Ris och Ros TT2013

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av refabricated »

Jag gick 2:a i meatgrinder, men lyckades klämma fram en liten vinst. Skall titta mer i alla papper som folk haft vänligheten att fyll i.

Återkommer mer massa mumsig info!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av bolterochkniv »

Skcuzzlebumm skrev:Painting Basing - har under helgen och sorry Pär från min synpunkt hur det fungerade med allies var fel. Jag är med att en arme skulle passer tillsammans. Men i 6e med allies det är som man har två armeer. Och om dem arme var målade innan 6e då är det ett stort chans att deras baser passar inte tillsammans:

t.ex. Utter's Eldar är väldigt mörk - då är deras baser snö för att kompletera modellerna. Men hans White Scars har mörk baser för att kompletera deras vitt power armour. Båda arme är jatte snygg och bäst painted quality. Det chans lite extrem att han, i här exempel, måste baser om en armee till att passar med an annan av din för att spela tillsammans och inte bli bestraffat och forlora poäng.

För mig skulle det vara bättre att säga modeller från samma avskildhet måste "passa ihop" - att deras baser matchar. Men att modeller från olika avdelningar kan ha olika baser.
håller helt med här. varför ska man vara tvungen att lägga massa extra jobb på att måla om sina baser och kanske göra modellerna fulare enskilt (som i exemplet med kontraster) alternativt köpa ÄNNU fler dyra modeller för att få spela med gubbar man egentligen redan har? jag kan köpa att olika baser kanske kommer hindra en från att få dom högsta målningspoängen på en turnering som ger extra målningspoäng utöver "standard", men sålänge gubbarna är schysst målade så borde det verkligen räcka för att få de 15 poängen som man får för att bara ha kladdat på tre färger.

kan ju ta mej själv som exempel som inför den här turneringen bara hann stress-TTa vissa delar av min armé (land raider mest uppenbart), vilket gjorde att dessa modeller ser rätt annorlunda ut från resten av armén, men ändå genererade 15 pts i målning. jag säger inte nödvändigtvis att jag och andra i samma läge borde få mindre, för jag tycker det är bra med enkla riktlinjer (tre färger räcker) och att det ska vara relativt enkelt att uppnå standardmålning. vad jag absolut säger är att olika baser på olika detachments absolut inte borde vara ett problem.

ska man ha minus för att man har genomskinliga skimmerbaser också då eller?
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av daskad »

bolterochkniv skrev: ska man ha minus för att man har genomskinliga skimmerbaser också då eller?
Jag tycker definitivt att man ska få minus för det. Du spelar din armé som 1 armé. Därför ska de vara basade som 1 armé.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

brestfloda
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 nov 2013, 09:10

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av brestfloda »

Thank you very much for a great tournament, i hope we'll be back next year :)

The overall organisation of the tournament was really good. All the players i saw were playing good warhammer and not doing a whole lot of bitching and moaning - excellent!

A few points to maybe improve for next year:

1. Meatgrinder was a bit lopsided towards the starting player, the idea is cool, but some tweaking should take place.
2. Mission 5 should have had some kind of secondary mission and the objectives should have been 1/2/3 instead of 1/3/5.
3. The sandwich saturday was not to my liking.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av Flogger »

Jag gick 2a i Meat Grinder och fick en liten 13-7 vinst. Lite jobbigt att spela nidsen där dock för man vill ju föda ut en enhet som tar mitten men man vill helst inte föda ut en enhet då det också är kill points :P
Men jag gillade det missionet! :)

daskad skrev:
bolterochkniv skrev: ska man ha minus för att man har genomskinliga skimmerbaser också då eller?
Jag tycker definitivt att man ska få minus för det. Du spelar din armé som 1 armé. Därför ska de vara basade som 1 armé.

+1

Om inte allies ska bara basade enhetligt så ska inga figurer (oavsett allies) behöva vara basade enhetligt, så enkelt är det. Bara för att man tar allies ska man inte "komma undan" målningskraven.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av Mortarion »

Tack för en (som vanligt) mycket bra arrad turnering. Det finns tydligen hopp för turneringsscenen i 40k trots allt.
Lottning, arrangemang och arrangörer funkade som vanligt utmärkt. Schemat tyckte jag också var bra, även om jag inte hade haft något emot lite längre matcher. (De som blir klara tidigt kan ju använda den tiden till längre matpauser.)

Idén med att de olika borden inom varje set om fyra hade olika mycket terräng gillade jag. Då fick man tänka lite extra på hur man la ut listor och valet av bord spelade större roll.

Missionet med att vara i mitten gillade jag också, eftersom det gynnade lite mer offensiva arméer i en edition när skytte är så viktigt. Sen kan det säkert tweekas lite för att bli bättre, men så är det med de flesta missions. The relic däremot gillar jag inte alls som det är i regelboken.

Sen hade jag gärna sett lite större spann i målningsbedömningen. Jag köper att det är en väldans massa jobb att göra en hel målningsbedömning av alla arméer men man kanske kunde få ett eller två bonuspoäng om det är nerlagt lite extra kärlek på modellerna även om armén inte blir uttagen till best painted. Det fanns en del arméer som hade lite coola konverteringar, snygga highlights och väl utförda målningseffekter men som ändå hamnade på samma målning som arméer som egentligen inte ens höll tabletop-standard. Fast målningens betydelse på turneringar kan säkert bli en lång tråd i sig själv. (Och det finns säkert ett gäng sådana också.)
Att man inte ska få full målningspoäng om modellerna är olika basade (allies eller inte) tycker jag är självklart. Bra gjort där.

Sen hade jag gärna sett att turneringen hade varit komp 0 istället (eller egentligen helst komp -1, eftersom även 0 är riktigt elaka listor i mina ögon), men det pratade vi om på turneringen. Eldar- och Taulistorna folk hade var ju helt galna.

Men återigen, tack till arrangörerna för en bra genomförd turnering! Och tack till mot- och medspelare för fem roliga matcher!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av Asplund »

Håller med föregående Johan.

Tyckte iofs komp 1 var rätt ok.

Sen vill jag vara lite internet-warrior och klaga på folk, inte arret.

Så "folk", sluta kopiera internetlistor och börja måla istället. Jävlar så enformigt det var att möta samma listor hela tiden. Vårt lag var iofs inte bättre, och vi tog inte full målningspoäng. Så vi ska skärpa oss till nästa år och bara köra mongolistor igen, med enhetliga baser.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av Neth_Oni »

Tja, nog för att min lista var hyffsat lik de flesta andra Taulistorna så ska jag säga att jag inte ens för en sekund kollat på nätet vad andra spelar utan handlade mer om vad som tilläts av kompen (och utgick från den typen av Taulista jag gillar, dvs. med fiskar och hammare :P) men iaf våran Chaoslista var rätt unik och dark eldar/tyranids var ovanliga arméer ;)

Våran Dark eldar fick möta nästan identiska Eldar hela turneringen men jag hade väldigt varierande motstånd alla matcher och fick äran att möta den coolaste chaoslistan (2 juggerlords, 5 spawns, 2 maulerfiends och allmänt hyperaggro) vilket var mycket kul och hade kunnat sluta hur som helst :)

Att många listor var så lika varandra tror jag inte har så mycket med turneringen att göra utan brister i nuvarande kompmallen, som förhoppningsvis kommer fram tydligare när Olof sammanställt sina papper och ger kompgruppen en riktning att jobba mot inför nästa version.

Super tack för arrangemanget i TOK!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av refabricated »

Gillade arret stort! Mkt kul!

Ros:
- Hårdheten tycker jag låg helt lagom. Kände inte innan turneringen att det fanns ngt lag som man auto-torksade mot. Och upplevde inte heller under turneringen att "detta e kört". Inte heller ansåg jag att det fanns några push-overs.
- Borden, kul med mer fokus på denna delen av matchningen. Inte bara nackdelar av att lägga fram först numera. Behåll denna biten till nsäta år!
- Samtliga motståndare, har fortfarande inte mött på ngn i min 40k karriär under turnering som jag kännt att "honom vill jag aldrig mer möta".
- Rapporterings systemet. Tusen tack MC!

Ris:
- Meatgrinder, har inte tittat på datan jag fått in via alla lappar jag tvingat er andra att fylla i. MEN jag anser inte att detta mission specifikt gynna CC armeer, det gynnar den som börjar. Sen om du skjuter eller slåss så kommer du vara först i mitten, vilket alltid kommer vara en fördel i denna typen av mission. Är det inte bara bättre att gå tillbaka till "flest scoring i mitten vid matchens slut får si eller så mkt poäng beroende på antal". Då kan man som 2:a iaf jobba bort lite av poängen som mots. kommer få.
- Trevligt folk som håller en uppe om nätterna med trevliga diskussioner.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Ris och Ros TT2013

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev:...Bla bla...
- Trevligt folk som håller en uppe om nätterna med trevliga diskussioner.
F´låt ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar