Ris och Ros

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Ris och Ros

Inlägg av Robert »

hej

bra turnering som vanligt men

som Pappa d sa flabbergast ger identiska listor.

angående terräng och bord gillar jag polska lag turnerings systemet då dom har 3-4 bord med olika deployments (hammer/vanguard/dawn/quarters) vilket jag tycke är bra dels kan man då designa terrängen lättare när man har en bestämd deployments på varje bord som inte ändras samt att det är en större bonus att välja bord.
/Kickern

Nanayaah
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 jun 2013, 12:22

Re: Ris och Ros

Inlägg av Nanayaah »

Thanks for a great tournament. We will certainly be back next year.

It was well organized and the atmosphere was great.

Terrain: It was ok, Its a huge undertaking to produce terrain for a tournament this size, so I wasnt expecting it to be great. It was better than I thought it would be actually. While not super pretty it was functional and there was actual LOS blockers which was nice.

Flabbergast Komp: Unfortunately it streamlined alot of armies, which is kinda the opposite of the intended effect. When the komp is very strict it tends to create "new" monsters, which is very hard to avoid. I am quite aware that you can always nitpick at any komp system, and its a thankless task to design them, but maybe you can scrutinize the lists from this tournament and close some of the gaps in it.

Last a big appreciative thank you to the people who organize and run the events and gives so much to the Warhammer community, so that we all can enjoy a weekend of fun!

Best Regards
Christian

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Ris och Ros

Inlägg av Konfa »

Som gröngölingar hade vi väldigt kul och konstaterade också att både själva organiseringen av turneringen och terrängen var över förväntan. Det enda vi kan anmärka på där var att vissa bord verkade ha designats utan tanke på att det fanns ett hammer and anvil mission.

Det vi saknade på praktiska sidan var ett telefonnummer att höra av sig till om något gick snett.

Annars är det deltagarna som får största riset för sitt behandlande av toaletterna, det blev rätt tråkigt där inne trots att alla som deltog nog hade passerat 20+strecket.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ris och Ros

Inlägg av Mortarion »

Överlag riktigt bra turnering. TTT brukar alltid vara kul och i år var inget undantag!

Saker som var bra
- Lokalerna är helt OK även om ljudnivån kunde bli rätt hög.
- Gratis kaffe och té.
- Att man fick Tactical objectives-kort. Väldigt användbart! Dock var texten på något av dem annorlunda än den var i texten man kunde ladda ner. Hungry for glory kunde klaras i vilken turn som helst enligt informationen, men bara i sin egen runda enligt korten (dvs korten var enligt regelboken istället).
- Mängden terräng på brädena var bra. Det gick faktiskt att gömma saker i deployment, vilket man tyvärr inte alltid kan annars. Losblockers är bra saker! (Se dock nedan om typ av terräng.)
- Vettigt schema.
- Bra missions. Jag gillade blandningen av vanliga objektiv, tactical objectives och killpoints. Också bra att de spelade olika stor roll i de olika uppdragen.
- Att det var någorlunda hårt kompat. Jag hade dock gärna sett ännu hårdare restriktioner och att man hade bannat fler saker, typ wraithknights, riptides, flygoranter, grav centurions, osv...
- Rapporteringssystemet var lysande som vanligt. Synd bara att armélistorna stod med från början, men det fixades till.

Saker som kan förbättras
- Det var väldigt mycket ruiner. Det gjorde att resultat 1 på strategic-tabellen ibland kunde bli helt spelavgörande, då den ger wraithknights och riptides konstant 3+ cover och wave serpents 2+ jink-save. Jag tror att man hade tjänat på att byta ut några av dem mot skog, speciellt om det varierades inom varje 4-grupp med bord.
- Information om house rules. Så som jag fick berättat för mig att skogarna var tänkta att spelas skiljer sig väldigt mycket från hur de skulle spelas enligt regelgoken med tanke på mängden faktiska trädmodeller. Jag tycker att det sättet som det var tänkt att spelas var betydligt bättre än regelboken, men det hade varit bra om den infon hade gått ut.
- Ge straff för dåligt skrivna armélistor. De flesta var bra, men vissa var i det närmaste oläsbara. Ett enkelt sätt att lösa detta är att anlita en person som inte spelar så ofta på turneringar men som ändå har hyfsad koll på spelet. Alla listor som inte den personen förstår inom 30 sekunder får fem minuspoäng.
- Det skulle vara kul med någon liten bonuspoäng för snygga arméer som inte kom med till Best painted. Det behöver inte vara någon jättenoggrann bedömning utan exempelvis att de arméer som var tilltänkta för BP men inte platsade fick ett extrapoäng eller något. Det fanns flera coola arméer som ändå inte var med i BP.
- Kompmallen kan nog ses över lite. Den var bra, men det fanns vissa luckor. Fast listorna från den här turneringen gör nog dem rätt klara. Sen tycker jag att den var lite väl hård mot Troops för flera arméer. Objective secured är inte så hett för annat än fordon och snabba enheter.

Saker att fundera på
- Ändringen av tactical objectives. Att ni hade valt ut vissa kort och ändrat på dem, gjorde rätt stor skillnad i spelet. Att ni låste alla d3-resultat till 2 var klockrent. Mycket bättre än i grund. Att låsa vissa objektiv med nivåer (exempelvis Overwhelming firepower) till nivå två är jag rätt skeptisk till. Det gjorde korten betydligt mer random än vanligt, eftersom många kort bara var möjliga att klara om man fick dem vid exakt rätt tidpunkt. Som de är enligt reglerna är nästan alla möjliga att klara, bara man ändrar om sitt spel efter det. Nu blev det mest tur. Att dra ner på antalet "Secure objective X" ändrade fokus på spelet. Det blev mindre board control och mer att döda fienden. Sen vet jag inte om det är bra eller dåligt. det finns vettiga argument för båda varianterna. Att max kunna klara två objektiv på en runda var nog vettigt.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ris och Ros

Inlägg av Röde »

Det här var min första tur till VSK. Jätteskoj!

Mallen suger för min del. Jag fick utgå från vad jag hade för färdigmålade modeller då jag inte haft tid att måla på ett tag. Det resulterade i att jag nog hade den sämsta listan på konventet och fick duktigt med stryk hela tiden. De bra grejerna låg ju liksom kvar i väskan... men för övrigt är jag nöjd med tillställningen.

Jag tycker framförallt att arrangörerna hade ett mycket trevligt bemötande av oss tillresta spelare. Topp!

Jag vill komma till Varberg och spela igen. Förhoppningsvis blir det med en annan armé...

Tack som f*n alla ni som gav mig er röst i best painted kategorin.

Tack Gud er Dansk för en trevlig match och bekantskap. Tack Trulsante att du finns. Det räcker långt...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Ris och Ros

Inlägg av Trulsante »

I -and we - aim to please :D
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar