TTT2018-LISTOR

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Björkman
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 sep 2014, 19:29

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av Björkman »

DarkMessiah skrev:
Enochia skrev:Whiteouts Astra har betalat konstigt för sin shadow sword, 4x twin hb finns väl inte som val, utan man kan ha 2x twin hb med 2x lascannons
Man kan välja 2 eller 4 sponsons, och varje sponson har 1 lascannon OCH antingen Twin HB eller Twin HF, tolkar jag det som iaf.

"This model may take either two sponsons, or four sponsons; each sponson is equipped with a lascannon and either a twin heavy bolter or twin heavy flamer."

Däremot får jag kostnaden till 542p och inte 464 som dom fått det till, om dom nu ska ha 4 twin HB sponsons.

390 Shadowsword
80 4x lascannons á 20p
56 4x Twin Heavy Bolter á 14p
14 1x Twin Heavy bolter (grundutrustningen)
2 Stormbolter
Kollade på det, dom är över 1500

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av Betancore »

Asplund skrev:Kan tyvärr inte ladda upp screenshoten, men det är faqat som följande:

"Q: The Classic Shadowsword model from Forge World has two side sponsons, each with twin heavy bolters, but without lascannons - is there a datasheet I should use for this unit?
A: Use the Shadowsword datasheet from Codex: Astra Militarum. Replace the unit's option for two or four sponsons, each with a lascannon and twin heavy bolter or twin heavy flamer, with 'two sponsons, each with a twin heavy bolter'."
Den faq:en och reglerna kommer ju från Astra Militarums Imperial Armour Index och är forgeworld-regler som hänvisar till Codex Astra Militarum, inte Codex Astra Militarum i grund.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av Asplund »

Shadowsword finns inte som datasheet i Imperial Armour, så hur det skulle vara forge world hänger jag inte riktigt med på.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av fauh »

bildsköne bengtsson skrev:Rätt mycket trökiga sopplistor.... vore det inte rimligt att när det är lagturnering så kan man bara bygga sin armé från en codex? Man kan ju typ nästan fylla ett lag med samma lista fast bara kalla den för olika saker....
Varje codex får bara representeras 1 gång per lag så om du ser ett lag som har t.ex. två olika listor med Astra Militarum units så bör du flagga för det.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av fauh »

Bastupattar - CSM+TS listan har Demon Prinsen i Patrullen (CSM) som warlord.

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av Betancore »

Asplund skrev:Shadowsword finns inte som datasheet i Imperial Armour, så hur det skulle vara forge world hänger jag inte riktigt med på.
Då kan jag vända på min fråga, peka ut i codex Astra Militarum och dess faq/errata var det står att man kan spela codex Astra Militarums Shadowsword med sponsons utan lascannons. Att hänvisa till en FAQ av Forgeworlds regelbok Index Imperial Armour Astra Militarum för regler som hänvisar till en äldra modell av Shadowsword tycker inte jag är i linje med hur arrangören pekar ut att forgeworld inte tillåts.

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av Hybris »

Pjäsen har ju inget spexigt forgeworld vapen som inte finns i codexet. Det är väll mest för de som köpte tidig shadow sword ska kunna spela den?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av refabricated »

Jag tror att IOM dataslates från FW inte tillåts så lär inte FAQ:er från dem heller tillåtas. Varför tillåta reglel-ändringar för modeller som inte tillåts?

Och för att ytterligare klargöra, FAQ:n du citerar säger specifikt att det gäller en FW modell. Vilken inte är tillåten.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av Asplund »

refabricated skrev:Jag tror att IOM dataslates från FW inte tillåts så lär inte FAQ:er från dem heller tillåtas. Varför tillåta reglel-ändringar för modeller som inte tillåts?

Och för att ytterligare klargöra, FAQ:n du citerar säger specifikt att det gäller en FW modell. Vilken inte är tillåten.
Nu känns det som SM i hårklyveri. Så jag får väl hoppa på och säga att TTT kör med alla faqs. Att förbjuda FW modeller tolkade jag inte som Tokarnas mening med "inget forge world". Utan snarare datasheets från FW.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: TTT2018-LISTOR

Inlägg av refabricated »

Är inte superbrydd över hur det rulas.

Men...

"Alla officiella FAQs, ej Facebook, inklusive deras betaregler kommer att användas. Detta inkluderar sept FAQ 2018.
..."
Måste nog tolkas till "Alla officiella _GW_ FAQs". Eller ska vi blanda in faq:er för Age of Sigmar med?

"Inget Forge World"
Är inte det rätt tydligt att allt som är FW relaterat ogillas?

Men, inte lönt att debattera semantik, arret kommer ändå ta nån form av beslut :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar