TOKSPELEN 2019 UPPDRAG

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

TOKSPELEN 2019 UPPDRAG

Inlägg av Hylander »

UPPDRAG

INNAN MATCHEN
1. Utväxla armélistor och hälsa.
2. Slumpa ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag.
3. Definiera terräng.
4. Välj Warlord Traits, Psychic Powers, etc (Detta får göras inför varje match)
5. Slå varsin tärning. Vinnaren börjar placera ut Maelstrom-objektiv udda nummer, den andra spelaren placerar sedan jämna nummer
6. Spelaren som började sätta ut objektiv slumpar fram vilken Deployment Map som skall användas och väljer Deployment Zone.
7. Spelaren som inte valde Deployment Zone börjar ställa upp en enhet. Spelarna turas sedan om att ställa ut varsin enhet.
8. Spelarna slår varsin tärning, vinnaren väljer om denne vill gå först eller inte. Spelaren som deployade färdigt först får +1 på detta slaget.
9. Slå för Sieze the Initiative (valfritt för spelare som går tvåa).
10. Skaka hand och önska lycka till. Börja matchen!

RAPPORTERING AV MATCHEN
Den spelaren som har tagit 8 eller mer poäng av moståndaren vinner matchen och då rapporteras 2-0 i segrarens favör.
Annars anses matchen blivit oavgjord och då rapporteras 1-1 i matchen-

HOUSE RULES
* GWs betaregler SPELAR VI MED sånär regeln om wobbly models i ruiner/fortifikationer. Wobbly models gäller allt.
* Har en motståndare inga modeller på bordet (borträknat flyers), så räknas alla modeller denna har i reserve (och alla flyers) som detroyed, men matchen spelas klart för VP. Detta kollas efter varje battleturn inte playerturn.
* "Refined Strategy modified" - I varje match får varje spelare välja bort 3 kort ur sin Maelstroms kortlek.
* I slutet av sin runda så får en spelare slänga ett extra maelstromskort för 1 CP.

SEKUNDÄRA UPPDRAG (1 VP vardera)
Dessa finns i alla uppdrag.

Slay the Warlord
First Blood
Linebreaker



ETERNAL WAR (Max 9 VP differens)

1. Retrieval
Markör 1-4 är värda 3 VP

2. No Mercy ("Kill Points 2 VP")
Varje spelare får 2 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.


3. The Scouring
Efter markörerna har placerats, slumpa fram två objektiv. Det ena är värt 4 VP, det andra 1. Alla andra är värda 2 VP.

4. Big Guns Never Tire
Markör 1-4 är värda 3 VP. Heavy Support får Objective Secured från Chapter Approved.
Varje enhet från Heavy Support som förstörs från motståndaren är värd 1 VP

5. Revelation
Markörerna placeras ut dolt och avslöjas precis innan första player turn. Detta innbär också att man inte behöver placera dem i ordning. Markör 1 & 2 är värda 1 VP, 2 & 3 värda 2 VP och 3 & 4 värda tre VP.

6. The Relic
Placera ut en markör för reliken i mitten av slagfältet. I slutet av slaget får den som bär modellen 9 VP. Om ingen modell bär reliken får den spelare vars modell som står närmast reliken 4 vp.
En infantry modell kan plocka upp reliken, genom att ställa sig i baskontakt med den. Modellen kan bära nu bära med sig reliken, men tappar den om modellen dör eller flyr. Man kan inte heller gå ombord på en Transport, lämna slagfältet eller förflytta sig längre än 9” av någon anledning.

7. Front-Line Warfare
OBS! Välj deployment före utplacering av objektiv. Första objektivet (1 resp 2) SKALL sättas i egna deploymentzonen. Det andra objektivet (3 resp 4) skall läggas i den neutrala zonen.
Det sista objektivet (5 resp 6) läggs ut var som på spelplanen.
Att hålla ett objektiv i sin egna zon ger 1 VP.
Att hålla ett objektiv i motståndarens zon ger 4 VP.
Att hålla objektiv 3 och 4 ger 2 VP vardera.
Objektiv 5 och 6 ger inga VP utan är endast till för Maelstrom.

8. Resupply Drop.
Inför tredje rundan väljer den första spelaren 3 objektiv som är Alfa objektiv. De övriga tre blir Beta objektiv. Första spelare slumpar sedan fram ett av de tre Alfa objektiven som blir värt 4 VP att hålla i slutet av matchen. Inför den andra spelarens tredje runda så slumpar den spelaren fram ett objektiv av Betorna som är värt 4 VP i slutet av matchen.

9. Scorched Earth
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Man kan välja att förstöra objektivet därefter om det finns i motståndarens deployment zone. Då får man d3 VP.

10. Dominate och Destroy ("Kill Points 1 VP")
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Varje spelare får 1 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.

11. Ascension
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Characters som håller ett objektiv i flera rundor kommer att få kummulativa poäng för detta. T.ex. första rundan de håller så 1 VP, andra rundan 2 VP, tredje 3 VP o.s.v.

12. Roving Patrol (ca17)
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst hälften av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra dylika reserver). Alla enheter som nu är i reserv, deepstrike (el dylikt) undantaget se nedan, kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Enheter i deepstrike lyder endast och helt under de nya deepstrike-reglerna enligt septembers FAQ 2018
Objektiv 1 skall placeras i mitten av brädet. Objektiv 1,2,3 är värda 3 VP

13. Vital Intelligence (ca18 s48)
5 Förplacerade objektiv (1-5). 1 i mitten. 2-5 mitten av de fyra kvadranterna. Slå tärning om vem som sätter objektiv 6, för maelstrom, spelaren som inte sätter 6an Får välja deployment.
First turn: Spelaren som väljer deployment kommer sätter upp hela sin armé först och väljer efter båda satt upp arméerna om spelaren vill börja eller ej. Spelaren som går tvåa får Sieza.
I varje <Battle round> slår spelaren med första rundan en d6 för att bestämma det activa objektivet (1-5). Om en 6a slås så är alla activa. I slutet av varje <Battle round> får varje spelare 1 VP för varje objektiv de kontrollerar. Activa objektiv ger istället 2 VP

14. Narrow the Search (ca18 s49)
1 Förplacerat objektiv (1) i mitten. Slå tärning om vem som börjar sätta ut objektiv 2-6 växelvis mellan spelarna, för maelstrom. Spelaren som inte sätter 6an Får välja deployment.
First turn: Spelaren som väljer deployment kommer sätter upp hela sin armé först och väljer efter båda satt upp arméerna om spelaren vill börja eller ej. Spelaren som går tvåa får Sieza.
I slutet av varje <Battle round> får spelaren som kontrollera mittobjektive 2 VP. <Battle round> 1 är kontrollzonen 18" efterföljande rundor minskar detta avstånd med 3". Så <Battle round> 2 är den 15", <Battle round> 3 är den 12" osv.

Null Field: Invulnerable saves kan inte tas inom 12" från mittenobjektivet.

15. Cut off the Head (ca18 s50)
1 Förplacerat objektiv (1) i mitten. Slå tärning om vem som börjar sätta ut objektiv 2-6 växelvis mellan spelarna, för maelstrom. Spelaren som inte sätter 6an Får välja deployment.
First turn: Spelaren som väljer deployment kommer sätter upp hela sin armé först och väljer efter båda satt upp arméerna om spelaren vill börja eller ej. Spelaren som går tvåa får Sieza.

Varje spelare delar ut 3 "Intel Points" till olika karaktärer. OM det finns färre än 3 så dela ut så jämt som möjligt. Om det saknas karaktärer så ge 1 "Intel Point" till Warlorden.
För att hålla mittenobjektivet så gäller endast modeller med "Intel Points". Den med mest "Intel Points", inom 3", håller objektivet. Från och med <Battle Round> 2 får den spelare som håller mittenobjektivet 1 VP.
Från slutet av varje <Battle round> 3 och framåt så får varje spelare summa av "Intel Points" VP som finns kvar på brädet. Embarked karaktärer på transporter räknas.

16. The Four Pillars (ca18 s51)
Dra imaginära diagonala linjer över brädet. 15" från mitten av brädet, längs linjerna, förplaceras objektiven 1-4. Slå tärning om vem som börjar sätta ut objektiv 5-6 växelvis mellan spelarna, för maelstrom. Spelaren som inte sätter 6an Får välja deployment.
First turn: Spelaren som väljer deployment kommer sätter upp hela sin armé först och väljer efter båda satt upp arméerna om spelaren vill börja eller ej. Spelaren som går tvåa får Sieza.
Den i slutat av varje <Battle Round>: Spelare som kontrollerar flest av markörerna 1-4 får 1VP. Om alla markörer kontrolleras så erhålles 3VP.

Kill Points gäller för uppdraget.

17. Supplies From Above (ca18 s52)
Slå tärning om vem som börjar sätta ut objektiv 1-6 växelvis mellan spelarna.
First turn: Spelaren som väljer deployment kommer sätter upp hela sin armé först och väljer efter båda satt upp arméerna om spelaren vill börja eller ej. Spelaren som går tvåa får Sieza.
I början av varje <Battle Round> ha en "roll-off" för varje objektiv för att se vem som får flytta objektiven 3". Om lika så ligger objektivet kvar.
Flest modeller närmast ett objektiv kontrollerar det. Enheter med <FLY> trumfar flest enheter och <objective secure>.
I början av varje <Battle Round>, med början av den andra, erhåller varje spelare 1 VP för varje objektiv de kontrollerar.

18. Beachhead (ca18 s53)
1 Förplacerat objektiv (1) i mitten. Objektiv 2-3 kommer sättas ut efter att deplymentzonerna är framtagna. Slå tärning om vem som börjar sätta ut objektiv 4-6 växelvis mellan spelarna, för maelstrom. Spelaren som inte sätter 6an Får välja deploymentzone.
Spelaren som valde deployment sätter ut objektiv nr2 i sin deploymentzone. Den andra spelaren sätter ut nr 3 i sin.
First turn: Spelaren som väljer deployment kommer sätter upp hela sin armé först och väljer efter båda satt upp arméerna om spelaren vill börja eller ej. Spelaren som går tvåa får Sieza.

Med början i <Battle Round> 2 så kommer spelarna att få poäng för att kontrollera objektiv 1-3. Att kontrollera ett objektiv i egna deploymentzonen ger 1 VP, att kontrollera ett i motståndarens ger 3VP. Att kontrollera objektivet i mitten ger 2 VP.

MAELSTROM (Max 9 VP differens)

1. Cleanse
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.

2. Lost Contacts
I början av varje spelares runda drar den spelaren lika många kort som man håller objectives, dock minimum 1. Runda 1 drar man alltid 3 kort. Man får max ha 6st aktiva kort.

3. Tactical Escalation
I början på sin runda drar man tills man har lika många kort som den aktuella rundans nummer.
I början av slaget, innan slaget börjar väljer varje spelare ett typ av objektiv, till exempel Take and Hold. Den spelaren får ett extra poäng för att klara objektiv av den typen, men tappar ett poäng om man slänger kort av den typen.

4. Spoils
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Bägge spelarna kan klara ”Secure Objective X” kort som motståndaren har på handen. Man får endast slänga dessa kort genom att använda Command Points.

5. Cloak and Shadows
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag är korten dolda tills man klarar dem.
Om man skjuter på något som är längre än 18” bort får man -1 på att träffa.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Flares (1CP) Välj en enhet från fienden. I resten av rundan får man inte minus på att skjuta på den på grund av Cover of Darkness.

6. Dreadlocks
Runda 1 drar man 6 kort. Nästa runda får man max ha 5 kort, runda 3 max 4 kort osv. Om man har för många kort får man slänga kort tills man har rätt antal, om man har för få drar man.
Crap Card (1CP): Släng ett kort du just drog och dra ett nytt.
New Deal (3CP): Släng hela handen och dra en ny, endast i första rundan.

7. Kill Confirmed ("Kill Points 1 VP")
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort. Kort som avseer att fiende enheter skall förstöras får inte slängas på något sätt. Kort som avseer att fiende enheter skall förstöras men där man inte kan, på något sätt, klara kortet får slängas på de vanliga sätten. Varje spelare får 1 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.

8. Targets of Opportunity
I början av varje spelares runda kastar spelaren alla sina kort som spelaren inte lyckats klara i föregående runda. I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Second Chance (2CP)
Använd detta stratagemet i början av din tur. Du väljer ett kort du inte behöver slänga. Detta innebär att du kommer ha 4 kort på handen i denna turen.

9. Tactical Gambit
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har fyra aktiva kort.I början av din turn nominerar du ett antal: 1,2,3 eller 4 (EJ 0). Detta är så många kort du tror dig klara under DIN tur. Om du klarar antalet eller fler så får du så mycket extra poäng som du nominerat. Misslyckas du får motståndaren denna poängsumma.

10. Race to Victory
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort. Spelet slutar i slutet av den "battle round" i vilken någon av spelarna klarat av att lösa 10 kort. Om ingen spelar når detta så spelas matchen som vanligt i 5 rundor med 3+ för en 6e och 4+ för en 7e.

11. Sealed Orders
Korten skall vara DOLDA i denna matchen tills de klaras eller slängs.
Runda 1 drar man 6 kort. När man tömt handen för första gången så får man fylla på den med 5 kort. Andra gången med 4 kort osv.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Acceptable Losses (1CP)
Använd detta i slutet av din runda och släng up till 3 kort.

12. Recon
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst hälften av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra dylika reserver). Alla enheter som nu är i reserv, deepstrike (el dylikt) undantaget se nedan, kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Enheter i deepstrike lyder endast och helt under de nya deepstrike-reglerna enligt septembers FAQ 2018
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.

13. Disruptive Signals (ca18 s54)
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har fyra aktiva kort.

Stratagem: 1CP
"Use this Stratagem after your opponent generates Tactical Objectives. Select one of their active Tactical Objectives - It can´t be achieved this turn.

14. Decapitation Strike (ca18 s55)
I början av varje spelares runda drar den spelaren upp till 3 kort. Maximalt får en spelare ha sex aktiva kort.

"High Value Targets" Varje gång en <Character> är förstörd så måste spelaren som äger modellen slumpmässigt slänga ett aktivt Tactical Objeective kort. OM det är Warlorden som förstörs så gäller en d3 kort.

15. Strategiv Gamble (ca18 s56)
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.

"Take a Chance" I början av varje spelares tur, efter att Tactical Objectives kort blivit dragna, så kan spelaren välja att slänga två kort för att generera ett nytt. Detta kortet är värt dubbelt så mycket VP.

16. Tactical Cascade (ca18 s57)
I början av turen för första spelaren väljer båda spelaren ut två Tactical Objectives som de önskar ha på handen. Därefter drar spelarna i efterföljande rundor 2 kort för varje klarat Tactical Objective i föregående runda (max 6 kort per tur).

"Burden of Command" Varje spelare förlorare 1 VP per tre oklarade Tactical Objektives vid slutet av slaget.

17. Visions of Victory (ca18 s58)
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har fyra aktiva kort.

"Unreliable Advice" Varje gång en spelare skall generera ett Tactical Objective så dras 2 Istället. Motståndaren väljer vilket som blir aktivt. De Tactical Objectives som inte väljs blandas in, i Maelstromleken, efter att aktiv spelare genererat alla kort för den turen.

18. Scars of Battle (ca18 s59)
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.

"Lost Communications" I början av första <Battle Round>:en så slår varje spelare en tärning. Om en 1:a slås så tar spelaren bort alla 11-16 kort ur sin Maelstromlek. 2:a så 21-26 osv
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: TOKSPELEN 2019 UPPDRAG

Inlägg av refabricated »

Nu har jag bara snabbläst, men hittade ett "fel" i missions.

9. Scorched Earth
Det är bara i den andres deploymentzone som man kan knäcka knappar. Och skulle ni rula det till att man kan knäcka över hela brädet så kommer det skapa tråkiga matcher.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: TOKSPELEN 2019 UPPDRAG

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev:Nu har jag bara snabbläst, men hittade ett "fel" i missions.

9. Scorched Earth
Det är bara i den andres deploymentzone som man kan knäcka knappar. Och skulle ni rula det till att man kan knäcka över hela brädet så kommer det skapa tråkiga matcher.
Tackar! Fixar detta
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar