TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Hylander »

UPPDRAG

INNAN MATCHEN
1. Slumpa ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag.
2. Utväxla armélistor och hälsa.
3. Definiera terräng.
4. Välj Warlord Traits, Psychic Powers, etc (Detta får göras inför varje match)
5. Slå varsin tärning. Vinnaren börjar placera ut Maelstrom-objektiv 1-3, den andra spelaren placerar sedan 4-6
6. Spelaren som började sätta ut objektiv slumpar fram vilken Deployment Map som skall användas och väljer Deployment Zone.
7. Spelaren som inte valde Deployment Zone väljer vem som börjar ställa upp en enhet. Spelarna turas sedan om att ställa ut varsin enhet.
8. Spelarna slår varsin tärning, vinnaren väljer om denne vill gå först eller inte. Spelaren som deployade färdigt först får +1 på detta slaget.
9. Slå för Sieze the Initiative (valfritt för spelare som går tvåa).
10. Skaka hand och önska lycka till. Börja matchen!

RAPPORTERING AV MATCHEN
Den spelaren som har tagit 8 eller mer poäng av moståndaren vinner matchen och då rapporteras 2-0 i segrarens favör.
Annars anses matchen blivit oavgjord och då rapporteras 1-1 i matchen-

HOUSE RULES
* GWs betaregler om characters och smite SPELAR VI MED

*Som sekundära uppdrag finns alltid Slay the Warlord, First Blood och Linebreaker 1 VP vardera.
*Chapter Approved-regler, dvs Objective Secured, Boots on the Ground, First Turn osv gäller.
*UNDANTAG till Chapter Approved: Tärningsslag på maelstrom kort får slås om med Command Points.
*Har en motståndare inga modeller på bordet (borträknat flyers), så räknas alla modeller denna har i reserve (och alla flyers) som detroyed, men matchen spelas klart för VP. Detta kollas efter varje battleturn inte playerturn.
*Spelaren som har sista turen är den som rullar om det fortsätter.

ETERNAL WAR (Max 9 VP differens)

1. Retrieval
Markör 1-2 & 5-6 är värda 3 VP

2. No Mercy ("Kill Points 2 VP")
Varje spelare får 2 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.


3. The Scouring
Efter markörerna har placerats, slumpa fram två objektiv. Det ena är värt 4 VP, det andra 1. Alla andra är värda 2 VP.

4. Big Guns Never Tire
Markör 1-2 & 5-6 är värd 3 VP. Heavy Support får Objective Secured från Chapter Approved.
Varje enhet från Heavy Support som förstörs från motståndaren är värd 1 VP

5. Revelation
Markörerna placeras ut dolt och avslöjas precis innan första player turn. Markör 1 & 4 är värda 1 VP, 2 & 5 värda 2 VP och 3 & 6 värda tre VP.

6. The Relic
Placera ut en markör för reliken i mitten av slagfältet. I slutet av slaget får den som bär modellen 9 VP. Om ingen modell bär reliken får den spelare vars modell som står närmast reliken 4 vp.
En infantry modell kan plocka upp reliken, genom att ställa sig i baskontakt med den. Modellen kan bära nu bära med sig reliken, men tappar den om modellen dör eller flyr. Man kan inte heller gå ombord på en Transport, lämna slagfältet eller förflytta sig längre än 9” av någon anledning.

7. Front-Line Warfare
OBS! Välj deployment före utplacering av objektiv. Första objektivet (1 resp 4) SKALL sättas i egna deploymentzonen. Det andra objektivet (2 resp 5) skall läggas i den neutrala zonen.
Det sista objektivet (3 resp 6) läggs ut var som på spelplanen.
Att hålla ett objektiv i sin egna zon ger 1 VP.
Att hålla ett objektiv i motståndarens zon ger 4 VP.
Att hålla objektiv 2 och 5 ger 2 VP vardera.
Objektiv 3 och 6 ger inga VP utan är endast till för Maelstrom.

8. Resupply Drop.
Inför tredje rundan väljer den första spelaren 3 objektiv som är Alfa objektiv. De övriga tre blir Beta objektiv. Första spelare slumpar sedan fram ett av de tre Alfa objektiven som blir värt 4 VP att hålla i slutet av matchen. Inför den andra spelarens tredje runda så slumpar den spelaren fram ett objektiv av Betorna som är värt 4 VP i slutet av matchen.

9. Scorched Earth
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Man kan välja att förstöra objektivet därefter och om det finns i motståndarens deployment zone så får man d3 VP (Kan rerollas med command point)

10. Dominate och Destroy ("Kill Points 1 VP")
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Varje spelare får 1 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.


11. Ascension
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Characters som håller ett objektiv i flera rundor kommer att få kummulativa poäng för detta. T.ex. första rundan de håller så 1 VP, andra rundan 2 VP, tredje 3 VP o.s.v.

12. Roving Patrol
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Objektiv 1 skall placeras i mitten av brädet. Objektiv 1,2,4 är värda 3 VP


MAELSTROM (Max 9 VP differens)

1. Cleanse
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.

2. Lost Contacts
I början av varje spelares runda drar den spelaren lika många kort som man håller objectives, dock minimum 1. Runda 1 drar man alltid 3 kort. Man får max ha 6st aktiva kort.

3. Tactical Escalation
I början på sin runda drar man tills man har lika många kort som den aktuella rundans nummer.
I början av slaget, innan slaget börjar väljer varje spelare ett typ av objektiv, till exempel Take and Hold. Den spelaren får ett extra poäng för att klara objektiv av den typen, men tappar ett poäng om man slänger kort av den typen.

4. Spoils
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Bägge spelarna kan klara ”Secure Objective X” kort som motståndaren har på handen. Man får endast slänga dessa kort genom att använda Command Points.

5. Cloak and Shadows
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag är korten dolda tills man klarar dem.
Om man skjuter på något som är längre än 18” bort får man -1 på att träffa.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Flares (1CP) Välj en enhet från fienden. I resten av rundan får man inte minus på att skjuta på den på grund av Cover of Darkness.

6. Dreadlocks
Runda 1 drar man 6 kort. Nästa runda får man max ha 5 kort, runda 3 max 4 kort osv. Om man har för många kort får man slänga kort tills man har rätt antal, om man har för få drar man.
Crap Card (1CP): Släng ett kort du just drog och dra ett nytt.
New Deal (3CP): Släng hela handen och dra en ny, endast i första rundan.

7. Kill Confirmed ("Kill Points 1 VP")
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort. Kort som avseer att fiende enheter skall förstöras får inte slängas på något sätt. Kort som avseer att fiende enheter skall förstöras men där man inte kan, på något sätt, klara kortet får slängas på de vanliga sätten. Varje spelare får 1 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.

8. Targets of Opportunity
I början av varje spelares runda kastar spelaren alla sina kort som spelaren inte lyckats klara i föregående runda. I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Second Chance (2CP)
Använd detta stratagemet i början av din tur. Du väljer ett kort du inte behöver slänga. Detta innebär att du kommer ha 4 kort på handen i denna turen.

9. Tactical Gambit
I början av din turn nominerar du ett antal: 1,2,3 eller 4 (EJ 0). Detta är så många kort du tror dig klara under DIN tur. Om du klarar antalet eller fler så får du så mycket extra poäng som du nominerat. Misslyckas du får motståndaren denna poängsumma.

10. Race to Victory
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort. Spelet slutar i slutet av den "battle round" i vilken någon av spelarna klarat av att lösa 10 kort. Om ingen spelar når detta så spelas matchen som vanligt i 5 rundor med 3+ för en 6e och 4+ för en 7e.

11. Sealed Orders
Korten skall vara DOLDA i denna matchen tills de klaras eller slängs.
Runda 1 drar man 6 kort. När man tömt handen för första gången så får man fylla på den med 5 kort. Andra gången med 4 kort osv.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Acceptable Losses (1CP)
Använd detta i slutet av din runda och släng up till 3 kort.

12. Recon
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Betancore »

*Har en motståndare inga modeller på bordet (borträknat flyers), så räknas alla modeller denna har i reserve (och alla flyers) som detroyed, men matchen spelas klart för VP.
Gäller detta första rundan? Regelboken ger uppskov en runda med wipe så att den som håller i reserv ska kunna dimpa ned med det och i alla fall ges en möjlighet att spela lite.

"If at the end of any turn after the first battle round, one player has no models on the battlefield, the game ends immediately and their opponent automatically wins a crushing victory." se sida 215.

Jag tycker det är lite rimligare.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Hylander »

Det är avsikten, jag kanske skall skriva det på ett mer tydligare sätt. Tackar för inputen!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Aouto »

Ni spelar alltså inte med beta reglerna för att targeta karaktärer och kasta Smite?

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Youndi »

Problemet med smite beta-regeln är att man lika gärna kan skriva ut "Thousand Sons-spelare ej välkomna". Vi är många döda, ihåliga automatoner som aktiverats via Facebook och har kontaktat GW om detta så vi har visst hopp att regeln, om den implementeras, har något form av undantag för Aspiring Sorcerers.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av fauh »

Youndi skrev:Problemet med smite beta-regeln är att man lika gärna kan skriva ut "Thousand Sons-spelare ej välkomna". Vi är många döda, ihåliga automatoner som aktiverats via Facebook och har kontaktat GW om detta så vi har visst hopp att regeln, om den implementeras, har något form av undantag för Aspiring Sorcerers.
Borde gälla gråknektarna också isåfall :)

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Youndi »

fauh skrev:
Youndi skrev:Problemet med smite beta-regeln är att man lika gärna kan skriva ut "Thousand Sons-spelare ej välkomna". Vi är många döda, ihåliga automatoner som aktiverats via Facebook och har kontaktat GW om detta så vi har visst hopp att regeln, om den implementeras, har något form av undantag för Aspiring Sorcerers.
Borde gälla gråknektarna också isåfall :)
Jag kan ha fel här så rätta mig gärna men GK kan väl välja vilken Power de vill? Aspiring Sorcerers KAN bara ta Smite. Om mina AS kunde ta vad som helst skulle det inte vara ett jätteproblem.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Hylander »

Aouto skrev:Ni spelar alltså inte med beta reglerna för att targeta karaktärer och kasta Smite?
Jo det kommer vi göra. Skall väl förtydliga detta också
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Youndi »

Hylander skrev:
Aouto skrev:Ni spelar alltså inte med beta reglerna för att targeta karaktärer och kasta Smite?
Jo det kommer vi göra. Skall väl förtydliga detta också
Kommer Aspiring Sorcerers vara undantagna från ej färdigskrivna regler? De kan, till skillnad från Grey Knights (jag kollade) inte kasta något annat än smite.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*

Inlägg av Hylander »

Youndi skrev:
Hylander skrev:
Aouto skrev:Ni spelar alltså inte med beta reglerna för att targeta karaktärer och kasta Smite?
Jo det kommer vi göra. Skall väl förtydliga detta också
Kommer Aspiring Sorcerers vara undantagna från ej färdigskrivna regler? De kan, till skillnad från Grey Knights (jag kollade) inte kasta något annat än smite.
Vad menar du?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar