TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Mr_riot
Inlägg: 753
Blev medlem: 31 mar 2009, 21:00

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av Mr_riot »

Nu skall jag iofs spela med demoner/chaos själv så jag må vara lite partisk, men ska vi börja prata om att banna saker, så ser jag ju gärna att man bannar ex waveserpants, tau-markerlights, divination/ skyttelistor...Men jag åker gärna i vilket fall och jag tror det kommer att bli skitkul, MEN att banna officiella regelboks saker får mej iallefall att tappa lusten lite för spelet.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av Flogger »

Ska något bannas är det fasen markerlights och halva eldar och GK codexet (som båda blivit aphårda i och med 7e). Förstår verkligen inte vad folk ser som är så otäckt med summoning.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av refabricated »

@Katarsis
Jag tror det är helt fel att utröna hur knas vissa magier är i en subjektivt kompad turnering. Bara pga att det kommer vara nära omöjligt att ge tramset en rättvis komp-bedömmning. Atm så känns det som att trolla fram demoner är det starkaste kortet i 7th. Vilket innebär att alla som har en teoretisk möjlighet att göra det kommer få vansinnigt mkt kompsmisk.
Om det sedan visar sig att det inte var värt kompen kommer folk bli missnöjda, vilket är dåligt. Samma sak gäller i tvärtom läget, kompas det för snällt så kommer det bli gnäll på det.
Testkösa kan vi göra i okompat.

@Mr_Riot
Se det inte som en ban, utan snarare som att du kommer kunna spela med saker som kan trolla utan att auto-hamna i facket "Din lista är för hård, skicka in en ny."

@Flogger
Summoning med under 10warpcharges är inte så jobbigt i ett vakuum, men att subjektivt kompa det rättvist är enligt mig problemet. Om man skall kompa saker efter potential måste du nästan kompa alla lvl1 prylar med tillgång till summoning som Bloodthirsters... Vilket komemr bli lite skevt och kommer skapa missnöje.
Bättre att ta den bajsmackan nu än när du får reda på din komp.
I sig är inte summoning problemet, det är att man väljer att spela efter subjektiv komp och att få denna att korrekt återspelga listan. Iom att editionen är så färsk som den är vet INGEN hur bra det egentligen är och då tar man ofta hellre i lite hårdare än vad man tror är rätt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av Flogger »

Du menar att man ska kompa varje psyker med tillgång till malefic som en lord of change? Lite som att kompa varje farseer so om de slog Fortune, invisibility och guide hela tiden? Låter det rimligt tycker du?


Vill man ha en snäll turnering är det helt ok att förbjuda saker, absolut. Men att förbjuda EN disciplin för att EN armé KAN vara farlig OM den gör listan efter den disciplinen?

Låter vettigare att göra en lista då:
Daemonology
Markerlights
Tau Commander
Kairos
Eldrad
Coteaz
Fler än 1 Farseer
Fler än 2 FMC
Fler än 4 warlocks på jetbikes
Fler än 2 tesla kanoner
Fler än 2 flyers
Fler än 1 riptide/wraithknight
Fler än 1 wave serpent (2 ifall ingen har scatter laser)


Alla de där sakerna hade varit ok att förbjuda. Som en liten rimlig guideline för subkompen. Men att förbjuda en halv av de sakerna? Varför?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av refabricated »

Nu har du en del om bakfoten.
Det handlar inte om att stoppa summoning för BARA demoner. Stoppa den skolan för alla.

Är det rimligt enligt dig att 17 pink horrors skall kompa som en farseer/tigurius? (jag vet redan svaret på den frågan)

Jag vill inte vara den som skall sätta subjektiv komp på den första turneringen som körs i 7th. Mitt förslag att inte låta NÅGON använda summoningtabellen(vad den nu heter) var enbart till för att underlätta _rättvist_ kompade. Så att folk som kommer med en "kul" thousand sons + lite horrors arme inte landar på jätte låg komp utan att ha en aning om varför.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Håkan
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 dec 2012, 12:58

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av Håkan »

Jag tror på ett Warhammer fantasy restriktions system och sen subjektiv komp på det.
Det kan se ut som följer som detta exemplet:

maximalt X antal fordon

maximalt X antal monster

maximalt X tärningar för magi totalt efter man slagit tärningen (8-10 är en rekommendation)

maximalt X antal flygplan

osv.... Med detta systemet balanseras snabbt magi, monster, flygare, fordon med mera. Och sen är det viktigt att ge komp efteråt åt varje arme.

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av Silvertejp »

Börjat fila på GK listor och det är typ svårt att komma under 10 warp charges och sen ska man få en d6 till. Knasigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av Röde »

Håkan skrev:maximalt X tärningar för magi totalt efter man slagit tärningen (8-10 är en rekommendation)
Fast det är ju lite skevt. Det gör ju att det i praktiken inte går att spela en del arméer överhuvudtaget.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

cazed
Inlägg: 48
Blev medlem: 15 maj 2014, 10:48

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av cazed »

Som gröngöling måste jag fråga om det här med subjektiv komp. Innebär det att jag gör min lista enligt min codex skickar in den och är klar? Eller är det något dokument jag ska läsa och modifiera poängkostnaderna utifrån?

Jag har googlat lite men jag har inte lyckats få riktigt klart för mig vad som gäller.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: TOK 42 - Endagars 14/6 !!OBS!! 7e EDITIONEN !!OBS!!

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:
Håkan skrev:maximalt X tärningar för magi totalt efter man slagit tärningen (8-10 är en rekommendation)
Fast det är ju lite skevt. Det gör ju att det i praktiken inte går att spela en del arméer överhuvudtaget.
Bland annat så gör det att demoner tappar en stor del av sitt skytte som är warp charge baserat.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar