Endagars med BSK Uppdragen 2/10-2010

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Endagars med BSK Uppdragen 2/10-2010

Inlägg av n00bn »

Väldigt trevlig turnering as usual, med fyra roliga matcher. Riktigt bra med losblock på borden. Vill speciellt tacka mikeal carl som ställde upp med figs och var allmänt awesome. Kommer definitivt spela på nästa om det är samma crew som arrar.

/ Hamza the Klant Arsel
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Endagars med BSK Uppdragen 2/10-2010

Inlägg av Doc Sniksnak »

Personlig rapport från Varbergsturneringen 2010-10-02.

Först av allt vill jag tacka arrangörerna och mina motspelare för en trevlig lördag. Jag kommer gärna tillbaks fler gånger. Jag tycker dessutom att jag har lärt mig mycket och hoppas att jag ska kunna använda mina nyvunna kunskaper vid nästa turnering.

Till Varbergsturneringen kom det 26 lag vilka ville förbereda sig inför BSK eller som jag och mina söner, ville spela en turnering på överkomligt avstånd från hemmet. Lokalen var stor och fin. Det fanns ett fikarum där man kunde ställa ifrån sig medhavd matsäck och någon började nästan genast brygga kaffe. Perfekt.

Efter lite strul med ”lottningen” inför första matchen så kunde äntligen turneringen börja. Efter att ha kompat 20 på Sydcon hade jag ”biffat till” mina Imperial Guards med en Chimera, en Sentinel, Marbo och en support weapon squad med demolition charge och de kompade nu in på 12. De var antagligen nästan lika dåliga, men på Sydcon var det subjektiv komp.

HQ1 – CCS med Master of Ordnance, Lascannon, Vox, Regimental standard, Chimera, Heavy stubber
HQ2 – Primaris psyker
EL1 – Marbo
TR1 – Vet squad, Harker, Autocannon, 2x Grenade Launcher, Meltagun, Chimera, Stormbolter
TR2 – Vet squad, Grenadiers, Powerfist, 2x Plasmagun, Meltagun, Chimera, Stormbolter
TR3 – Infantry platoon
PCS – Vox, Flamer
SW – 2x Flamer, Demolition charge
HW – 2x Missile launcher, Lascannon
IS – 2 Squads, Vox, Commissar
FA1 – 2x Sentinels, Lascannon, Multilaser, 2x HK missile
FA2 - 2x Sentinels, Autocannon, Multilaser, 2x HK missile
HS1 – Leman Russ battle tank, Lascannon, Heavy bolter sponsons

SLAG 1
Min motståndare i första matchen, Oskar Brahe, hade till skillnad från mig försökt höja sin komp så mycket som möjligt och kompade in på 11 med sina Space Marines. Det var en styrka bestående av Chaplain och en liten assault squad med jump packs, 5 tactical squads (utrustade med meltaguns och powerfists) i Rhinos och en Thunderfire cannon.

Första uppdraget bestod i att hålla sitt eget objective och att ta motståndarens objective. Man skulle dessutom få så många kill points som möjligt. Dawn of war gällde så man fick sätta ut 1 HQ och två troops. Jag vann tärningsslaget om vem som skulle få börja och satte ut min Primaris psyker bakom min chimera med heavy flamer ganska långt fram i den quarter där jag placerat mitt objektiv. Jag valde också att infiltrera Harker och hans Catachan devils. Oskar valde att reserva alla sina trupper vilket gjorde att Harker kunde ställa sig längs hans bordskant mittemot min tänkta deployment zone. Squaden var lite för liten för att helt täcka upp hans anfallsmöjligheter, men tvingade honom i alla fall till att anfalla huvudsakligen från den bortre quartern. :)

I turn 1 hände inte så mycket mer än att Psykern hoppade in i Chimeran och körde ännu längre fram mot hans bordskant för att ge mina andra trupper fritt skottfält.



I turn 2 rusade min sammanslagna infanterisquad in och intog ruinen där mitt objective var placerat. SW squaden sprang framåt för att inta ruinen bredvid Psykerns Chimera. Company command squaden körde in i sin Chimera och positionerade sig för att kunna skjuta på vad jag utsett till killing ground framför Psykerns Chimera. Russen och Chimeran med mina grenadjärer körde in till vänster för att täcka in de båda öppna ytorna hans Rhinos behövde passera för att nå mina positioner (killing ground1 och killing ground2). HW squaden trängde in sig mellan Command Chimeran och Russen. Inga av mina outflankande reserver kom in.

Space Marines körde in två Rhinos på killing ground 1 och smokade dem. En av squadsen hoppade ut för att kunna skjuta min framskjutna Chimera. Bakom dem hoppade Chaplainen och hans assault squad in på planen och bakom dem rullade till sist en Thunderfire cannon in. Nu var det fullt där tack vare Harkers gedigna infiltrerande och två andra Rhinos var istället tvugna att rulla in i hörnet längst bort från mina trupper. En av dem kände sig säker gömd bakom lite terrräng, men den andra pyste ut lite rök för att vara skyddad mot skott från Russen. I skjutfasen lyckades tactical squaden förstöra heavy flamern på Psykerns Chimera och få besättningen omskakad så att de inte skulle kunna göra något nästa runda. Chaplainen och hans assault squad överföll Harkers squad och mosade dem.

De inledande manövrarna för positionering var nu klara och slaget kunde börja på riktigt. Fast inte helt. Det visade sig att De gröna rymdisarna glömt att köra in en hel Rhino med squad. Den fick köra in på mitten och smoka.

I turn 3 började mina förstärkningar komma in. En squadron med Sentineller klev in bakom de två Rhinosarna i bortre hörnet. Skott i aktern på den icke-smokade Rhinon resulterade i en förstörd Rhino och en pinnad tactical squad. Multilaser och autokanonskott från grenadjärernas Chimera tillsammans med eld från HW squaden resulterade i att den smokade rhinon i bortre hörnet blev tillfälligt immobiliserad. I den andra änden bombarderade Master of Ordnance och Russen de hopklumpade rymdisarna. Samtidigt så sköt infanterisquaden sin autokanon och company command squaden sin laserkanon mot Rhinosarna. En av dessa rhinosar blev immobiliserad och den andra tillfälligt ur stånd att skjuta. Tyvärr dog nästan inga Marines. Nu var det min tur att ha glömt att springa med min SW squad. Helt i linje med den vänliga atmosfären så fick dom springa lite i efterhand och inta den centrala ruinen.

Rymdisarna svarade med att skjuta på och assaulta den framskjutna Chimeran. Trots att dess vapen gick sönder och att den blev immobiliserad så höll den för trycket och stod kvar. I det andra hörnet så hoppade gröna marines ut ur sin rhino för att göra slut på Sentinellerna vilket de också lyckades med. Rhinon på mitten körde framåt och gömde sig bakom en ruin så att den skulle vara i skydd för min Russ.

Helt plötsligt var det turn 4 och nu var det dags att vinna slaget. De sista förstärkningarna kom in. Den andra skvadronen med Sentineller kom in från min vänstra sida för att få sidoskott på hans framskjutna Rhino och Marbo dök upp som gubben i lådan mitt på killing ground 1. Alla marines i killing ground 1 blev nu beskjutna av Primaris psykern, med flamers och demolition charge från SW squaden i ruinen, demolition charge från Marbo, Ordnance från Company command squad och Russens alla vapen. Chaplainen och den enda överlevande assault marinen blev rädda och flög hemåt (tyvärr inte hela vägen av brädet). En tactical squad decimerades så att endast två marines återstod, medans den andra höll sig någorlunda intakt. Thunderfirekanonen blev träffad av en salva som missade sitt tänkta mål. Den gick sönder vilket kändes ganska skönt. Å andra sidan kunde nu techmarinen springa fram och laga en av hans immobiliserade Rhinosar (vilket visade sig vara matchavgörande). På andra sidan brädet sköt Sentinellerna sönder den framskjutna Rhinon enligt plan och grenadjärernas Chimera rörde sig framåt för att skjuta ihjäl överlevande rymdisar. Tyvärr var avståndet 12.1 inch så det enda som hände när de avfyrade sina plasmagevär var att ett av dem blev varmt och brände den stackars skytten så mycket att han avled på plats.

Efter det hårda slaget hade inte rymdisarna lätt för att ta sig framåt, men de hade ändå mycket att göra. Chaplainen tänkte hoppa hem till högkvarteret med svansen mellan benen, men jag påminde honom om att han hade ”They shall know no fear” och då bestämde han sig istället för att hoppa framåt och döda Marbo. De två överlevande rymdisarna hoppade in i den hela Rhinon för att ta skydd och den sista squaden vägrade att inse att min Chimera var oförstörbar och fortsatte att assaulta den. På mitten avancerade rymdisarna mot mina grenadjärers chimera och lyckades förstöra den i assaultfasen. I det bortre hörnet började Rymdisarna förstå att det var ett slag som pågick och en av squadsen avancerade till fots, medans den andra säkrade det bakre objektivet.

Nu var det turn 5 och tiden började ta slut. Vi kom överens om att det var sista rundan. Vi hade varsitt objektiv och ingen av oss någon chans att nå fram för att ta motståndarens objektiv. Det sekundära uppdraget var kill points. Jag bestämde mig för att skjuta sönder en av hans Rhinos, vilket lyckades, och för att skjuta sönder hans tactical squad som nyss förstört grenadjärernas Rhino. Grenadjärerna började med att skjuta en salva rakt in i högen av Marines för att sedan följa upp det med en assault mot de få överlevarna. Mängden av attacker samt sergeantens powerfist säkrade att marinesen dukade under.

Oskar kontrade med att assaulta min SW squad och genom att till sist få död på min Chimera och Primaris Psykern. Efter att ha räknat samman förlusterna så visade det sig att vi hade förlorat lika många VP men jag hade förlorat en KP mer. Seger till Space Marines med 12-8 (11-9 efter komp).

Slaget förlöpte faktiskt helt enligt min plan. Trots det så förlorade jag. Det misstag jag kan se att jag gjorde var att min kombinerade infanterisquad kom för lite i spel. De skulle ha avancerat framåt längs kanten för att kunna skjuta och låtit platoon command squaden hålla objektivet. Självklart skulle jag också, i sista rundan, ha dragit tillbaka min SW squad till mitten av ruinen för att försvåra en assault mot dem.

SLAG 2
I den andra matchen gällde det att ha trupper (scoring units) i alla fyra quarters och dessutom att ha fler trupper i motståndarens deployment zone. Uppställningen var pitched battle. Min motståndare, Jon Hallin, spelade Eldar. Eftersom det var en underlig Eldarstyrka (enligt vad jag har hört att Eldars brukar ha) som var till fots utan fordon så kompade de in på 14. För första gången skulle jag få möta ett sämre lag än mitt eget. Dubbelt spännande eftersom jag aldrig spelat mot Eldar förr. Hans styrkor bestod av en Avatar (något slags close combat högkvarterenhet) vilket han gömde längst bak bakom bunkern, två enorma monster med toghness 8 (Wraithlords), En jetcykelhjälte (en Autarch?), några jetcyklar och en massa fotfolk. Slagfältet var rätt så öppet i mitten av bordet, speciellt i ena halvan och med mycket låg terräng i den andra halvan av mitten. Han fick välja sida och valde då den deployment zone där det fanns terräng att gömma sig i. För min del fanns det terräng jag kunde gömma min infanterisquad i och ett mindre berg bakom vilket jag kunde gömma något fordon. Efter att han ställt upp så valde jag att reserva de bägge sentinelskvadronerna, Marbo och Harker i Chimera. Kvar att ställa upp på bordet blev Russen vilken ställdes i mitten, CCS Chimeran vilken hamnade bredvid Russen, Grenadjärernas Chimera vilken ställdes till vänster i skydd bakom det mindre berget för att kunna köras framåt. SW squaden placerades också bakom berget, beredda att rycka framåt för att stoppa Eldarernas attacker. Infanterisquaden tillsammans med PCSen hamnade i terrängen längst ner till höger. Det fanns inte någon riktigt bra plats att ha HW squaden på så de fick ställa sig bredvid Russen i öppen terräng. I stort sett ställde jag upp mina försvarande styrkor precis som i det första slaget, men den här gången var terrängen mycket mer till min nackdel. Planen var enkel. Döda monstren med tunga vapen, hindra honom från att komma in i min utvalda quarter och att köra in alla outflankande enheter i hans deployment zone.

Mitt minne av vad som skedde vid vilken tidpunkt under detta slag är mycket sämre och jag måste därför ge denna rapport med förbehållet att den kan vara vedhäftad med en hel del fel.

Turn 1 började illa. De två monstren började avancera mot mina trupper. Eldarerna hade några konstiga vapen de kunde skjuta lite var som helst ifrån. Poff, poff, poff så var HW squaden reducerad till en laserkanon och Russens kanontorn bortskjutet. Det kändes lite tveksamt att avancera framåt med grenadjärerna när han hade så mycket anti-tank eldkraft. Jag sköt tillbaks lite grann, men insåg efter att han tagit de flesta av sina saves att jag skulle förlora ett skyttekrig. Vad skulle jag göra nu?

Turn 2 fortsatte monstren att avancera och att beskjuta mina trupper. HW squaden försvann i en ljusblixt och CCS Chimeran exploderade den också. Jag försökte säga att mina fordon delvis var i skydd bakom infanteristerna. Jon menade att det var direkt LOS som gällde. Vi körde på det, men det har fått mig, såhär i efterhand, att tänka på hur man ska placera sin HW squad. Enligt denna tolkning så får de ju cover från fiendens eld om de är placerade bakom andra infanterister, medan de faktiskt har (nästan) fri sikt att skjuta på fordon.

Nu var goda råd dyra. Turligt nog så bestämde sig tre av mina fyra reservade enheter för att komma in. En Sentinelsquadron kom in i hörnet bakom hans högkvarter och försökte med riktad eld förgöra Avataren. Till sin hjälp fick de Marbo som slängde iväg en demolition charge på den och de rymdalver som hade oturen att stå i närheten. I det andra bortre hörnet körde Harker in så långt han bara kunde och slängde ut lite rökgranater för att dölja Chimerans exakta position för Eldarerna. Nu tog också grenadjärerna mod till sig och körde framåt för att hjälpa till i attacken. På grund av det långa avståndet till fiendetrupperna blev det nödvändigt med rökkastning också från den Chimeran. SW squaden avancerade framåt för att spränga ett av jättemonstren. Ett av monstren föll för den koncentrerade elden från alla tunga vapen jag kunde skjuta. Avataren skadades svårt men överlevde attacken.



Turn 3 slog rymdalverna tillbaka. Avataren sköt mot Marbo som tack vare att han gömde sig bakom en buske klarade sig. Det hjälpte tyvärr inte eftersom den sedan assaultade honom och slog ihjäl stackars Marbo innan han ens hann dra sin kniv. Fotfolket sköt sina mystiska missilvapen mot Harkers Chimera och immobiliserade den. Eldarernas jetcyklar kom in. De sköt mot Grenadjärernas Chimera och sprängde den. För att göra grenadjärernas situation ännu värre så blev de sedan assaultade av jetcyklarna. Grenadjärerna flydde och cykelalverna fångade in dem allihop och nedgjorde dem till sista man. Efter det blev de så upprymda att de sprang tillbaks till sina egna linjer redo att ta sig an Harker.

När det var min tur började infanterisquaden avancera mot mitten. SW squaden offrade sig tappert och anföll monstret för att uppehålla det. Tyvärr till ingen nytta. Alla dog eller flydde. Sentinellerna fortsatte med att skjuta på hans högkvarter och minns jag rätt så lyckades de. Harker och hans mannar anföll jetcyklarna och lyckades slå ut alla utom hjälten och en till.

Turn 4 fortsatte striderna mellan Harker och jetcyklarna. Det stora monstret assaultade nu min infanterisquad. Hans fotfolk sköt mot Sentinellerna utan att få bort dem. I min fas så gjorde Harker processen kort med de återstående jetcyklarna och det stora monstret fortsatte att utkräva liv från modiga guardsmen utan möjlighet att skada det.

Vi var bägge två ganska så söliga spelare (mest jag antagligen) så inför turn 5 var tiden nästan slut, men Jon tyckte att det skulle vara underligt att sluta så vi fortsatte en runda till. Nu med hjälp av riktigt snabbspel. Harker och hans mannar blev nu nedskjutna av eldarernas fotfolk. Sentinellerna oskadliggjordes och fler tappra guardsmen dog i striden mot eldarernas monster i mitten av slagfältet.

När det blev min tur så var det bara att flytta in de sista förstärkningarna i form av den sista sentinelskvadronen i hans deployment zone och försöka skjuta ner lite fotfolk. Några guardsmen tyckte att förlusterna i striden mot eldarmonstret var alltför stora och ville lägga benen på ryggen. Kommisarien stoppade genast de tendenserna genom att skjuta en av sergeanterna och beordra alla att stå kvar och slåss.

Det hela slutade med att ingen kontrollerade någon quarter, men jag hade trupper i hans deployment zone. Till min förvåning hade vi dessutom lika många VP. Seger till Imperial Guard med 12-8 (11-9 efter komp).

SLAG 3
I den tredje matchen ställdes jag mot Eldarer ännu en gång. Denna gång en arme med komp 16 ledd av Per Sturesson. Jag skulle alltså verkligen vara tvungen att vinna det här slaget. Det tredje uppdraget bestod i att man skulle kontrollera 4 objektiv. Ett skulle sättas ut i varje quarter. Man skulle dessutom döda två specifika enheter vilka man själv valde ut. Jag valde att eliminera hans Wave serpent och hans Vyper. Han valde att eliminera min laserkanonsentinellskvadron och min Russ. Uppställningen var spearhead. Jag vann tärningsslaget om att få börja och valde en av quarterna som min deployment zone. Vi satte därefter ut objektiven, ett efter ett. Man fick inte sätta något objektiv i sin egen deployment zone (om det inte var enda alternativet). Jag satte mitt första i zonen på min sida alldeles bredvid min startzon. Han kontrade med att sätta ett i en skog i zonen tvärsöver. Jag var nu tvungen att sätta en i hans deployment zone och placerade det i ett öppet läge 6 tum från sidokanten. Han placerade det sista objektivet i min deployment zone i öppet läge ganska nära mitten.

Eftersom han hade trupper som kunde infiltrera så valde jag att infiltrera med Harker. Jag valde också att spara min laserkanonsentinellskvadron som reserver. Nu skulle det bli anfall av, så jag ställde upp Chimeran med heavy flamer bakom kullen med det första objektivet på. Bakom chimeran ställde jag SW squaden och Primaris psykern så att de omedelbart skulle kunna hoppa in och köra iväg. HW squaden placerades så långt fram mot centrum som möjligt så att de skulle ha fritt skottfält åt alla håll. Infanterisquaden spreds ut över den öppna ytan med objektivet och en skog längst ned i mitt hörn. PCSen placerades bakom den stora klippan framför infanterisquaden i avsikt att fungera som avvärjning om någon skulle anfalla. Russen och CCS Chimeran placerades långt bak för att ge eldunderstöd. Grenadjärerna i sin Chimera placerade jag direkt på mitt hemobjektiv redo att gå till anfall. Till sist sattes sentinelskvadronen med autokanon längst till vänster för att skydda flanken och för att anfalla eventuella infiltratörer innan de kunde anfalla mig.

Han ställde upp sitt fotfolk och sin trollkarl i skydd framför sitt objektiv. Det visade sig att han också hade två Wraithlords utrustade på samma sätt som de två monster jag mött i match 2. De ställde sig långt fram, redo att anfalla mina trupper, fast ändå i skydd så att jag inte skulle kunna skjuta på dem med vare sig min HW squad eller Russen. Han valde att reserva både wave serpenten och Vypern (inga stora överraskningar där) och dessutom sin jetcykelskvadron.

Nu var det dags för infiltratörerna. Jag vann återigen tärningsslaget om att få sätta ut dem först. Jag placerade Harker och hans squad gömda bakom en sten långt till vänster på min sida. Nu hade de fritt skottfält både mot mittplan och mot hans ”hemobjektiv”. De gjorde det också omöjligt för honom att placera ut sina infiltratörer på den flanken. Han ställde sina infiltratörer bakom berget i närheten av Russen. Till sist scoutförflyttade sig mina sentineller sex inch framåt för att kunna skjuta ned och assaulta hans infiltratörer.



Turn 1 började med att han försökte få initiativet och lyckades. Illa, illa. Fotfolket sköt ett vapen som gav två blasts mot Harker och decimerade hans squad. Wraithlordsen avancerade på mittplan och sköt bort en tredjedel av HW squaden. Infiltratörerna rundade hörnet på berget och sköt ned en sentinel för att sedan assaulta den andra och förstöra den. Som tur var blev bägge till vrak och kunde åtminstone fysiskt hindra hans framryckning.

Jag svarade med att Primaris Psykern och SW squaden bordade chimeran för att sedan köra i full fart mot hans hemobjektiv. Jag kände nu till Eldarernas anti-tankvapen så rökpaus beordrades på mittplan. Grenadjärernas chimera satte också full fart mot skogsobjektivet och slängde ut en rökridå i skogsbrynet. Allt med eldunderstöd från Russen och Company command squaden. HW squaden bestämde sig för att flytta in i skyddande terräng till en plats där jag borde ha ställt upp dem från början. Plutonchefen och hans grupp rörde sig mot Eldarernas infiltratörer för att stoppa dem.

Turn 2 började med att han fick in alla sina reserver. De körde in i hörnet bakom det stora berget alldeles i ryggen på grenadjärernas Chimera. Koncentrerad eldgivning från hans förstärkningar immobiliserade temporärt grenadjärernas Chimera. Wraithlordsen fortsatte genom att spränga Psykerns Chimera och skytte från fotfolket decimerade Harkers squad ytterligare. Till sist assaultade hans infiltratörer plutonchefens squad och eliminerade den.

Min laserkanonsentinellskvadron kom också in och nu var alla trupper på slagfältet. Sentinellerna kom in bakom hans Vyper och var beredda med skott antingen mot den eller mot hans Wave serpent. Grenadjärerna hoppade ur chimeran och tog skydd i objektivskogen. Därifrån hade de fritt skottfält mot Wave serpenten med melta- och plasmaguns. Company command Chimeran körde framåt för att vara i en bättre position att ge order och Russen backade för att slippa bli assaultad av infiltratörerna. Med hjälp av samlad eld från Russen och HW squaden så sprängdes en av wraithlordsen. Grenadjärerna sköt mot Wave serpenten och Sentinellerna mot Vypern. All samlad eldkraft som riktades mot dessa två gjorde att bägge sprängdes i luften. Hurra, nu var jag på god väg att klara ett av uppdragen. Det gällde bara att inte förlora mer än en av mina viktiga enheter. Primaris psykern bestämde sig för att mentalt nedgöra den kvarvarande wraithlorden. Det visade sig dock vara ett misstag. Eldarernas trollkarl gjorde det mycket svårare att kontrollera Warp-energin och jag fick slå en extra tärning vilket resulterade i att Psykern råkade ut för en perils of the warp.

Turn 3 och initiativet gick över till Eldarerna. Eldarinfiltratörerna avancerade mot russen. Wraithlorden assaultade Psykern och truppen som trillat ur Wave serpenten sköt mot grenadjärerna och assaultade dem. Grenadjärerna som nu bara var fyra personer kände att de inte riktigt kunde stå pall. De flydde tillbaks till hemobjektivet. Jetcyklarna sköt ned sentinellerna och Harkers squad decimerades ytterligare. Fotfolket nedgjorde de sista resterna av HW squaden.

När det blev min tur gav kompanibefälet order om att infanterisquaden skulle röra sig mot det vänstra objektivet med tanken att de skulle kunna hålla bägge objektiven. Grenadjärerna fick order om att återgå till striden och Russen blev tvungen att rikta hela sin eldkraft mot infiltratörerna och nedgjorde dem så att det bara var en Eldar kvar. Han hade ett powerweapon så också kompanibefälschimeran sköt mot honom och nedgjorde den sista Eldaren. I närstriden mot Wraithlorden gick det betydligt sämre. Psykern med SW squad lade benen på ryggen och de nedgjordes nesligt av Wraithlorden.

Vi hade tydligen spelat ganska långsamt (nu igen) så turn 4 skulle bli den sista. Eldarernas fotfolk förflyttade sig till hans hemobjektiv och skogsobjektivet. Jetcyklarna avancerade upp mot mitt hemobjektiv och assaultade grenadjärerna. De lyckades döda en av dem, men sergeanten med powerfist slog sönder två av cyklarna och Eldarerna blev rädda och gasade iväg hemåt.

I min turn kunde Grenadjärernas Chimera köra bort till skogsobjektivet och se till så att ingen höll det och infanterisquaden kunde springa vidare för att inta det sista objektivet.

Trots att jag inte fick börja så höll jag mig till min plan. Det blev större förluster än väntat (3-5 i VP) beroende på initiativförlusten, men både det primära och det sekundära uppdraget lyckades. Sammantaget vann Imperial Guards med 15-5 (13-7 efter komp).

SLAG 4
Här måste jag be min motspelare Alexander Blåholtz om ursäkt. Jag hade fått migrän eller något virus eller något annat fel och var tvungen att springa ut på toaletten och kasta upp tre gånger under uppställningsfasen och runda 1. Jag tror inte jag var det roligaste motståndet eftersom jag mest stirrade ner i marken. Hela matchen igenom hoppades jag att det skulle bli bättre. Jag hade ju en tvåtimmars bilfärd framför mig. Som tur var blev det faktiskt lite bättre ungefär när matchen tog slut och jag klarade att köra hem. Trots detta var det en trevlig och mycket lärorik match tack vare Alexanders entusiasm.

Uppställningen var pitched battle och uppdragen var i första hand att få flest scorande enheter inom 18 tum från mitten och i andra hand att ta två objektiv på mittlinjen. Min motspelare spelade Imperial Guard precis som jag men han hade betydligt fler mekaniserade enheter (Komp 8). Vi skulle spela på samma bord som jag spelade min första match mot Eldar. Jag vann tärningsslaget om att börja. Eftersom jag inte orkade tänka så ställde jag upp precis som mot Eldarerna. Det blev enklast så. Han ställde upp sina tanks på en lång linje och scoutmovade fram med sin Valkyria ända fram till mina gubbar. Jag blev tvungen att påpeka att han bara kunde komma 12 tum ifrån mig med sitt scoutmove. Det kändes faktiskt riktigt trevligt att inse att det är fler än jag som inte har full koll på alla regler.

Turn 1 så sköt Russen, HW squaden och Company command squaden. Grenadjärerna och hela plutonen utom HW squaden rörde sig framåt. Alltför lite firepower, men ett par av hans pansarvagnar blev i alla fall förhindrade att skjuta tillbaka.

I hans fas så eldade han på ordentligt. Det jag minns bäst är hans Hellhound som körde fram och brände ner flera guardsmen. En sån måste jag nog skaffa.

I början på slaget sköt jag ned Valkyrian och pinnade dess besättning, men det började bli tomt på Tanks i min arme. Sedan kom Harker och en sentinelskvadron in bakom hans linjer och orsakade lite oro men inte så mycket förödelse. Även Marbo kom in och sprängde lite saker.
Det jag faktiskt minns bäst är fiende-Marbo som kom in och sprängde bort min platoon command squad någonstans i mitten på väg mot hans linjer och mina grenadjärer som blev assaultade i sista rundan, slog ihjäl sina motståndare och skulle konsolidiera sig till ett av objektiven. Nu slog de en 1a så det blev inget objektiv.

Det hela slutade med att han hade 1 enhet mer nära mitten och ingen av oss hade några objektiv. VP mässigt så vann han också med 5-3. Totalt sett 5-15 (7-13 efter komp).

Tittar jag på mina enheter och vad som fungerade bra respektive dåligt så kan man se några förändringar man skulle kunna göra.

HQ1 – CCS med Master of Ordnance, Lascannon, Vox, Regimental standard, Chimera, Heavy stubber
Med så mycket outflank så skulle det nog vara bra med en Astropath. Regimental standard använde jag inte en enda gång (glömde bort den). I dessa matcher tror jag inte heller att den hade varit till någon nytta. Möjligen både point- och kompsink.
HQ2 – Primaris psyker
Fick bara till ett fåtal attacker med honom, men brukar annars fungera bra.
EL1 – Marbo
Kul, men borde spelas lite försiktigare tror jag.
TR1 – Vet squad, Harker, Autocannon, 2x Grenade Launcher, Meltagun, Chimera, Stormbolter
Nu spelades han väldigt offensivt och hade kanske mått bra av 3 meltaguns istället för melta + 2 grenade launchers och autocannon. Med en Astropath skulle han också komma in på rätt plats nästan alltid.
TR2 – Vet squad, Grenadiers, Powerfist, 2x Plasmagun, Meltagun, Chimera, Stormbolter
Fungerade bra mot space marines och Eldartrupper, men dåligt mot Wraithlords och för mycket anti-tank. Å andra sidan kan man ju kalla dem eldmagnet. Måste lista ut hur jag ska spela dem bättre eller byta mot exempelvis Stormtroopers (med scoutmove) och en Griffon eller en halv Hellhound
TR3 – Infantry platoon
PCS – Vox, Flamer
Skulle hållit sig till att hålla objektiv. Byt flamer mot mortar.
SW – 2x Flamer, Demolition charge
Kul att spela med.
HW – 2x Missile launcher, Lascannon
Kändes som om de inte gjorde någon nytta annat än att fungera som eldmagnet. Kanske byta till en Griffon eller en halv Hellhound.
IS – 2 Squads, Vox, Commissar
Tåligare än jag hade räknat med, men nu mötte jag varken orker eller large blasts. Laserkanoner här gör att de får en roll i början av slaget och en annan i slutet. Får prova det. Annars två autocannons.
FA1 – 2x Sentinels, Lascannon, Multilaser, 2x HK missile
Löste sina uppgifter.
FA2 - 2x Sentinels, Autocannon, Multilaser, 2x HK missile
Löste sina uppgifter. Fler?
HS1 – Leman Russ battle tank, Lascannon, Heavy bolter sponsons
Vad vore en Imperial Guard arme utan en Russ.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Endagars med BSK Uppdragen 2/10-2010

Inlägg av Hylander »

Najs rapport!

Kul att ni hade trevligt på turneringen det uppskattas ju alltid. Listan verkar väl rätt ok. Personligen hade jag nog försökt få in fler vanliga squads. Det är såklart kul med ovanliga/roliga enheter men 10 guardsmen med en AC/LC för 60 resp 65? känns bra. Såtillvida du inte vill köra med fler bilar för de skall det in massor av chimeror.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Endagars med BSK Uppdragen 2/10-2010

Inlägg av Henke »

Trevlig läsning! :)

Skriv svar