Ris/Ros/(R)övrigt

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Trulsante »

Ett stort tack till Er alla som ville spendera helgen med oss!

Skriv gärna en rad eller två så att vi genomföra ett ännu bättre arrangemang nästa gång det beger sig.

//TOKarna

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Trulsante »

Trulsante skrev:Ett stort tack till Er alla som ville spendera helgen med oss!

Skriv gärna en rad eller två så att vi genomföra ett ännu bättre arrangemang nästa gång det beger sig.

//TOKarna

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Tack vem det nu var som ritade dessa :)BildBild

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Trulsante »

Hittade följande grejer:Bild

Vit handduk, blå luvtröja storlek Medium, en tröja med nåt företagstryck, en sportbag med bl.a. en citadelväska i.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av leidstedt »

Kul som vanligt. Här är min önskelista:

Att alla i laget spelade samma mission men att missions slumpades.
Att alla lag fick ha 5 listor men 4 spelare. (En lista är inte men men alla måste spelas under turneringen.)

Med dessa önskningar ser jag fram emot nästa år.

Husmusen
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 mar 2016, 06:57

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Husmusen »

tröjan med företagstryck på är min å den är bara att slänga

Gmats
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 jul 2009, 10:23

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Gmats »

Det var en bra turnering( trevliga arrangörer,
Bra frukost, många bra missions ).

Saker som kan bli bättre( ventilationen i vissa
Rum som ej hade fönster ).

Att laget har samma slumpade mission,
Men olika ”deploment zon”( man kommer olika
In till slaget ).

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Mortarion »

Över lag en väldigt trevlig turnering. Stort tack till arrangörerna!

Bra saker:
+ Att slumpa fram ett Eternal war och ett Maelstrom fungerade bra tycker jag. Sen kanske man bör se över om något av uppdragen ska strykas. Exempelvis det där man drar 6 TO runda ett och sedan får färre och färre. Drar man fel kort i runda ett är det väldigt svårt att komma igen, hur man än spelar.
+ Terrängen tyckte jag generellt sett var bra. Eller i vart fall så bra terräng nu kan bli i åttonde. En sak som jag hade gillat vore dock lite mer variation inom varje grupp om fyra bord så att valet av bord blev viktigare. Jag tycker gott att man kan ha två normala bord, ett bord med "för lite" terräng och ett bord med "för mycket" terräng.
+ Gratis te, kaffe och frukt plus massa snälla arrangörer som går runt och plockar ihop saker.
+ Allmänt bemötande. Man känner sig verkligen välkommen, vilket är kul.
+ Rapporteringssystemet.
+ Att det var hårda restriktioner. Spelet blir så mycket bättre då. Dock kändes det som att det kanske blev lite "hängslen och livrem" i vissa fall. Jag tycker t.ex. att transporter skulle kunna få upprepas om man har tagit alla, precis som andra val. Restriktionerna på antalet fordon stryper det mesta ändå. Och Troops borde nästan inte omfattas av Highlander. Begränsningen på 100 modeller tar bort de flesta elaka saker. Och om det fanns någon riktigt bruten sak kunde man gått på den specifikt istället. Men generellt funkade restriktionerna bra tycker jag.
+ Bra schema.

Saker som kan bli bättre:
- Matchningssystemet tyckte jag kändes som att det var onödigt komplicerat i förhållande till vad man fick ut av det. Det kändes som att resultatet i stort sätt var att en lista kunde undvika en matchup och i övrigt var det slump. Då kunde man lika gärna haft något simplare. Dock var det kul att man la ut de sista listorna på borden. Om man skulle gå på mitt förslag om terrängvariation inom grupperna skulle man kanske kunna testa en variant där lottningen består i att man lägger ut listor dolt på de olika borden. Då blir det dels att match listor på bra bord, dels lite mindgames med att försöka lista ut var motståndarna kommer att lägga sina listor. Alternativt att man går tillbaka till tidigare system där man hade lite mer kontroll över vilka listor som mötte vilka.
- Informationen på forumet/hemsidan. Det var många saker som jag tyckte var väldigt oklara. Vad jag kunde se stod det t.ex. ingenstans vad som skulle skrivas ut i listorna innan sista inskick. Det var först senare den informationen kom upp. Det stod att uppdrag skulle postas på forumet, men det skedde inte. Det var bara om man gick in på TTO som man kunde hitta dem, men jag tror inte att det någonsin postades en "officiell" länk till TTO eller info om detta på forumet. Såvida inte jag missade det.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Asplund »

Kändes som jag inte gjorde mycket annat än gick runt och kramade arr för hur bra det var i år.
Tog upp det mesta på plats, men nån vegkorv hade varit smidigt på lördagens lunchbreak.

Utöver det är ni ju bäst som vanligt :wub:

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av fauh »

Nu kommer det kanske låta mest ris men ni vet att jag älskar att åka upp och spela lite med TOK:arna!

* gå över till major/minor victory (dela på 4 poäng) istället för WDL. Lite roligare och lättare att balansera +har stöd ifrån regelboken. Hade nog resulterat i lite roligare matcher eftersom det i helgen kändes som man visste vid 3 rundor om man höll på att förlora och då kunde man bara gå in i sköldpaddemode och spela på att bara omöjliggöra 8 poängs vinst för att få sin draw. Hade man haft gräns för draw på 5 vp och vinst 10vp t.ex så kan jag tänka mig att för en vinst hade man spelat lite mer risk för att få de där 10 vp och samma med draw. Lite mer spänning i de senare turnsen!

* restriktionerna funkade sådär. När det finns 3 olika landraiders 2 väldigt likartade (repulsor och stormröv) och 4 olika lag som kan ta dem så är det inte supereffektivt att bara tillåta en varje datasheet. Samma om man bara har ett val i en kategori. Tror ej det hade varit problem att tillåta transporter. Hade gärna sett att man hade haft en begränsning på t6+ wounds eller något istället för 6 vehicles/ monster. Att ta 6 landraiders är inte riktigt samma sak som 6 dark eldar kartongbåtar. Kanske till och med skulle haft en gräns på antalet t8 wounds?

* missionen funkar skitbra men deadlock måste bort! Snackade med Pär om att lägga till ett stratagem för 2-3 cp för att dra om alla sina kort (får man göra i början av sin tur efter att man dragit isåfall) och/eller låta folk kasta kort för 1cp istället. Ett annat alternativ är att man sköter i det helt och lägger in något killpoint-aktigt istället. Just nu är det 1 av 12 missions som har killpoints. Hade gärna sett ett extra kanske. Känns som det hade kunnat vara kul. Samtidigt är det ju kul att följa boken så mycket som möjligt.

* kort lunch och alldeles för lång middag. Hade lätt kunnat justerat där men det har kanske med att vi brukar sticka ner till stan och käka och sen dra tillbaka och tjöta. Personlig preferens antar jag.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Ris/Ros/(R)övrigt

Inlägg av Enochia »

Tack som fan för en underbar turnering, alltid lika kul att komma ner och åka på spö i varberg.

Ros:
Upplägget var kul.
Att man som en "vuxen" man får ta sig en öl till tärningsrullet uppskattas.
Moståndarna, hade återigen bara trevligt folk att spela med.

Kjellkritik:
Det faktum att Jag som "vuxen" man inte klarar av att bara ta en öl utan att Jag blir jättefull (förlåt alla som fick möta mig)
Att Kjelle lurar Anton, Anton förstår inte att man måste vara Kjellkritisk, Han tror blint på allt Han hör på internet och vägrar kolla upp källor.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Skriv svar