Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av Mortarion »

(Om ni skall starta någon officiell utvärderingstråd får ni gärna slå ihop den här tråden med den eller radera denna tråden och kopiera in min post...)

Till att börja med: Tack till arrangörerna! Det är bra att någon lägger ner all den tid som krävs för att arra en turnering. Och på det stora hela funkade det bra och var kul. Dock har jag några synpunkter på saker som jag anser kunde varit bättre.

1. Information. Jag har läst igenom infotråden och hittar fortfarande inget om hur kompen faktiskt användes i matcherna. Det är möjligt att det står och att jag bara har missat det, men att antingen uppdatera första posten eller starta en separat tråd med enbart info och ingen diskussion. För även om det står något i en post på någon sida i mitten är det lätt att missa. Och även om Varbergsturneringarna brukar ha samma upplägg är det inte självklart att det alltid är så. Och jag hittar inte heller något om att kompen påverkade lottningen rätt rejält, vilket den gjorde. I match ett förlorade vi med 17-3. Match två fick vi möta någon som hade vunnit med 15-5 och dessutom hade mycket bättre komp eftersom kompen tydligen påverkade lottningen. (Fast det var lite oklart varför vi inte fick möta något av de lagen som hade mer lika komp och dessutom förlorat...) Jag har inget emot att straffa lågkompsarméer eller att matcher lottas efter komp, men då bör det framgå innan. Dessutom verkade det vara lite luddigt exakt hur kompen faktiskt skulle påverka lottningen.

2. Kompmall är inte bra till dubbelturneringar. Det finns så många luckor i mallen eftersom man använder den till något den inte är designad för. Självklart finns inget extra minus i mallen för Psyker battle squad och Fear of Darkness eftersom man inte kan använda dem ihop normalt, men det är fortfarande en sjukt bra kombo. Och man kan räkna upp mängder med liknande exempel på saker som inte straffas i mallen, men som blir galet bra ihop. Så mallen speglar rätt lite hur hårda listorna är, utan mer hur mycket man orkar sitta och leta luckor. Och när kompen dessutom påverkade så mycket som den gjorde blev det kanske inte så lyckat. Subjektiv komp på listorna som helhet hade varit betydligt bättre.

3. Kortare tid på sista matchen kändes rätt konstigt. Speciellt eftersom det är den mest avgörande. Alla matcher bör vara lika långa.

Nu låter det som om jag är väldigt negativ, vilket inte är meningen. Jag hade kul och jag är som sagt tacksam för att folk tar sig tid att arra turneringar. Att jag ens tar upp det här beror nog på att man är bortskämd med den höga klass Varbergs-turneringarna håller. Fast med lite tydligare information och subjektiv komp hade turneringen enligt mig kunnat bli ännu bättre.

Men åter igen: Stort tack!

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av Jimmy Johansson »

Eftersom jag har varit den som tog ansvar för informationen här på forumet tar jag åt mig av kritiken och skall försöka bli bättre med informationen nästa gång.

1. Jag tar helt på mig att det inte stod tydligt hur kompen påverkade i matcherna i informationen. Som sagt så påverkade den ju som "vanligt" på TOK-turneringarna, men det borde självklart varit med. Att kompen påverkar lottning är ju också en sak som brukar vara på våra turneringar, men återigen borde det varit med i infon.

2. Detta var vi väl medvetna om, men vi tog beslut om att testa att använda kompmallen för det mest för att vi var slöa. Slut på försvar där.

3. Håller med, här använde vi oss av schema från tidigare dubbel om jag minns rätt. Märkte dock själv av att det blev väldigt konstigt med kort tid(detta var min första dubbel).
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av Bengtsson den yngre »

lag KARAMAZOVSNA vill tacka för ett grymt arr och hoppas att vi inte förvirrade våra motståndare allt för mycket med konstiga specialregler!

lite synpunkter:
+upplägget. Att kasta tärningar på varann tillsammans med en kompis är helt fantastiskt roligt.
+ Det praktiska flöt i vanlig ordning på helt fantastiskt bra
+ Alltid gött med kiosk och lite konventskänsla
+ Terrängen, bra och spelbar terräng på alla bord utom bord 1 (som tur var fanns det back-up-bord)

- Kompmall. En dubbelturnering kan visserligen inte tas helt seriöst så jag tänker inte hänga upp mig på kompens utslag men Subjektiv bedömning är nog nödvändig eftersom mallen helt tydlig inte speglar armeernas hårdhet i det här formatet.
- Tiden. Kanske berodde det på att vi hade en arme med ca 10000 specialregler som inte alla känner till eller att vi spenderade mycket tid med att snacka skit och garva åt när våra meningslösa gubbar lyckades åstadkomma något (vilket de ganska ofta gjorde) men jag tyckte det var ganska snålt med tid. Fyra timmar hade nog varit möjligt, iaf på morgonpassen då man alltid är lite segare. Men jag vet även själv hur skönt det är att spara en extra timme på eftermiddagen när man arrar.
- in i mitten-missions bör kombineras med KP eller så bör man på något sätt få möjlighet att contesta mitten. Annars tenderar det att bli mest scoring vinner.
- Det märkliga vädret på lördagen, men det kan väl knappast arrangörerna lastas för

Hoppas det blir fler dubbelturneringar!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av speedfreek »

Och det var ju helt grymt att det fanns en bubbelvattenkran!

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av Serpent »

Andra halvan av Det heter inte lag! tackar för arret och utvärderar som sådant:

Positivt:
  • Dubbelturnering. Man vinner tillsammans och förlorar tillsammans. Om mina gubbar har en kass dag kan hans kanske hjälpa till. Underbart. :wub:
  • Festliga lagnamn. Heja MC! :mrgreen:
  • Bra missions. JB har en klar poäng om "Ta mitten", dock.
  • Kallvattenmojängen.
  • Grill. Visst, kycklingen var något rostad, men god.
  • Bipolärt väder under lördagen. Jag tyckte det var mäkta underhållande. Bra beställt!
Negativt:
  • Tio spänn för en kaffe?! Vad ända in i glödheta? (Ni kan inte lastas för kioskens priser, men en pappmugg med halvbra kaffe är inte värt tio spänn...) En sak som konventsledningen bör ta upp i framtiden är också hur kioskpersonalen informeras. Vi frågade om grillen, stackarn i kiosken hade ingen aning eftersom ingen sagt något om den till honom.
  • Lottningen i omgång två. Visst var det intressant att träffa på två PBS:er i rad, men... Ooan har beskrivit vad som hände. Och jag har nästan fått ett löfte av Rapp om en flaska vin som tack för den slingshoten de fick. :roll:
  • För kort speltid i sista omgången. Då känns det nästan bättre att börja tidigare på morgonen om det måste stressas in i det sista.
  • Kompmall, Schmompmall. Se andras rekommendation för subjektiv komp ovan.
  • Varför inget "Trevligaste lag"-pris? Eller snyggaste arméer? :( (Jag fick för övrigt en - inte helt unik, jag vet - idé om att måla upp en temad lista på 1000 poäng Genestealer Cult som IG-support till Tyranider. Ascoolt, ju!)
  • Information. Allt viktigt om turneringen måste in i första posten - så fort det skrivits. Visst är Varbergs upplägg kanske välkänt, men det är alltid bra att vara säkrad bakåt, som läraren/gamla målvakten sa...
  • Någon hade lurat våra tärningar att femte slaget inte skulle bli av, så de hade lagt ned verksamheten efter lunch.
Tack för en rolig turnering!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av Revener »

- in i mitten-missions bör kombineras med KP eller så bör man på något sätt få möjlighet att contesta mitten. Annars tenderar det att bli mest scoring vinner.
Instämmer med detta, iaf om matchen inte hinner spelas färdigt.

I den matcher mötte vi ett lag som spelade extremt långsamt (30min bara att deploya för dem).
Hade behövt minst en turn till för att ens hinna in i mitten och contesta. Blev ganska överraskad då vi tittade på klockan, då vi i alla andra matcher hade gått om tid över när matchen var slut.
Även mot de båda hord listor vi mötte :)

Jaja skit händer :) tog ju secondary och mest VP iaf.

Att kompen gjorde så mycket var lite "udda" :)
Annars har jag inget att anmärka på och tycker det fungerade bra.

På söndagen visste inte cafeterian att vi började spela kl 9, så ingen frukost var framme. Men den hann ju komma fram när vi sa till :)
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av Styranimon »

Tycker också att det var ett kalasbra arrangemang :)

+Dubbelturnering :)
+Cafeterian
+Trevligt folk
+Vi dödade Logan Grimnar i sista matchen! Med Penal Legion!(och stealers)
+Som Bengtsson sa; gött med lite konvenkänsla.

-Kompen, hade som en del andra velat ha subjektivt.
-Ingen Sportsmanship eller Best Painted, såg inga priser heller, men det kanske det var.
-Lite tid i sista matchen

Tackar för en buskul och trevlig turnering! :D
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av LillePer »

Kom på så här i efterhand att det vore skitkul om warcon blev en årlig dubbelturnering. Finns ju bara sporadiska dubblar än så länge. Minst 3 tummar upp för detta arrangemang :D

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av speedfreek »

Karamazovsna maxar med nio tummar upp!

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Tack, kommentarer och synpunkter på turneringen

Inlägg av Jimmy Johansson »

LillePer skrev:Kom på så här i efterhand att det vore skitkul om warcon blev en årlig dubbelturnering. Finns ju bara sporadiska dubblar än så länge. Minst 3 tummar upp för detta arrangemang :D
Det finns absolut möjligheter att det kommer bli så. Alltid bra med stående inslag :)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Skriv svar