Ris/Ros och kvarglömt

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av MITTZ »

Stort tack till alla riktiga (riktiga i bemärkelsen icke tillresta) TOKare för att ni alltid arrar så roliga o trevliga turneringar!

Tack också till alla trevliga motståndare.

Följande spelare blev inbytta men spelade för kort tid för att betygsättas: Johan "Mr TrÄbEn" Persson

Till Ynick: turneringscommunityn inom 40k lider ganska hårt av att den minskar. Kanske är en tillbakagång till större konvektsarr en väg att gå? Hur mkt exponering skull du säga att 40kturneringen fick i helgen? Hur många besökare hade konventet? Hur många av dem kom i mer generellt spelintresse än att bara beta av sin turnering o sedan dra?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av DHettNeck »

Jag är helt klart för att ha turneringar på konvent. När jag var yngre gjorde jag massa saker på konventen utöver warhammer, men på ålderns höst orkar man inte riktigt längre. Att ha det på konvent gör saker också lättare för arrangörerna iom att mycket praktiska saker fixas av andra personer, vilket är värt mycket.

Dock måste konventen bli mer hörsamma när det kommer till vad turneringsspelarna och arrangörerna vill ha, annars finns alltid risken att en turnering bryter sig ut. Bästa exemplet är väl när lagturneringen lämnade BSK och dom i ett slag tappade 200 betalande besökare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ynick
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 nov 2012, 10:31

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av Ynick »

MITTZ skrev: turneringscommunityn inom 40k lider ganska hårt av att den minskar. Kanske är en tillbakagång till större konvektsarr en väg att gå? Hur mkt exponering skull du säga att 40kturneringen fick i helgen? Hur många besökare hade konventet? Hur många av dem kom i mer generellt spelintresse än att bara beta av sin turnering o sedan dra?
Vi har inte hunnit granska statistiken över besökarna ännu (lite i koma fortfarande efter konventet ännu ;) ) så jag kan inte uttala mig om specifika siffror. Däremot så konstaterade vi att då vi inte hade så mycket för causual gamers detta år så bestod konventet utav mestadels av turneringsfolk! En gissning kan vara att 60-70% var turneringsfolk i år. Vanligtvis så har vi ungerfär 50/50%
Vi försöker hela tiden vara noga med att få folk att gå och titta på figurspelsturneringarna när vi pratar med deltagarna.
En sak som jag har tänkt på är att försöka få figurspelarrangemangen att ordna med demobord. I år pratade vi med arrangörerna för x-wing om att ställa upp ett bord för att få folk att prova efter förfrågan utav ett par deltagare. Jag tror att det vore bra ifall det vore bra ifall så många figurspelsturneringar gör samma sak med folk som kan visa. Då har vi ännu lättare för att skicka in folk till de olika arrangemangen.


DHettNeck skrev:Jag är helt klart för att ha turneringar på konvent. När jag var yngre gjorde jag massa saker på konventen utöver warhammer, men på ålderns höst orkar man inte riktigt längre. Att ha det på konvent gör saker också lättare för arrangörerna iom att mycket praktiska saker fixas av andra personer, vilket är värt mycket.

Dock måste konventen bli mer hörsamma när det kommer till vad turneringsspelarna och arrangörerna vill ha, annars finns alltid risken att en turnering bryter sig ut. Bästa exemplet är väl när lagturneringen lämnade BSK och dom i ett slag tappade 200 betalande besökare.
Detta är just ett stort problem för arrangörer gissar jag. Det är lätt att placera turneringsfolket i "avlägsna" hörn på konventen för att dom sköter sig själva till mestadels. Eftersom jag har varit/är en turneringsmänniska så är jag väl medveten om att detta är ett problem för konvent så ska jag se till att frågan hålls aktuell på konventen. Förhoppningsvis så sätter nätverket för konventsarrangörer igång nu i höst av Sverok väst så ska jag se till att frågan kommer med där så jag är väldigt tacksam för all input ifrån er. Nu har jag bra kontakt med herrarna här i Varberg men det är viktigt att få höra alla er andras tankar (snälla låt bara inte det bli ett klagoforum utan kom gärna med input vad som båda parter kan tänkas göra)

larshultin
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 nov 2013, 18:18

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av larshultin »

Tack för en riktigt rolig turnering.
Första parturneringen för min del, kanon upplägg tycker jag. Missions var också bra, bara warlordgrejen sista matchen jag tyckte var lite trist.
Kanon med fika och matförsäljningen på konventet. billigt och gott med mycket att välja på.
vad gäller att vara på konventet eller inte så kan man säkert utveckla det hela på flera sätt. Att ha turneringen mer synlig för ströbesökare mfl, ett bord för att testa spela och kanske ett bord där man kan få prova måla nån figur vore ju kul. Skulle kanske väcka lite nyfikenhet. Vore kul med lite tillökning i hobbyn. Gärna mer tjejer då det är obehagligt mansdominerat.
Hur som hellst hade jag en superhelg och ser fram emot att åka till varberg och ttt i höst.
Ses då
/ Lasse

War_Cry
Inlägg: 191
Blev medlem: 10 sep 2009, 10:07

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av War_Cry »

Hej!
märker att jag saknar lite saker
Brickan , eldar kort mm

Vem har info om vad sakerna kan vara ?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av Hylander »

War_Cry skrev:Hej!
märker att jag saknar lite saker
Brickan , eldar kort mm

Vem har info om vad sakerna kan vara ?
Trulsante - Andreas Kjell

Edit: Vi har sparat lite av sakerna på LBS(skolan vi vanligen spelar på) vill jag minnas dock.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av fauh »

Problemet är väl som sagt att det finns en tendens att hitta ett place långt bort ifrån konventet och förpassa turneringspelarna där och sen säga "fuck it" och skita i dem senare. Oavsett hur mycket man försöker få folk att gå dit så är det skitsamma om det ligger 10-15 min ifrån "resten" av konventet. Jag förstår att det är en klurig sak att fixa men om man kan få turneringen att kännas som en naturlig del av konventet så hade nog spelarna varit mer intresserade av det. Det är ju inte helt ovanligt att många blir klara innan nästa runda och om man då kan promenera runt på konvent är det ju nice, men måste man promenera 10-15 min för att ens komma till resten så är det ju inte super aktuellt, det är kanske bara 20 min till nästa runda liksom.

Löser man det tror jag inte det är NÅGON som har något emot att punga upp för konventsavgiften, kan man ta del av konventet så kommer man ju inte känna att det är pengar i sjön. Det handlar inte så mycket om själva kosingen utan att man kanske känner att man betalar för någon annans skoj.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Ris/Ros och kvarglömt

Inlägg av Spell Familiar »

Ynick skrev:
MITTZ skrev:
En sak som jag har tänkt på är att försöka få figurspelarrangemangen att ordna med demobord.
DET är en riktigt bra idé. det hade till och med jag kunnat ställa upp på.
Eller så kan jag hålla ett par 3timmars föreläsningar (utan raster) om fluffet.
Skämt åsido, demobord är en jättebra idé, men det kommer troligen inte kunna hållas öppet när turneringen spelar eftersom både spelare och arr är 100% fokuserade. Kanske på kvällen sådär. Söta flickor (behövs fler i 40k-svängen) som bjuder på frukt eftersträvas men alla är naturligtvis välkomna.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Skriv svar