Vad kan vi göra bättre?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Jonke »

Mycket bra arrangemang!

Bra grejjer:
+frukost och gratis kaffe/te
+lunchmackorna
+straffpoäng för sena matcher
+alkohol tillåtet och att folk skötte det bra (vad jag såg iaf)
+online-rapportering
+trevliga motståndare

saker som kan förbättras:
Målningspoäng, inte många (5 eller 10) för att uppmuntra folk att ställa upp med en enhetligt målad armé.
Belysningen i lilla rummet och vid best painted som sagt.
Tänk på att det kan vara deltagare som inte varit med förut. Även basic grejjer behöver förklaras. IASL-mallen t ex var inte helt självklar hur den funkade och som tidigare sagts inte helt lätt att hitta.
Fler scheman uppsatta här och var och info när schemat ändras. Även om det rings i klocka (bra!) så stod jag halvvägs in i matchen på fredagen och undrade hur lång tid som egentligen var kvar.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av fjugin »

Bra, ändra inte:
+ Spellokalen
+ Sovsalarna, mycket trevligare med fler mindre rum än en jättestor sal
+ Gratis frukost, kaffe och te
+ Ordentliga restriktioner. Även om det fanns hål så tycker jag det är enormt mycket roligare att spela med hårda restriktioner eller komp än okompat eller väldigt simpla restriktioner, så det hoppas jag ni fortsätter med (finns det några planer att arbeta vidare på denna mall?)
+ Även om den extra sträckan man får åka jämfört med Borås kändes det värt det, så fortsätt köra detta som en egen fristående turnering
+ Scenarios, välskrivna, tydliga och balanserade (deployement varianten när man spelar på kortsidorna är dock verkligen inte anpassat för spel på bord längst in mot väggen, men det är svårt att göra så mycket åt)
+ Datorsystemet, skitsmidigt


Kan göras bättre:
- Matchningen, secret challanger tillför ingenting annat än mer slump och ett ibland rätt avgörande tärningsrull om vems som lägger upp första listan är lite trist. Borden var även lite för lika varandra för att välja bord skulle spela roll. Kolla in hur fantasyn gör sin lottning, riktigt bra system som man nog kan sno en del idéer från.
- Poängsystemet. Att man kunde tillgodoräkna sig alla 80 poäng gör att en grymt bra lottning mot ett oerfaret lag kan vara sjukt avgörande för slutresultatet. Ett tak på hur många poäng man kan ta som mest vore nog bra.
- Priserna. Borde finnas priser åt andra och tredje platsen också, och vinnarna borde fått varsitt pris.
- Hemsidan. Bra, men det måste ju in länkas till saker som t.ex. armélistor. Omständligt att behöva memorera adressen, eller gå via länken på svenska40k för att hitta dit
- Lite högre krav på målning och wyswyg
Senast redigerad av 1 fjugin, redigerad totalt 5 gånger.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Michael Carl »

fjugin skrev:+ Ordentliga restriktioner. Även om det fanns hål så tycker jag det är enormt mycket roligare att spela med hårda restriktioner eller komp än okompat eller väldigt simpla restriktioner, så det hoppas jag ni fortsätter med (finns det några planer att arbeta vidare på denna mall?)
Vi har inlett vissa diskussioner om RT-mallen, och hoppas kunna få igång ett arbete med den så den blir uppdaterad till 6th edition.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av imp »

fjugin skrev: Kan göras bättre:
- Matchningen, secret challanger tillför ingenting annat än mer slump och ett ibland rätt avgörande tärningsrull om vems som lägger upp första listan är lite trist.
Absolut, secret challenge passar nog bättre med 6+ spelare i lagen.
En bild säger mer än 1000 kaniner

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av egge »

Michael Carl skrev:
egge skrev:-Ingen riktig swiss. Kör swissen första omgången så att man kan få möta 5 lag som är mer jämna spelmässigt och att man kan få spela till sig toppen istället.
Menar du att lotta efter typ ranking i första matchen istället för att slumpa ?

Normalt sett brukar det gå efter komp, men eftersom det inte riktigt fanns just nu så slumpades det.
Eller nått. Saken är den att det kan bli rätt avgörande för topplagen om de får en lätt match i början eller inte. Ranking är ett sätt men gynnar de där nedrans danskarna som inte är med på den svenska rankingen. ;)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Jimmy Johansson »

fjugin skrev: - Hemsidan. Bra, men det måste ju in länkas till saker som t.ex. armélistor. Omständligt att behöva memorera adressen, eller gå via länken på svenska40k för att hitta dit
Nu hänger jag inte riktigt med här, det är en enkel adress som fanns uppe på lappar (även med en streckkodslänk). Armélistorna fanns ju att få tag på under lagen, eller missförstår jag vad du syftar på nu?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av DHettNeck »

Jimmy Johansson skrev:
fjugin skrev: - Hemsidan. Bra, men det måste ju in länkas till saker som t.ex. armélistor. Omständligt att behöva memorera adressen, eller gå via länken på svenska40k för att hitta dit
Nu hänger jag inte riktigt med här, det är en enkel adress som fanns uppe på lappar (även med en streckkodslänk). Armélistorna fanns ju att få tag på under lagen, eller missförstår jag vad du syftar på nu?
Han pratar om den riktiga hemsidan, inte om den där man rapporterade.

Många ställen på turneringens hemsida gick bara att komma åt från länkar på svenska40k och inte från sidan i sig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Clara
Inlägg: 143
Blev medlem: 19 nov 2008, 23:27
Ort: Uppsala

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Clara »

Det var en toppenturnering!

Positiva saker:
+ Lokalerna. Jag tyckte det var ljust och luftigt. Det gick snabbt att vädra ur lokalerna när luften blev dålig.
+ Missions, tydliga och tillräckligt varierade.
+ Mängden terräng, den var lätt att använda och det var tydligt vad saker var.
+ Schemat, lagom med luft, speltiden hade kanske kunnat kortas med en kvart, men det var skönt att aldrig behöva stressa.
+ Gratis kaffe, te och frukost var toppen.
+ Sovlokalerna var perfekta, bra med små rum och bra med duschmöjligheter.
+ Trevlig stämning, allt kändes på något sätt mysigare och mer avslappnat än på bsk.
+ Datorsystemet är så fantastiskt bra att det borde få ett eget pris.

Förbättringsområden:
- Som många andra håller jag med om att man max borde ha kunnat få 60 poäng.
- För lite impassable, nu var det mest skog och ruiner på alla bord.
- Restriktionerna var i stort sätt bra, men vissa listor slank förbi..


Inte riktat till arrangörerna:
- Skyltningen om att sitta ner på toaletten verkade inte ha fungerat för alla. Om vissa nu inte kan sitta ner så var trevliga och fäll ner sitsen efter er åtminstone.

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm
Inlägg: 240
Blev medlem: 27 jan 2011, 23:09
Ort: Göteborg

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Skcuzzlebumm »

För mig det bra grejjer är samma som alla andra:
- frukost och gratis kaffe/te
- snacks och läsk
- straffpoäng för sena matcher
- man kunde drinkar alkohol i lokalen
- online-rapportering och resultat tabel
- jätta trevliga motståndare och ärrangörer
- ingen VPs (ser min kommentar här: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.ph ... 04#p115003)

Vissa saker känske kunde bli fixat:
- lite mera impassable och LOS blocking terräng
- lite terräng skillnad mellan borden
- känske 5 spelare per lag. Därför båda måste sätta fram två listor och du behåller hemligt match.
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Olof »

Tack för en bra turnering!

Inget att klaga på förutom kass belysning under best painted och att 2:an fick best painted-priset etc, det kändes lite konstigt.

Annars var borden bra, lokalerna bra och arret som vanligt oklanderligt. Trivselölen var ju ett stort lyft :-)

Det slår mig att folk klagar på att man kan ta mycket poäng i lagturneringen. Jag har aldrig hört det klagomålet tidigare. Är det så att folk är mer bekväma med att lag husbil vinner turneringen med 50 poäng (vinst redan efter fjärde matchen) för att vi är vana vid det?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Skriv svar