket positiv feedback från tävlingen och de flesta tyckte att det var bra initiativ att dra igång något i Sthlm området.

Nu har jag visserligen fullt upp med att flytta, småbarn som precis börjat på förskolan, två jobb och att jag ska försöka måla 75 guardsmen inför TOKs Team Tournament.
Detta plus att Alphaspel (där jag höll förra tävlingen) har bytt lokal har gjort att det legat lite på is ett tag.
Men går man ihop ett par och arrangerar tillsammans, så tror jag att det blir betydligt lättare att arrangera något.
Top 3 40k "performances"
Januarirussen (2014)Plac. 8/16
NOS Summerslam (2013)Plac. 7/12
Last man standing II (2014)Plac. 12/17

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Varför så få turneringar i Sthlm?

Inlägg av John_F »

Katarsis skrev:@kraftman: Skall kolla på konventen du listade, men det brukar rent generellt vara svårt med konvent då vi tar upp så mycket plats per deltagare.
RT tar 7 bord i våra lokaler, 2 hos TV-spelarna och kanske 3 hos brädspelarna. Så garanterat 14 spelare och upp till 24 om det passar med DLs schema.

@Hylander: Tackar, skall kolla på sådant.
Det vore jättekul med en liten turnering i DL lokaler eller nån annan lokal vi kan hitta. Jag hjälper gärna till att arrangera eftersom jag har lite mer tid att röra mig med nu. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av turneringar men jag kan nog hjälpa till med det praktiska!

Skriv svar